2020-03-12, 12:07
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dramalamadingdong
När Estonia sjönk 94 så sa man att 10% av svenska folket blev direkt drabbade via en anhörig eller närstående som var med på fartyget. Man sa också att hela svenska folket blev drabbat då alla kände någon som kände någon.

Nu är vi snart där med 1000 smittade och ev fler dödsfall. Är du drabbad direkt eller indirekt? Jag känner ingen än men om några dagar så...

Det är ju en jävla skillnad på att ha dött vid en fartygsförlisning och att ha covid-19. Det är inte 100 % dödligt om du trodde det.
Citera
2020-03-12, 12:08
Medlem
C.B.G.s avatar
Jag hoppas verkligen att Sverige omedelbart följer Danmarks exempel. De stänger ALLA skolor, förskolor, bibliotek och universitet. Dessutom uppmanas offentligt anställda som absolut inte måste vara på plats att jobba hemifrån. Social distansering är vad som krävs nu.

Jag begriper inte varför allting ska vara så senfärdigt i Sverige. Om det finns något litet positivt att utvinna från detta, är det att den svenska modellen kommer att komprometteras för lång tid framöver.
Citera
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KanghastanArticuno
det har kulminerat i kina nu efter 3 månader så det är löver hör i 3 månader ska på konsert på skansen i jul det är 5 månader till dess

Politikerna har inte ens börjat tänka tanken på att gräva upp motorvägarna här. Du intalar dig verkligen det du vill intala dig. Det är inte ens 4 månader dit för övrigt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stolypin
Helt riktigt, och jag begriper inte hur politiker och myndigheter medvetet orsakar en värre samhällskris än det kunde ha blivit. Bara för att rädda x antal miljoner sjuka gamlingar som skulle ha dött snart ändå.

Men de äldre dör ju nu i Italien för att de yngre får vårdplatserna. Det är ju bra.
Citera
2020-03-12, 12:09
Medlem
godhetsapostelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
VI lever dock i en verklighet där företag går i konkurs pga coronaviruset. Många företag har inte råd att ta samhällsansvar då de helt inte överlever då. Det kommer inträffa massor med situationen där ekonomin går före smittskyddet.
flygbolag, gym, restauranger kommer att gå i kk. Säkert fler jag inte kan komma på på rak arm. Biografer, privatteatrar, lekland.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
Chansen att bli drabbad är minimal? vad menar du? De allra flesta kommer smittas av viruset, sedan kommer inte alla att bli dödssjuka, men många kommer bli det.

Enligt World meters är risken 0,2 att jag kommer dö om jag blir drabbad.
Citera
Medlem
Man-At-Armss avatar
Citat:
Den som är sjuk längre än sju dagar behöver läkarintyg för att få sjuklön. Det vill Sveriges kommuner och regioner tillfälligt ändra.

– Vi kan på så sätt undvika att många besöker vården för att styrka att de är fortsatt sjuka. Det bidrar både till att avlasta vården och att minska smittspridning, säger Anders Knape, ordförande för SKR, i pressmeddelandet.

SKL har skickat en hemställan till regeringen och lyft frågan i socialutskottet.

– Vi hoppas på snabb respons, säger sektionschef Emma Spak.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset
Citera
Bannlyst
SMslut spelet skjuts upp till 24 mars bara? tror de att allt är över om 12 dagar?
Citera
Medlem
När stänger domstolarna? Domare har ju också barn och måste vara hemma när skolorna stänger, likaså fängelser och häkten.
Citera
Medlem
Kakap0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Man har inte alls slutat testa folk. Varför skriver du så?

Jag har redan snackat med mina föräldrar hur de ska ”skyddas”. Det är verkligen på tiden nu. Sen är det ju ingen panik. Även om 10 000 skulle vara smittade så är det ju en extremt liten del av befolkningen. Panik är det sämsta man kan få nu. jag tycker sverige gör helt rätt med att inte stänga skolor än. Det kommer kanske komma men varför stressa fram såna beslut?

Sverige kommer ha det största mörkertalet i hela världen när det gäller det här viruset.

"Region Stockholm har över 200 bekräftade fall – och överger nu sin gamla strategi.

Från och med nu kommer bara de som redan är på sjukhus med symptom eller i riskgrupp att testas.

”Du som har symtom som påminner om coronavirus kommer inte att provtas. Det gäller oavsett om du varit i de områden som tidigare varit utsatta för smitta eller haft nära kontakt med någon som du vet är sjuk i covid-19”, skriver regionen i ett uttalande. "

https://www.expressen.se/nyheter/beslutet-personer-med-symtom-ska-inte-provtas/
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Cornflakesfasoner
Sitter på kurs. Polackerna berättar att barn och unga börjat dö i Italien?!

Något ni uppmärksammat?!

https://www.expressen.se/nyheter/italien-ar-europas-patient-nummer-1/
Citera
Medlem
Jofs avatar
Panik?
Jag ringde och vill omboka eller avboka min flygresa. Ingen chans. Dom var kallsinniga. Gick inte.
Ingen panik där. Säkrare att flyga än att åka buss, kvittrade en i flygbranschen.

Jag har heller ingen panik. Oroar mig inte för att vara sjuk i två veckor eller vad det tar. Men vill inte bli internerad i främmande land. Dödligheten är försumbar (1 % av smittade dör). Större risk att råka dö i bilolycka eller bli skjuten av en tonårsbabbe.

Men lika likgiltig som flygbolaget är jag inte. Nu tvångsflygs jag alltså. - Om jag inte vill stå för hela kostnaden, förstås. Funderar på att få en rejäl hostattack på flyget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in