2020-03-11, 18:30
Medlem
BottleBenders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snuttis
Kan det vara SSRI som gör att folket kör som vanligt?

Eller vaknar alla imorgon, Facebook imploderar.

Antagligen en faktor.

Det är som att prata med en vägg när man pratar med folk.

Sen när man märker paniken hos de som börjar vakna som tidigare har hånat mig när jag berättat att jag tar det här på allvar.
Citera
2020-03-11, 18:30
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fyrahundra
Risken för allmän smittspridning i Sverige bedöms nu som mycket hög. Det betyder att vi idag inte har allmän spridning, åtminstone inte vad vi vet. Har vi idag fortfarande bara enstaka fall av "allmänt smittade", alltså utan känd smittväg härledd till utlandsresande?
Någon som vet?

Vi har garanterat allmän spridning oavsett vad myndigheter och media just nu säger. Vi har ju slutat testa alla utom de som är väldigt sjuka, så siffrorna går inte längre att lita på.
Citera
2020-03-11, 18:31
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vasteras
NBC, Nukleärt, Biologiskt, Kemiskt. Alla dessa faktorer är det man ser som ett stort hot. Vi har inte allmänt skydd för befolkningen för något av dem.

Vi har inte ens en militär styrka att försvara vårt land, detta är redan erkänt av regeringen igenom uttalanden och att skapa förväntan om att vi personligen ska alla kunna överleva under eget agerande i minst 72 timmar.

Så vad har vi kvar efter att överlevt i dessa 72 timmar?

72 timmar är ju en vanlig långhelg.

Sårbarheten är total.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rati
Tydligen kan även yngre personer dö av detta. En 23-årig kvinnlig fotbollsspelare i Iran, kan väl heller knappast ha lidit av någon svår bakomliggande sjukdom om hon var aktiv idrottare?

http://english.alarabiya.net/en/coronavirus/2020/02/27/Young-female-Iranian-futsal-player-dies-of-coronavirus-in-Qom-Rokna.html

Elitidrottare och andra som tränar strängt kan ha försvagat immunsystem, i synnerhet om de kört ett hårt pass nyligen.

Jag har inga bra vibbar över situationen det här viruset längre. Vi får vänta oss hårda samhällsstörningar nu i Sverige, det ä alltför för sent att trycka tillbaka det. Folkhälsomyndigheten verkar fortfarande bagatellisera det som rena Baghdad-Bob och det finns flera skrivelser på deras hemsida som målar upp det som att det inte är värre än en influensa. Samtidigt dör folk i mängder i utsatta länder.

Något högre hjälpe oss.
Citera
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gottisa
Vet ett gäng på 20st 60-70 åringar som åker till franska alperna på Lördag. Även om det inte är lika hårt drabbar i skrivande stund som Italienska alperna så skulle inte jag åka dit.

Moderna varianten på ättestupa?
Citera
Medlem
NeoVains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawline
https://gisanddata.maps.arcgis.com/apps/opsdashboard/index.html#/bda7594740fd40299423467b48e9ecf6

USA leder över Sverige med 1050 mot 477.

Oroa dig inte, med Tegnell i spetsen så hinner vi nog snart ikapp ska du se!

Detta är ett maratonlopp som röfvén sa, och Sverige satsar på att vinna(om invånarna räcker till!)
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maxatdunder
Tvätta händerna min vän. Mvh / Stefan Löfven

Inte för att jag vurmar för Stefan Löfvén men att hålla sin hygien är vad som hjälper och samma riktlinjer som getts i Kina.
Citera
Bannlyst
EU.......

Italien går ju för fan om Kina snart.

Kan någon ta över riksdagen och stänga ner Arlanda/tunnelbanor/bussar/låt folk va hemma.

In med militär/personal som kör ut mat att hämta.

Vafan vill folk ha för kris innan de vaknar.
Citera
2020-03-11, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orten19
Hur gammal är yngsta offret?
Som den gamle krigaren och stoikern Marcus Aurelius sa, döden är lika för alla, typ gammal eller ung. Varken framtiden eller de gångna äger du, endast nuet.
Citera
Medlem
BottleBenders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinlo89
Ja, somliga värderar digitala reaktioner på sociala medier framför gemenskap, vänskap och kärlek. Ett sorgligt jävla samhälle.

Vilsna människor.
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zorigo
Det är lätt att överdriva. Samtidigt kan man också se det såhär; 2 personer som är konstaterade. Dessa bör vara bland de ca 10-20% som behöver sjukhusvård, och det tar 5 dagars inkubation och 7 dagars sjukdom och 2 dagars rapporttid innan vi är där vi är idag.

Dessa 2 pers är alltså 15% (snitt av 10 och 20) av alla som var smittade inhemskt för 14 dagar sedan. Isf var det cirka 13 inhemskt smittade för två veckor sedan. Dessa har hunnit gå runt och smitta andra sedan dess med gissningsvis en fördubbling varannan/var tredje dag. Om vi säger att det dubblas på 2,5 dagar så innebär det drygt 800 inhemskt smittade idag.

Så 10000 är nog överdrivet, men det går snabbt när det ökar exponentiellt.

Jag köper inte din grova beräkning.

Att fastställa tiden till 5 dagar inkubation, 7 dagar sjukdom, och två dagar rapporttid kan skicka dig rätt åt helvete.

Om du ställer in kompasskursen 1 grad fel hamnar du rätt åt helvete 100 mil bort, hoppas att du förstår liknelsen.

Det är ett antal faktorer som inte tas med när man räknar grovt, bland annat att alla smittade inte smittar någon annan beroende på en mängd orsaker.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S-skalle
Nu en död i Sverige, detta är bara början....politikerna är inkompetenta idioter de kommer inte kunna hantera detta

https://www.worldometers.info/coronavirus/#countries

https://www.worldometers.info/coronavirus/

Jag har fullt förtroende för vår feministiska regering. Tydligen är det senaste beslutet att samtliga åtgärder mot Corona först måste HBTQ och genussäkras, så att jämställdhet och allas lika värde säkerställs.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in