2020-03-11, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av luy
Tjusigt tal från WHO-chefen ikväll! Prevention, Preparedness, Public health, Political leadership. And most of all, People. Som nyckelfaktorer. Tydlig i vad som är viktigt:

(1. First, prepare and be ready) -> För sent för oss, till stor del.

2. Detect, protect and treat. -> betydelsen att fortsätta testa!! För att kunna skydda, motverka spridning. "Find, isolate, test and treat every case and trace every contact" Det ska med andra ord vara mer än tillräcklig bemanning på 1177 och alla steg därefter, så att relevanta fall kan testas. Noggrrann smittspårning med fulla resurser. och Kanske mer screening också? Kan vår (lilla) försvarsmakt hjälpa till?

3. Reduce transmission -> tvätta händer! besök inte gamlingar! Förbudet mot 500 + folksamlingar. Men på denna punkt finns säkerligen mkt mer åtgärder att vidta. Har inte sett/läst något om decinficeringar tex? Återkommande extrarengöringar av t.ex. tunnelbanetåg o dyl?

4. Innovate and learn. -> Ja, hur är Sverige kreativt i att lösa situationen? Inte hört sett om någon endaste ny idé?? Hur lär vi av andra länder?

Handling krävs, men håller med professorn i epidemiologi från Umeå att det mesta bara liknar killgissningar.....

https://www.who.int/dg/speeches/detail/who-director-general-s-opening-remarks-at-the-media-briefing-on-covid-19---11-march-2020

Ready your hospitals;

Protect and train your health workers.

We cannot say this loudly enough, or clearly enough, or often enough: all countries can still change the course of this pandemic.

If countries detect, test, treat, isolate, trace, and mobilize their people in the response, those with a handful of cases can prevent those cases becoming clusters, and those clusters becoming community transmission.

Even those countries with community transmission or large clusters can turn the tide on this virus.

Several countries have demonstrated that this virus can be suppressed and controlled.

The challenge for many countries who are now dealing with large clusters or community transmission is not whether they can do the same – it’s whether they will.

Some countries are struggling with a lack of capacity.

Some countries are struggling with a lack of resources.

Some countries are struggling with a lack of resolve.

WHO skulle ha deklarerat detta en Pandemi för flera veckor sedan så kanske länder agerat!
Citera
Medlem
Stabskaptens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rendul
De testar fler. Sverige har stora mörkertal av smittade som inte syns i statistiken. Här har du varit tvungen att uppfylla väldigt specifika krav för att bli testad: att själv eller nära anhörig varit i ett drabbat område, samt att du uppvisar symptom på att vara sjuk.

I Stockholms län har man från och med idag helt upphört att testa folk med symptom på coronainfektion, såvida de inte är inlagda på sjukhus:

Citat:
11 mars 2020: Sedan den 11 mars koncentreras provtagningen av coronaviruset i Stockholms län till dem som är inlagda på sjukhus med symtom som påminner om corona. Det är för att skydda patienter på sjukhus som redan har andra sjukdomar.

Ingen provtagning av andra personer
Du som har symtom som påminner om coronavirus kommer inte att provtas. Det gäller oavsett om du varit i de områden som tidigare varit utsatta för smitta eller haft nära kontakt med någon som du vet är sjuk i covid-19.

https://www.1177.se/Stockholm/sa-fungerar-varden/varden-i-stockholms-lan/om-corona/laget-i-stockholm-just-nu/

Det innebär förstås att mörkertalet framöver kommer att bli ännu större.
Citera
Medlem
Nej du Ullabella 84 år hade inte haft nått besök isåfall hade det kunnat spåras , The Abdullas skulle emellertid aldrig erkänna/gola hedern framför allt.
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Eller så besökte hemtjänsten "Ulla 84 år", som hade hade samtidigt besök av sin dotter som var i Italien för 2 veckor sedan.

Sedan har ju inte hemtjänsten samma adekvata smitt-utrustning som en IVA-avdelning. Hemtjänsten är en kostnad för kommunen..., och du vet ju hur kommunernas ekonomi ser ut.

Pengarna "prioriteras" till annat, snällt sagt.
Senast redigerad av Bajsolle2 2020-03-11 kl. 21:26.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmyghukareN
Står någon snubbe i TV, förmodligen FHI, och säger att man blir immun mot sjukdomen om man nu haft den.

Alla andra säger att man inte blir immun efter genomgången infektion, och att andra resan blir värre.

Ljuger mupparna igen, eller blir man faktiskt immun?

Det stämmer det han säger.

Du blir immun mot viruset i sin nuvarande form, men efter muteringen är du mottaglig igen. Och viruset kommer att mutera sig. Därför tar folk vaccin varje år mot influensan kommande säsong.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soltorkadetomater
Inte bekräftat alls!
I Kina påstås att flera blivit sjuka igen
Sluta sprid dynga. ÅTERIGEN, två fall i hela världen sedan utbrott där de misstänks bli smittade igen men det är inte bevisat då det inte är helt fastställt att de blivit helt virusfria...
Citera
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flaskborste
...

Så det spelar ingen roll om man gömmer sig bakom gardinen eller inte..Det är förmodligen bättre att ge sig ut och hjälpa de som har värre symptom än en själv. Vi Svenskar är så handfallna och tror att myndigheterna skall ordna allt.. Sveriges befolkning valde fel.. De valde att importera folk från fjärran länder istället för att satsa pengarna på landets infrastruktur och bygga ett stabilt land som klarar sådana här saker..

...
Tycker du säger emot dig själv. Å ena sidan tycker du att svenskar är passiviserade och överlåter allt till myndigheter. Å andra sidan tycker du att vi ska göra satsningar som lägger över arbetet på institutioner som ju leds av eller verkar under myndigheter.

”Handfallenheten” är till en del en konsekvens av vårt kynne, men den är också en konsekvens av att vi lagt våra liv i myndigheternas händer.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
Min fru frågade varför folk på FB säger att vi är i Italiens situation (antal döda och smittade sett till befolkningen) nästa vecka ...när vi bara har en död hittills?

Min teori är följande.

De som smittades först var unga barnfamiljer i Italien eller unga personer på hembesök i Iran.
De håller ut längre innan de dör eller klarar sig med bestående skador.

Nu har dessa smittade fört viruset vidare och vi har nu lokala smittspårning i landet.

Personen som dog idag var 70+ med underliggande sjukdom och måste alltså ha smittats av släktingar som varit på skidresa i Italien, släktingar som varit i Iran eller en lokal smittspridning av okänd person.

Därav kommer antal döda åka rejält från och med onsdag eller torsdag nästa vecka.

Vad säger ni? Är jag inne på rätt spår?
Precis som du nämner har smittan till Sverige än så länge varit av utländsk härkomst, som ofta verkar vara sammankopplat med yngre resenärer.

I Italien sägs viruset ha gjort entré tidigt, dessutom inom sjuk- och äldrevården. Italien har en av Europas äldsta befolkning och bevisligen är personer på ålderns höst extra känsliga för detta virus (och sjukdomar överlag). Det har avhandlats tidigare i tråden.
Citera
Medlem
Tror ni USA kommer införa något inreseförbud från Sverige pga coronaviruset? Än så länge är det inte det, men hur snart måste man åka för att kunna komma in? Jag är övertygad om att flygtrafiken kommer blockeras från många Europeiska länder bl.a. Sverige.
Om man väntar ett par veckor så lär väl Sverige ha dubbelt så många smittade som hela USA!

Jag bryr mig inte om ifall läget i USA kommer vara lika illa / värre än Sverige så småningom, för jag MÅSTE dit av personliga skäl och jag tänkte åka i mitten av maj men vill inte riskera att inte kunna komma in. Måste jag åka nu om jag ska ha en chans att ta mig dit? Vill inte bli fast här.
Tror ni att det kan bli stopp och jag inte kommer dit om jag inte åker nu direkt?
Citera
2020-03-11, 21:25
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lisett
Kan man desinficera eller åtminstone vettigt rengöra ur smittosynpunkt t.ex. dörrhandtag och sånt med diskmedel? Väldigt fettlösande, tänker jag. Just dörrhandtagen vill vi kunna städa av vettigt här hemma och hos äldre släktingar men har inga riktiga desinfektionsmedel så funderar på vad som kan vara effektivt som man redan har hemma...

Köp T röd i vanlig affär, och skicka efter glycerol, eller glycerin (några sa att de tar vanlig handkräm) och blanda enligt nedan.

Citat:
Handdesinfektion – recept

T-röd

Vatten

Glycerol

Behållare

Evt essentiell olja för doft. Lavendel, grapefukt eller vanilj är populära alternativ.

Så här gör du handdesinfektion hemma

Detta recept är på 0,5 liter handdesinfektion – en perfekt mängd att ha med sig när man är ute på stan och inte har tillgång till rinnande vatten och tvål.

Blanda ihop 35 cl t-röd med 15 cl vatten och en cl glycerol i exempelvis en pet-flaska. Det är allt du behöver göra för att ha handsprit tillgängligt så länge det finns risk för virusinfektioner.

När du sedan ska använda din handsprit bör du gnida in den rejält i händerna tills den torkat in helt. Smörj gärna in händerna med en återfuktande kräm på kvällen, alla former av alkohol verkar nämligen uttorkande på huden.

Citera
Medlem
shevitas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Ja du är definitivt inne på rätt spår. Jag tror att dödstalen kommer öka snabbare än du dock. Det finns nog indikationer på att många på äldreboenden, inom hemtjänst som vårdar äldre redan kan misstänkas ha virus. Därför de gick ut med att vi måste skydda de äldre idag, det och att sjukvården inte klarar den anstormning som kommer om några dagar.

Och så kommer de så klart skylla på oss som "inte tog hänsyn till de gamla trots vår uppmaning" mark my words
Citera
Medlem
Richard-IIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NeoVain
Nej tyvärr inte, tvärtom så finns det många bekräftade fall som återinsjunknat efter att ha uthärdat förloppet en gång. Många gånger med dödlig utgång andra gången.

I morse gick man ut med att man i Kina konstaterat att man blir immun.

Du har rätt i att det finns folk som ”återinsjuknat”, men jag tror att det var folk som egentligen inte var helt friska, och det rörde sig inte om folk som smittats igen. Du har kanske också noterat att t ex Sverige har en mycket längre tid för att friskförklara en patient än vad man har i en del andra länder, t ex Dubai där man tillämpat typ ”feberfri och ingen hosta”. Att dödligheten skulle vara större bland de som ”återinsjuknat” får stå för dig, då jag alltså tror att de egentligen aldrig varit friska.
Citera
Medlem
Max3xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peyz
Nej! Varför? Folk har inte kunskap nog för att använda munskydd, varpå det blir en kontraproduktiv effekt.

Trams, alla viruspartiklar som fastnar i filtret och inte hamnar i lungorna är ett plus.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in