2020-03-11, 23:22
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochro
Det är väl de det har gjort. Nu fick de ett som fungerade?

Fast när det gäller svininfluensan så använde
de ett prototypvaccin. Det är väl det de använder till influensavaccin.
Citera
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akrobaten0808
Ja det är ett testkit, så som på din beskrivning. Men det är slut och snart slut i många regioner. Testkiten beställd absolut inte in i några större mängder vanligtvis så det finns inte så många att tillgå. Och med AT’s tidigare bedömning som han vidhållit starkt om endast enstaka fall i Sverige så har vi ju heller inte beställt in fler. Hahaha. Likaså med skyddsutrustningen och inte minst masker. Det är snart slut masker i sjukvården liksom testkit. Så nu när vi gått in i sk fas 2 så finns det inte anledning att testa folk mer. Vi vet att er finns oidentifierade coronasmittade där ute i samhället och det finns inget någon myndighet kan göra åt det. Så nu håller dom hårt på dom sista testkiten vi har, dom är öronmärkta till att testa allvarligt sjuka istället för att kunna ge rätt behandling, dvs utesluta eller cinstatera corona osv så man inte behandlar på fel sätt
Att skyddsutrustning som masker är på väg att ta slut låter extremt allvarligt. Någon information om när vi kan få mer, eller hur ser prognosen ut?
Citera
Medlem
Finnes det en side som har oppdatert informasjon om hvor mange tester som er utført i den forskjellige landene? (Noen nevnte at det ble sagt på pressekonferansen kl 16.00 i dag at de hadde testet ca 8 000 personer i Norge).
Hvor mange er testet i Sverige?
Denne siden viser kun et fåtall land: https://www.worldometers.info/coronavirus/covid-19-testing/
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Håller med om att vi bör ta till hårdare åtgärder. Men det är inte vi som styr. Och än så länge är det inte hysteriskt läge i landet. Det kan bli och då vet vi vilka som bär ansvaret.

Du pratar som att vi har en inkompetent chef som håller på att misslyckas med årsredovisningen vilket leder till varslade av personal.

Här har vi inkompetenta som styr och misslyckas de dör människor. Vi kan inte vänta och se, det är försent då. Det spelar ingen roll vems fel det är och vem som bär ansvaret när människor redan har dött!
Citera
2020-03-11, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kentuckyfry
Så Corona har 3.4% dödlighet? Konstigt då att den ligger på 0.3% i Tyskland och just nu mindre än 0.2% i Sverige.

Det tar några veckor innan man dör. De siffrorna kommer snart att stiga när folk varit sjuka lite längre.
Citera
2020-03-11, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xade
"Hysterin" blir värre varje dag för att varje dag är ett större helvete än dagen innan. Varje dag gör världen till en värre plats och det kommer fortsätta så här väldigt länge.

Detta virus kan bli mänsklighetens slut. Om man inte blir immun och man blir sjukare för varje gång man får det, vad ska då stoppa det? Det kommer alltid finnas kvar. Om vi inte alla dör kommer samhällen att försvinna, man kommer inte kunna vara nära en annan människa. Antingen tar mänskligheten slut eller det moderna samhället.

Det är sinnesjuk läskigt om man inte blir immun, för då kan man inte heller framställa ett vaccin.

Detta är inte BARA ett virus, detta är det värsta som hänt planeten.

Detta är bara ett virus som skapar förkylningssymtom, jag ligger själv sjuk i corona, skulle du lämna mammas källare och råka få detta virus så kommer du få lite feber och hosta sen är det över. Varför måla upp detta som nån jävla pestepidemi från 1600 talet, Tänk om media rapporterade och sajter på internet räknade varenda fall av förkylning eller säsongsinfluensa och dödssiffror på det....då skulle du bli mörkrädd på riktigt.
Citera
2020-03-11, 23:24
Medlem
coronakontots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xade
Jag menar Tyskland som är ett av de länder där antalet smittade ökar mest av i hela världen, ett Tyskland som totalt tappat kontrollen och som får in hundratals fall varje dag.

Mitt företag jobbar nära med många tyska företag, och vi pratar med dem dagligen. Det är total kaos, folk har panik och förbereder sig för att totalt stänga ner landet. Ledarna i Tyskland har inte samma panik, men befolkningen har det.
Alltså.. Jag har också haft rejäl panik. Det började för ett antal veckor sedan när jag insåg att det var sannolikt att vi skulle hamna där vi är idag. Säkert många som stört sig på en del inlägg jag gjort här. Men man får ta sig över den puckeln och använda insikten och vetskapen till något produktivt istället, annars förgör man sig. Dela med sig av information på ett sansat sätt och förbereda sig själv och andra människor. Du verkar helt ha tappat greppet och behöver göra någonting åt det. Vi kommer inte att kunna ta några beslut utan får leva med att andra bestämmer och de gör andra bedömningar just nu. Så för din egen skull, ta tag i dig själv. Du kan göra mycket nytta.
Citera
Medlem
Cuckslayers avatar
Dags att sätta in militären och isolera Stockholm.

Vår militär går ju bara och skrotar. Dags att de får komma till användning.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smurfitkappa
Jag pratade med min vän i Tyskland på Facebook idag hans upplevelse var inte sådan. Lögn igen från psykfallet.

Inte alls lögn, de jag pratat med upplever hela samhället så, de du pratar om har en annan åsikt.

Precis som du och jag inte delar åsikt.
Citera
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pezten
Med tanke på okontrollerad smittspridning, vittnesmål kring hur familjemedlemmar är smittade men anhöriga inte får testa sig osv etc så tror jag nog att det inte finns så mycket att göra för den generella populationen i större städer.Det är bra att besöksförbud har införts gällande äldrevård då det förhoppningsvis kan göra att många äldre undviker att dö i smittan.

Det enda vi vanliga kan göra är att stanna hemma så mycket vi kan, undvika offentliga miljöer, använda mask, handskar och handsprit. Äta nyttigt och ta extra vitaminer. Sova bra.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raggmunkaren
Hur tänker ni kring de som bokat resor nu, och faktiskt tänkt åka? Oavsett om det är till riskzoner eller ej, vad hade ni sagt till de i er närhet som planerat att dra på semester nu mitt i allt detta? Har ett gäng på mitt jobb som minsann tänker åka till London i helgen och till Spanien i början av April. En stor del av mina kollegor är lågutbildade egoister som inte ens kan förmå sig att hänga med i nyheterna.

De skyller naturligtvis på att resorna är bokade och betalda för, men med den logiken hoppas jag att de är beredda på att sättas i karantän och gå miste om 2 veckors inkomst när de kommer tillbaka eftersom det nu är så värt att dra iväg på en liten semester nu såhär i pandemitider. Jag har iallafall ingen lust att gå till jobbet om jag vet att arbetsplatsen är full av potentiella smittbärare när dessa återvänder.

Spanien är verkligen inte att rekommendera. Viruset sprider sig som en löpeld i landet nu, med betydande antal dödsfall som följd. Får hoppas att politikerna stänger gränserna snart, för vi verkar ha massa naiva svennar som inte kan tänka själv. Dina kollegor kan stanna i Spanien!
Citera
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pezten
Det tar ju någon vecka innan folk blir sjuka och allvarligt sjuka, och någon vecka till tills de börjar dö.

Ge oss 1-2 veckor och jag tror att det är 100+ döda i Sverige.

Fortfarande verkar det som att de allra flesta har antingen smittats i Italien (Iran, Österrike, med mera...), eller att smittan spårats till en person som varit i något av dessa länder. Verkar inte som att smittspridningen som inte kunnat spåras riktigt vill ta fart. Jag tänker att det nu ändå gått några veckor sedan folk började komma hem från sportloven, och forfarande verkar det inte som att viruset i särskilt hög utsträckning smittat i så att säga "två led". Jag tror därför att det finns hyfsade förutsättningar för att till allra största del begränsa smittan till den grupp som har varit utomlands och personer som är direkt runt dessa.

Tror på runt 1 000 smittade om en vecka, och mindre än fem döda. Om två veckor ungefär det dubbla antalet smittade, kanske något fler döda (≈15 till 20). Men det är fortfarande inte alls orealistiskt att vi får en Italienliknande situation, och det är bra att myndigheterna tar höjd för detta. Så 10 000 smittade om två veckor, och mer än hundra döda...ja det kan bli så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in