2020-03-11, 23:16
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jannebigplay
Galet att evenemang med över 500 personer ställs in medan skolor fortfarande hålls öppna.

Yepp.

Köpcentrum, skolor, biosalonger, kollektivtrafik, arbetsplatser (typ industrier), restauranger, nattklubbar/krogen, IKEA, flygplatser osvosv.

Den lagen kommer inte hjälpa ett dugg så länge man tillåter de platser ovan.
Citera
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bregott246
Sydkorea:

60 döda
288 friska
= 348 uppklarade och 17% döda av dem

Ingen vanlig flunsa direkt.

Av 7,755 smittade.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlartSur
Jo, det känns som en självklarhet. Allt annat skulle överraska mig, så jag förstår av den anledningen inte varför man försöker fördröja spridningen. Den kan inte stoppas. Möjligen i en diktaturstat, men inte annars.
Med tid kan vi:
- Forska på vaccin och antiviral medicin
- Producera mer sjukvårdsutrustning
- Anpassa rutiner
- Utbilda människor
- Omprioritera resurser
Senast redigerad av .-fuckYUO-. 2020-03-11 kl. 23:28.
Citera
Medlem
Eftersom så många härinne ignorerar mörkertalet och håller fast vid tron att dödligheten ligger på runt 3% och vill räkna mortality rate = antal döda/antal bekräftade fall, så antar jag att ni bör anse att Sveriges mortality rate just nu är 0,2% ?
Citera
2020-03-11, 23:17
Medlem
Smittad läkare berättar för Aftonbladet:

På lördagen hade han lite lätt halsont.
På söndagen hade lite lätt nästäppa och lätt hosta. Febertermometern visade 37,2.
Inget märkvärdigt eller alarmerande alls.
– Förrädiskt milda symtom, säger Olle Stigwall.
– Som en väldigt lätt förkylning bara. Jag kunde nästan inte ens tänka att det kunde vara corona-viruset, säger han, trots att han själv är läkare.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/RRpagA/lakaren-olle-63-smittad-av-corona--tjatade-till-sig-test
Citera
Medlem
Kattskurks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hejsan07
Intressant. Jag lägger till , för vissa användare på flashback, lugnande statistik som en annan användare postade med källa från en rapport i Wuhan.

I rapporten såg man att den största gruppen var 80+ och den hade även statistik som visade att de flesta samtidigt hade diabetes eller hjärtsvikt och/eller högt blodtryck och fetma, rökare.

Jag har läst rapporten men nu när jag sökte länken är den borttagen. (den var Peer review )
Detta skulle föreställa %döda av de som fick sjukhusvård. Inte hugget i sten då jag ej hittar rapporten. Det ger hopp om att vi kan skydda de äldre och sjuka om vi bara tänker till nu.
Väi andra kommer "bara" vara smittspridare,

• 10-19år: 0,2%
• 20-29år: 0,2%
• 30-39år: 0,2%
• 40-49år: 0,4%
• 50-59år: 1,3%
• 60-69år: 3,6%
• 70-79år: 8,0%
• 80- år: 14,8%
Understruket = väldigt gamla siffror, borde väl finnas ny statistik?
Rökare ? Vilken rapport var det (jag har ej sett någon studie pekande mot rökning)?
+
Vilken typ av rapport?
&
Största gruppen i risk är än så länge icke-rökare följt av blodtryck & diabetes.
=
Ta det lugnt, ta en cigg!
Citera
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pezten
Det tar ju någon vecka innan folk blir sjuka och allvarligt sjuka, och någon vecka till tills de börjar dö.

Ge oss 1-2 veckor och jag tror att det är 100+ döda i Sverige.

Ja, givetvis tar det tid. Så vad vi gör nu kommer ha stor inverkan på hur det ser ut om en månad.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonic
Och hur ska du uppskatta mörkertalet dödsfall? Som läckta klipp från Kina säger att krematorierna har 4-5 ggr högre belastning än normalt, ändå är det bara ett fåtal som har corona som diagnos på dödscertifikatet.

Man kan börja med Sydkorea om du nu tror att krematorierna går nonstop med obekräftade dödsfall i Kina.
Citera
Medlem
Hur tänker ni kring de som bokat resor nu, och faktiskt tänkt åka? Oavsett om det är till riskzoner eller ej, vad hade ni sagt till de i er närhet som planerat att dra på semester nu mitt i allt detta? Har ett gäng på mitt jobb som minsann tänker åka till London i helgen och till Spanien i början av April. En stor del av mina kollegor är lågutbildade egoister som inte ens kan förmå sig att hänga med i nyheterna.

De skyller naturligtvis på att resorna är bokade och betalda för, men med den logiken hoppas jag att de är beredda på att sättas i karantän och gå miste om 2 veckors inkomst när de kommer tillbaka eftersom det nu är så värt att dra iväg på en liten semester nu såhär i pandemitider. Jag har iallafall ingen lust att gå till jobbet om jag vet att arbetsplatsen är full av potentiella smittbärare när dessa återvänder.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Jag har fattat det som att det finns generiska testkit vilket används för att ta ett prov från en människa och sen säkert transporteras till ett labb där en maskin kan leta efter specifika DNA/RNA. Alltså testkittet i sig är typ pinne med bomullstuss, vätska för stbilisering, förseglingsbart provrör. Eller typ något åt det hållet. Men kan ha fel.

Ja det är ett testkit, så som på din beskrivning. Men det är slut och snart slut i många regioner. Testkiten beställd absolut inte in i några större mängder vanligtvis så det finns inte så många att tillgå. Och med AT’s tidigare bedömning som han vidhållit starkt om endast enstaka fall i Sverige så har vi ju heller inte beställt in fler. Hahaha. Likaså med skyddsutrustningen och inte minst masker. Det är snart slut masker i sjukvården liksom testkit. Så nu när vi gått in i sk fas 2 så finns det inte anledning att testa folk mer. Vi vet att er finns oidentifierade coronasmittade där ute i samhället och det finns inget någon myndighet kan göra åt det. Så nu håller dom hårt på dom sista testkiten vi har, dom är öronmärkta till att testa allvarligt sjuka istället för att kunna ge rätt behandling, dvs utesluta eller cinstatera corona osv så man inte behandlar på fel sätt
Citera
Medlem
NirvanAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xade
Menar du att det har högre eller lägre? Det låter på dig som att du menar att det har lägre, tolkar det så. Och det har det absolut inte. Det har minst 3,5% dödlighet, och som max just nu 6,8% dödlighet, beroende på om du räknar antal smittade mot antal döda eller antal friska mot antal döda.
Ta bort 70+are så är dödligheten mycket låg.
Citera
Medlem
Vart hittar jag de mest trovärdiga rapporterna om detta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in