2020-03-11, 21:58
Medlem
rovmuns avatar
Nu har Italiens premiärminister presskonferens och förmodligen kommer altstämmas utom apotek och mataffärer.
Citera
Medlem
FejkEmrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mzzo
Hur ska man tänka om man ska åka tunnelbana och inte vill bli smittad?
Inte åka. Många människor är högfärdiga och håller på för att få uppmärksamhet utan att bry sig om att det flyger ut på platser och att inte armvecket är en måltavla som suger åt sig allt utan en nödlösning. En psykiskt sjuk medelålders kvinna höll på idag och hostade extremt tillgjort enbart för att få uppmärksamhet. Såg en gammal skröplig kvinna springa av bussen igår när en medelålders man satt och hostade. Ungdomar hostar med flit och är antagligen så obildade att de inte förstår att det blir saker i luften och inte enbart droppsmitta. Men det värsta var nog att någon började peta sig i näsan idag efter att ha hostat i handen ett par gånger. Jag är inte hypokondriker och har bestämt mig för att inte träffa någon jag känner som skulle kunna dö, och sa därmed inte något även om jag såklart började titta på människan. Insåg att det var ytterligare någon som är psykiskt sjuk. De med personlighetsstörningar kan man säga till men hemlösa, och utslagna pga missbruk och psykisk sjukdom går knappast att förvänta sig att de klarar av hygien. Du bör absolut inte åka kollektivtrafik om du kan träffa någon som är i en riskgrupp inom två veckor framöver. Annars är nog normal hygien med noggrannhet tillräckligt. Men det är nästan så man tycker att människor som inte sköter hygien ska kastas av vid nästa hållplats. Finns mängder, exempelvis äldre som inte har bil eller möjlighet att skjutsas som behöver kunna åka hyfsat riskfritt utan att tvingas isoleras i kanske månader för att de inte orkar gå många kilometer när de ska någonstans. Tycker de kan sätta in vakter i kollektivtrafiken nu när det är ett särskilt smittsamt virus och kasta av alla medelålders psykfall i kollektivtrafiken. Även egoism är en störning när den bärs av ignorant och uppmärksamhetstörst. Det är tydligt att det inte är de utslagna som är värst utan svenska medelålders människor. Från 40 och uppåt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kungen101
Vet inte om du var det som skrev om att du var vd så jag inte blandar ihop dig med en annan. I vilket fall glädjer det mig att få läsa det du skrev.

Hej, jo det är mig du tänker på.

Kul att höra! Vi ska fan lösa det här, med eller utan svetsarn.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scumbagno1
Funderade på folk som jobbar inom hemtjänsten, kanske finns någon här som vet. Folkhälsomyndigheten vill ju att man skall skydda de äldre, har ni tillgång till munskydd eller andningsskydd? Räcker ju att 1 person som är smittad (vårdare) går på sin dagliga runda så har vi 20 nya dödsfall!
Vilka munskydd? Finns inte ens åt all personal på sjukhus. Sverige kör ju på fälgen redan i vanliga fall. Finns inga som helst möjligheter att hantera det här.
Citera
Medlem
ankademikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blingon
Prognos:

Tidgare beräknat utfall: 2020-03-10/11: 408

Faktiskt utfall:
2020-03-10: 356 (2 dagar)
2020-03-11: 500 (3 dagar)
2.5 dagar: 428

Ny prognos:

2020-03-11: 500
2020-03-12:
2020-03-13/14: 1000
2020-03-15:
2020-03-16: 2000 => 100 svårt sjuka, ordinarie sjukvård full.
2020-03-17:
2020-03-18/19: 4000 => 200 svårt sjuka, ordinarie sjukvård mer än full.
2020-03-20:
2020-03-21: 8000 => 400 svårt sjuka, den framtrollade extrakapaciteten är full och 112 döda.
2020-03-22:
2020-03-23/24: 16000 => 800 svårt sjuka och 224 döda.
2020-03-25:
2020-03-26: 32000 => 1600 svårt sjuka och 448 döda.
2020-03-27
2020-03-28/29: 64000 => 3200 svårt sjuka och 896 döda.
2020-03-30:
2020-03-31: 128000 => 6400 svårt sjuka och 1792 döda.

Baseras på följande:
100 tillgängliga ordinarie IVA-platser +200 extra framtrollade platser.

Eftersom den riktiga kapaciteten är hemligstämplad av en anledning, så är det troligtvis pga. att dessa är ännu färre. Om regeringen vågar kläcka ur sig korrekt antal, justerar jag antalet vårdplatser.

Sjuka som kräver IVA-plats:
5% svårt sjuka.

The New England Journal of Medicine
https://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMoa2002032

Dubbleringstid av smittade fall:
2.5 dagar

https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.02.05.20020750v4

Förutsättningar:
Myndigheternas åtgärder är samma som i dagsläget, dvs. handlingsförlamning utan några större meningsfulla åtgärder.

Not: Vill ni hellre räkna med WHO:s uppgifter på antal döda, så gäller:

https://www.who.int/dg/speeches/detail/who-director-general-s-opening-remarks-at-the-media-briefing-on-covid-19---3-march-2020

Obehagligt.

10-dubbling fall på 9 dagar enligt din prognos. Känns känslokallt att tänka på metodologi när det brinner, men om ett land som påminner om Sverige inför karantän (kanske Danmark) skulle en direkt jämförelse på effektivitet i att minska smittspridningen kunna göras (eller snarare på Sveriges ineffektivitet). Kanske svårt om olika länder testar olika mycket. Men proxy på antal smittade finns kanske.
Citera
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av threefifty
Undrar hur mycket som är fake news och news från Kina

Min tjej har daglig kontakt med sin mamma nere i Kina och hennes mamma har gått tillbaka till normalt liv igen där.

Aftonbladet med mera tjänar stora pengar på att skrämma upp folket nu.

Vem fan bryr sig om vad det står i aftonbladet?

I Kina är det straffbart med fängelse att sprida annan information om viruset än vad regeringen har sagt. Uppror pågår då kineserna nu slåss för sin yttrandefrihet.
Om jag bodde i kina skulle jag inte våga säga något annat heller.
Citera
2020-03-11, 21:59
Medlem
Snapcounts avatar
Angående Norge...(tycks hända nytt, minut för minut)

Profilerte leger frykter kollaps: Ber om nedstenging av Norge

– Vi må stenge før det blir en katastrofe

Noen mener likevel tiltakene ikke er strenge nok og etterlyser en atskillig hardere linje fra norske helsemyndigheter. De ønsker å stenge ned det norske samfunnet radikalt på linje med karantenetiltakene i Kina, Italia, og senest Danmark

Vi bør gå i lockdown. Jeg tror ikke vi har noe annet valg. Eller, vi har det, men det vil resultere i en katastrofe, advarer lege Gunnar Hasle ved Reiseklinikken i et intervju med Dagbladet.

https://www.abcnyheter.no/nyheter/norge/2020/03/11/195655877/profilerte-leger-frykter-kollaps-ber-om-nedstenging-av-norge

Inom några dagar går Norge i "lock-down". Det är jag övertygad om. Hela Europa inom nästa vecka.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flaskborste
Det jag menarär att den politik som förts i landet slänger ut resurser på saker landet skulle behövt ha istället. Politiken har också passiviserat större delen av befolkningen genom att påskina att allt är väl trots att det inte är det.

Att en regering investerar i det som är bra för landet som ex bättre sjukbård. bättre äldreomsorg istället för att sponsra ex. Muslimskaorganisationer inom och utom landet är galet.. Likaså att ta in folk som aldrig kommer att bidra med något till landets välfärd snarare tvärt om. Att investera i landets egen infrastruktur är inte att skapa fler instututioner eller flytta makten till olika centra utan att skapa möjligheter för folk och företag att tjäna pengar på att stärka upp landets infra struktur..Och då menar jag inte att bygga flyktinganläggningar utan att ex satsa på Energi, Inovationer och försvara Svenska paten och mycket mera.

Jag antar att du inte tyckte det var bra att vår statsepidemiolog åkte för att bygga vårdcentraler i Somalia mitt under en pandemi?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Corona är ett av många endemiska virus. Det har alltid funnits i alla människor. Var femte eller så förkylning du har haft har orsakats av corona-virus! Det här är bara en variant av det som råkar orsaka lunginflammation. Det har alltid varit så här för alla människor. Det enda nya är paniken.

Dödligheten är ändå 3-4% , och 20% behöver hjälp med andningen?
Citera
Medlem
sqrt25s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Corona är ett av många endemiska virus. Det har alltid funnits i alla människor. Var femte eller så förkylning du har haft har orsakats av corona-virus! Det här är bara en variant av det som råkar orsaka lunginflammation. Det har alltid varit så här för alla människor. Det enda nya är paniken.
Nej paniken är inte det enda nya.
Det nya är att detta coronavirus angriper eller får fäste djupt nere i lungorna.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tankevurpan
Jag foreslår att alla kollar på podcasten och får lite perspektiv.

Att du sågar denna dr, denna virolog, denna epidemiolog som har arbetar för samtliga administrationer i USA sedan tidigt 2000 tal vet jag om det en är någon idé att fortsätta denna diskussion.

Går du igång på paniken?

Nej, personer med noll erfarenhet imponerar inte på mig oavsett vilken position de har.
I synnerhet inte om de är med i youtube pod från en komiker.

Anders Tegnell har samma meriter förövrigt, fast i Sverige.
Citera
Medlem
Asmodeusvults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smurfitkappa
Dramaten släpper in 499 personer.
Då bryter de mot förordningen och Maria Groop Russel bör sättas i fängelse.

Senast jag var där vill jag minnas att det arbetade folk där också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in