2020-03-12, 05:55
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skremseltaktik
Jag har förlorat mycket och tror krisen vänder men nu när du säger det så är jag tveksam. Det är ju dumt egentligen, men frestelsen finns där. På 500.000 kan jag belåna 5 gånger på avanza i aktier och lätt få 250.000 på några dagar när det vänder. Börsen ska upp rejält.

Går de belånade aktierna ner, finns det stor risk att banken säger upp lånet till omedelbar betalning, och vad gör du då? (Före 1929 så var det många som gjorde exakt så, en hel del av dessa hoppade bokstavligt talat ut genom fönstret när marknaden kraschade, ångrat att jag inte var med på tidigt 1930-tal och kunnat "köpa halva USA" för en spottstyver och bli "rikare än själve gud"..)

Din idé är synnerligt riskabel.
Citera
2020-03-12, 06:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Går de belånade aktierna ner, finns det stor risk att banken säger upp lånet till omedelbar betalning, och vad gör du då? (Före 1929 så var det många som gjorde exakt så, en hel del av dessa hoppade bokstavligt talat ut genom fönstret när marknaden kraschade, ångrat att jag inte var med på tidigt 1930-tal och kunnat "köpa halva USA" för en spottstyver och bli "rikare än själve gud"..)

Din idé är synnerligt riskabel.
Men kan de verkligen ändra avtal hur de vill?
Citera
2020-03-12, 06:09
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:

Ändra avtal?
Banker säger upp lån om säkerheten sjunker i värde under en viss nivå.
Citera
2020-03-12, 06:40
Medlem
constants avatar
Citat:
På Avanza lågräntelån höjer de iaf räntan direkt om din säkerhet minskar.
Citera
2020-03-12, 06:59
Bannlyst
Citat:
Ändra avtal?
Banker säger upp lån om säkerheten sjunker i värde under en viss nivå.
Men icabanken vet väl inte vad jag lånar till? Jag kan ha förlorat 100.000 på en natt men varför skulle de få nys om att säkerheten minskat?
Citat:
Ursprungligen postat av constant
På Avanza lågräntelån höjer de iaf räntan direkt om din säkerhet minskar.
Ja men det du säger är en annan sak. Det vet jag, man får tex belånga 80.000 om man har 20.000 och sjunker pengarna till 19.000 är man överbelånad.
Citera
2020-03-12, 07:02
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Men icabanken vet väl inte vad jag lånar till? Jag kan ha förlorat 100.000 på en natt men varför skulle de få nys om att säkerheten minskat?

Ja men det du säger är en annan sak. Det vet jag, man får tex belånga 80.000 om man har 20.000 och sjunker pengarna till 19.000 är man överbelånad.

Menar du att ICA lånar ut 500 utan säkerhet?
Citera
2020-03-12, 07:06
Medlem
constants avatar
Citat:
Det var därför jag skrev "iaf".

Många lär ha fått chochöjning på sina nollräntelån nu, vilket kan bli lika illa som en uppsägning av lånen.
Citera
2020-03-12, 08:38
Medlem
Citat:
Menar du att ICA lånar ut 500 utan säkerhet?

Det säger väl i så fall allt om den här sinnessjuka lågräntedopade och lånebaserade ekonomin. Läget är mycket värre än 2008 och när skiten träffar fläkten kommer många bli skuldsatta för livet.

Okej att Collector och dylika skumraskföretag lånar ut 500 utan säkerhet men när till och med ICA-banken gör det så blir man seriöst orolig för framtiden.
Citera
2020-03-12, 08:41
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bingbangbung
Det säger väl i så fall allt om den här sinnessjuka lågräntedopade och lånebaserade ekonomin. Läget är mycket värre än 2008 och när skiten träffar fläkten kommer många bli skuldsatta för livet.

Okej att Collector och dylika skumraskföretag lånar ut 500 utan säkerhet men när till och med ICA-banken gör det så blir man seriöst orolig för framtiden.

Japp. Frågan är nu om verkligen ICA lånar ut 500 utan säkerhet...
(Låter otroligt).
Citera
2020-03-12, 09:24
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Jag har förlorat mycket och tror krisen vänder men nu när du säger det så är jag tveksam. Det är ju dumt egentligen, men frestelsen finns där. På 500.000 kan jag belåna 5 gånger på avanza i aktier och lätt få 250.000 på några dagar när det vänder. Börsen ska upp rejält.
I realiteten så finns det potential att börsen går -20% allt som allt närmsta månad. Börsen är just nu väldigt volatil, så det är bara att finnas sig och om man ska köra högrisk så ska man inte ta det på kredit.
Citat:
Japp. Frågan är nu om verkligen ICA lånar ut 500 utan säkerhet...
(Låter otroligt).
Känns otroligt att Adolf skulle rocka loss, men du har det i din signatur!
Citera
2020-03-12, 10:15
Medlem
Superslaskens avatar
Citat:
Vad tycker ni? Smart idé?
Låna 500.000 till en månadskostnad på 4300/mån återbetala på 15 år.

Tycker det verkar ganska puckat. Räknade lite snabbt till en ränta på ca 6.3%, vilket inte alls är säkert att du kommer lyckas avkasta på börsen. Håller med om att börsen känns köpvärd i dagsläget, men du tar en väldig risk, en garanterad räntekostnad på 225tkr och som många har påtalat: vad händer om du får sparken eller dylikt? Om du tar dåliga beslut på börsen och insatskapitalet också minskar? Blir lätt en riktigt tråkig situation då.

Kan du få en lägre räntenivå och din ekonomi i övrigt är stark så kanske det hade vart värt det, men detta känns dumt.
Citera
2020-03-12, 10:49
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
nej nej nej nej nej nej nej.

Jag har 20 års erfarenhet av aktier och börsen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in