Citat:
Ursprungligen postat av
Pezten
Det tar ju någon vecka innan folk blir sjuka och allvarligt sjuka, och någon vecka till tills de börjar dö.
Ge oss 1-2 veckor och jag tror att det är 100+ döda i Sverige.
Fortfarande verkar det som att de allra flesta har antingen smittats i Italien (Iran, Österrike, med mera...), eller att smittan spårats till en person som varit i något av dessa länder. Verkar inte som att smittspridningen som inte kunnat spåras riktigt vill ta fart. Jag tänker att det nu ändå gått några veckor sedan folk började komma hem från sportloven, och forfarande verkar det inte som att viruset i särskilt hög utsträckning smittat i så att säga "två led". Jag tror därför att det finns hyfsade förutsättningar för att till allra största del begränsa smittan till den grupp som har varit utomlands och personer som är direkt runt dessa.
Tror på runt 1 000 smittade om en vecka, och mindre än fem döda. Om två veckor ungefär det dubbla antalet smittade, kanske något fler döda (≈15 till 20). Men det är fortfarande inte alls orealistiskt att vi får en Italienliknande situation, och det är bra att myndigheterna tar höjd för detta. Så 10 000 smittade om två veckor, och mer än hundra döda...ja det kan bli så.