2020-03-11, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lifeinplastic
Ursäkta? Folk ska bara plocka sina barn från skolan och skita i att gå till jobbet och isolera sig? Vem ska betala räkningarna? Se till att det finns mat på bordet? Det måste finnas en reell möjlighet för folk att klara sig OCH det bygger också på att media inte kablar ut fucking CORONA BOB dag ut och dag in som inte gör någonting annat än står och ljuger. Vissa saker bygger på kollektivet tex bekämpandet av en pandemi och det bygger också på att ha bra ledare.

Jo såklart måste de byta ut ledningen osv. Men tills dess, JA, plocka dina barn och skit i jobbet. Det kommer slå tungt ekonomiskt och du kanske förlorar jobbet NU. Men den dag detta lägger sig kommer nog ingen arbetsgivare kolla på ditt CV och säga "jag ser att du skyddade dig från corona och inte gjorde din arbetsplikt, dig vill vi inte ha" de kommer har förståelse, åtminstone vettiga arbetsgivare och varför skulle man vilja jobba för en som inte är vettig.

Extremt och tuftt? Ja. Men bättre än att dö.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Richard-III
Alla situationer där du är nära eller exponeras för folk innebär en risk för smitta. Det gör du när du flyger, så det är en risk, men du gör det minst lika mycket på ICA Kvantum eller köpcentrat, för att inte tala om innebandymatchen eller på gymet.

Flyget är inte bara ett meningslöst flackande. Ibland är det det, men det är också och mycket mer en bidragande faktor till den utveckling vi har haft som inkluderar vaccin, mediciner och mycket annat. Digerdöd och pest och spanska sjukan spreds rätt bra de också, trots att de inte fick flyga.
Förstår fortfarande inte vad som gör flyget säkrare? (du räknar upp många osäkra ställen, men gör det flyg säkrare)?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tankevurpan
Det stämmer det han säger.

Du blir immun mot viruset i sin nuvarande form, men efter muteringen är du mottaglig igen. Och viruset kommer att mutera sig. Därför tar folk vaccin varje år mot influensan kommande säsong.

Det stämmer inte om man ska tro uppgifter från Kina och Japan.
Citera
2020-03-11, 21:26
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Dumt att oroa folk i onödan. Sanningen är överskattad. Det visar sig ju ändå senare.
Vi kör lite Baloo-style på informationen här i Snedala.
Var nöjd med allt som livet ger, glöm bort bekymmer och besvär...etc.

Fy fan vilket dumt uttalande "Sanningen är överskattad", sanningen kan inte bli överskattad ty den är sanningen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Men va? Det där låter som rappakalja. Det skulle ju innebära att för alla som tillfrisknar så kan dom ändå dö av en vanlig förkylning en tid efteråt. Det tror jag inte ett dugg på

Endel här säger att detta är digerdöden helt sjukt.
Citera
Medlem
Havremopedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coronakontot
Låter kanonbra. Skönt att du har folk runt dig som lyssnar. Men då kanske du kan låta bli att gapa och skrika här i tråden hädanefter.

Verkligen inte. Kommer aldrig sluta.

Om folk ska vara ignoranta och de kan skada andra... då kommer jag inte sluta.. simpelt
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tandskada
Hr systemet är inte en vedertagen förkortning men jag antar att du menar att de som hanterar löneutbetalningen (Human Resource Personal) ska ändra datum i systemet?
Detta är olagligt och ingen tröst för mig.
Om du gjorde rätt och stannade hemma när du var sjuk skulle jag inte klandra dig bara för att Lövén & CO är inkompetenta och för sena med sina beslut.
Citera
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
Min fru frågade varför folk på FB säger att vi är i Italiens situation (antal döda och smittade sett till befolkningen) nästa vecka ...när vi bara har en död hittills?

Min teori är följande.

De som smittades först var unga barnfamiljer i Italien eller unga personer på hembesök i Iran.
De håller ut längre innan de dör eller klarar sig med bestående skador.

Nu har dessa smittade fört viruset vidare och vi har nu lokala smittspårning i landet.

Personen som dog idag var 70+ med underliggande sjukdom och måste alltså ha smittats av släktingar som varit på skidresa i Italien, släktingar som varit i Iran eller en lokal smittspridning av okänd person.

Därav kommer antal döda åka rejält från och med onsdag eller torsdag nästa vecka.

Vad säger ni? Är jag inne på rätt spår?

Nä.
Hela resonemanget är fel från början. Vi har ingen aning om hur många smittade och döda vi redan har i Corona, för vi har precis börjat testa folk.
Det var först i måndags vi ens började testa allvarligt sjuka för att ens kolla om de hade Corona.
Det är nog redan många som redan har dött i Corona i Sverige.

Vi började testa nu, så nu syns de som har smittats och dött. Det är enda skillnaden.
Citera
Medlem
Fris avatar
Ser en presskonferens med Trump nu. Han utlovar en ny presskonferens runt klockan två-tre inatt svensk tid. Nånting om utökade rese-restriktioner mot resor från Europa, antyds det.
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Det har känts som att SVT censurerar allt negativt, och det är obehagligt. Inte ska väl SVT eventuellt agera som censur pga. oro i samhället.
Nä, vem hade kunnat tro annat än att PRavda skulle vara ärliga och säga sanningen???
Citera
Bannlyst
Märker ni av ett starkt begränsat facebook-flöde? Som om folk plötsligt sysselsätter sig med annat.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HeyWired
Behöver du en ständigt påminnelse varje dag att inte köra i motsatt fil på motorvägen? Du väljer konsekvent att inte titta på orsaken och fokuserar istället på konsekvenserna. Tycker du själv att det är rimligt att man som svensk medborgare besöker ett land kraftig smittspridning med stor risk att ta med sig smittan hem? Det är så jävla enkelt att i efterhand sitta och beskylla staten för allt jävulskap. Påminn dig själv om att majoriteten av de sjuka i Sverige kan härledas till importfall från Italien.

Nej, jag behöver inte det. Eftersom jag är insatt i smittan. Men det du snackar om är verklighetsfrånvänt. Du inbillar dig att alla människor är fria som fåglar och kan åka ut till sitt preppade torp i skogen. Lika korkat som förnekarna.
Citera
Medlem
TrolleriKontos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Utifrån frågan "var kaoset är": Jag har lugnat ner mig lite sedan igår, vaknade i morse yrvaket och trodde först allt gått över. Min uppfattning igår var att världen skulle gå under och viruset säkert kunde muterar till digerdödnivåer.

Sedan gav jag mig ut på nätet: Och började förmiddagen med att läsa om Norge där chefen för Ullenvåls sjukhus IV-avdelning säger att folk inte förstår allvaret. Han anser det inom kort inte kommer finnas lediga intensivvårdsplatser. Att norrmännen inte förstår allvaret sägs det också i artilen.
https://www.nrk.no/norge/ulleval-topper-ber-om-flere-smittetiltak_-_-koronasmitte-pa-kjopesenter-og-busser-1.14937615

Jag förstår inte alls varför Norge har flera coronasmittade än Sverige, då dom har ca hälften av Sveriges folkmängd. Jag bor i Norge till och från och kan konstatera att Norge verkar ha betydligt flera olika nationaliteter, på köpcentrum. Köpcentrum är förresten en av dom mera vanligare ställena där folk blir smittade, förutom i hemmet då av bekanta.

I Norge fick det initialt stor spridning på ett sjukhus tack vare den här tjommen:

https://www.dn.se/nyheter/sverige/coronasmittade-norska-lakaren-jag-kanner-mig-lurad/

Citat:
Framåt kvällen kände sig läkaren så dålig att han gick hem och på onsdagen sjukskrev han sig. Först på torsdagen, efter att ha insisterat och ringt flera gånger, gjordes en provtagning. Testet visade att läkaren var smittad av covid-19.

Att det nu har visat sig att han har smittat flera kollegor och potentiellt ett stort antal patienter är förödande, säger han. Mellan 150 och 160 sjukhusanställda är satta i karantän. Sjukhuset har ändrat sina rutiner efter händelsen med läkaren och de i karantän sitter där antingen för att de har varit i ett känt drabbat område eller för att de har haft kontakt med den smittade läkaren.

Något liknande skedde i Italien med deras första fall: En 38-årig maratonlöpare sökte vård, men blev inte tagen på allvar. Så han satt i ett väntrum och hostade i åtta timmar, och smittade ner personal och många andra patienter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in