2020-03-11, 22:49
Medlem
Redas avatar
Trump ska tala till nationen om några timmar. Nu är det allvarligt läge.
Citera
2020-03-11, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mosquitoseven
Lugn och fin detta är att föredra framför Ebola alla dagar i veckan. Ebola är ju en dödsdom för vem som helst.

Covid-19 kommer ställa till det så in i vassen men egentligen mer vad gäller ekonomi och samhällsbygge än dödsfall.
Det blir åka av men inte riktigt domedagen denna gång.

Med ett undantag om en andra våg som rensar rent riktigt ordentligt med klart högre dödlighet ja då kan vi snacka domedag.
Då är vi körda och du fick rätt i allt.

Ge inte denna stackare mer skäl att oroa sig. Han är redan självmordsbenägen Vi kommer inte utplånas av detta virus det kan jag garantera 100%. 1-3% dödlighet räcker inte för det. I worst case scenario stannar alla bara hemma tills det lagt sig (även om det kan vara illa nog) så får det dö ut av sig självt eller tills man hittar vaccin. Hade det varit Ebola som hade den här spridningen skulle det vara bra mycket värre. Går inte ens att jämföra.
Citera
2020-03-11, 22:51
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tankevurpan
Inte nu.

Kan du halvera odlingstiden om du sår dubbelt så mycket?

Ett vaccin tar den tid det tar att få fram
Förhoppningsvis är den klar innan nästa vända av detta virus kommer. Om inte så får man hoppas att man tagit pandemier på allvar tills nästa gång och är bättre förberedda.

Det är jävligt allvarligt. De fleste kommer att fixa detta om man går på den infon som nationer arbetar efter. Men det kommer bli tufft ett tag framöver.

Det är Corona Virus nr 7 som drabbats människan. Varför har man inte lyckats få fram något vaccin mot nr 1-6?

Är Corona Virus klurigare än andra virus?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Jaha, intressant!

Mellan vilka datum stängde en provins i Kina ner den gången?
Mellan vilka datum stängde ett av EU's största länder ner den gången?
När förbjöd svenska regeringen folksamlingar större än 500 personer den gången?
När stängde Danmark sina skolor den gången?
När ställde flygbolagen in 20-30% av sina avgångar den gången?

Eftersom det skrevs precis samma saker, tänkte jag.

Han menade kanske att det blev samma panikartade reaktion då som nu. OCh vi ser ju hur det gick..
Citera
Medlem
lasternassummas avatar
Tiden för fördubbling av antalet fall
Just nu ser det ut som om antalet bekräftade fall fördubblas i Sverige under en tidsperiod på ca 2-3 dagar.

Om det fortsätter i den takten tar det inte lång tid innan vi har många infekterade.

Anta för ett ögonblick att antalet fall fördubblas på 2,5 dag.

Om vi (lite spekulativt) räknar med att antalet fall 4-dubblas på fem dagar blir utvecklingen så här.

11/3 (idag): 500 fall
16/3: 2000 fall
21/3: 8000 fall
26/3: 32000 fall
31/3: 128000 fall
5/4: 512000 fall
10/4: 2048000 fall

Med en sådan här utveckling skulle allt i stort sett vara över i slutet av april. Om dödligheten är tre procent skulle det sluta med ca 180000 döda i Sverige, om man antar att totalt 60% infekteras.

Det finns flera orsaker som gör en sådan här utveckling osannolik. Bl.a. att desto fler som haft infektionen och tillfrisknat, desto färre är det som sprider den. Förhoppningsvis har också dom åtgärder som vi nu ser vidtas viss betydelse.

Senast redigerad av lasternassumma 2020-03-11 kl. 22:53.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smurfitkappa
Hjälper isolering?
Ja, mot smitta

Citat:
Många i tråden menar att man inte blir immun varför släpper vi inte detta fritt då?
Det tror jag inte att någon har sagt?

Däremot så vet man inte om man blir immun.

Dessutom så är det gynnsamt om vi är förberedda. Det vore sinnesrubbat att inte ge tid för förberedelser
Citera
Medlem
BonerBatmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xade
Den 23 åringa friska atleten i Iran då? Förnekar du att hon existerade? 29 åriga full friske läkaren i Kina? 34 åriga läkaren i Kina, också frisk? De är inte exakt 20, men fortfarande unga i jämförelse med de flesta som dör.
Ja självklart kommer några yngre att ryka med. Men dessa är väldigt få i jämförelse med hur många åldringar som får sätta livet till. Skulle hellre ha Corona än din hysteri.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mtmmtm
Jag var inte speciellt orolig till jag läste denna väldigt seriösa artikel:
https://medium.com/@tomaspueyo/coronavirus-act-today-or-people-will-die-f4d3d9cd99ca
Andelen smittade är mycket högre än vad som uppges. Om vi inte agerar väldigt snabbt så kommer vi få väldigt många fler dödsfall. Jag är väldigt tveksam till att gå till jobbet imorgon.

Jag har bestämt mig. Jag blir hemma resten av veckan, och kollar läget. Jag är iofs egen, vilket gör beslutet lättare. Jag svarar inte inför någon, och den enda som drabbas ekonomiskt är jag.
Citera
Avslutad
Det spekuleras väl i att 70% förr eller senare kommer att smittas. Om virusets dödlighet ligger på 3% skulle detta motsvara 210 000 dödsfall i Sverige. Kan man räkna så eller har jag missat någon faktor?
Citera
2020-03-11, 22:52
Medlem
Media eldar på folks rädsla iallafall....
Istället för att kanske lyfta fram positiva saker lite mer för att lugna lite...som att över 60 tusen tillfrisknat
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .-fuckYUO-.
Ja, mot smitta

Det tror jag inte att någon har sagt?

Däremot så vet man inte om man blir immun.

Dessutom så är det gynnsamt om vi är förberedda. Det vore sinnesrubbat att inte ge tid för förberedelser

Sök så hittar du det.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stroganof
Betänk att hela afrika, indien osv är en storkälla. Tror du alla dom fattiga kan ta vaccin var 6 mån? Hur ja än vänder och vrider får det här vida konsekvenser för människan.

Framtiden kommer se annorlunda ut än man tänkt sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in