2020-03-11, 16:12
Medlem
Sinnerstens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Anders Tegnell sa under dagens presskonferens att det är "omöjligt att veta" om vi får en fortsatt smittspridning efter de "enstaka fall" där personer smittats ute i sammhället. Han menade att vi nu är i ett läge där vi får "vänta och se". Samtidigt slutar man att testa människor som inte är allvarligt sjuka.

Ok, Tegnell och Regeringen vill alltså ha en okontrollerad smittspridning för att skapa ett problem där många besvärliga människor blir tysta.

Man får då vara med och lösa ett problem man sett till att skapa och på så vis visa på handlingskraft och få pöbelns fortsatta förtroende.

Eu Nato eller någon annan överstatlig lirare kan då även komma in och "hjälpa till" när situationen blir katastrofal.

Så kan man fortsätta prata om det positiva Eu-samarbetet fördelen med globalism, öppna gränser etc etc etc.

Precis som med Skogsbränderna i Västmanland för två årsedan.
Då hypades tex Eu nått enormt "för annars hade allt brunnit upp".

Håll ögonen öppna för detta gott folk!

Meningen är att vi ska på knä.
Senast redigerad av Sinnersten 2020-03-11 kl. 16:14.
Citera
Medlem
Talespins avatar
Haha, man kommer alltså inte att stänga några skolor eller förbjuda stora evenemang?

Jag var helt säker på att man man hade insett hur allvarlig situationen var, men tydligen inte.

Grattis Sverige nu blir det åka av! Det blir förmodligen värre än i Italien.
Citera
Medlem
Covids avatar
Italia 10149
España 2182
France 1784
Deutschland 1749
Suisse 652
Nederland 503
Sverige 486
UK 456
Norge 451
Danmark 340
Belgique 314
Österreich 206
Ελλάδα 99
Island 90

Citat:
Ursprungligen postat av mUdaj
Enligt TV4 ska nu Sverige va top 5 av de drabbade EU-länderna!
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teren
Äntligen. Tycker dock 500 personer är skrämmande mycket ändå. Men nu slipper vi ta del av masspsykoser som melodifestivalen.

Du slipper Mello i alla fall, finalen är avslutad.

I övrigt förstår jag inte vad man tror sig uppnå med det tillfälliga stoppet för sammankomster över 500 personer, varför inte 400, 1000 eller 250, vad är skillnaden?
Citera
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Mina barn om 10 år:
"-Pappa, kan du berätta hur du och mamma träffades under det kinesiska aids-viruset som spreds världen över?
Stämmer det som mamma säger att hon tackade ja till att gifta sig med dig för att för att du hade toalettrullar för 1 års förbrukning,10liter lättmajonäs och ett Netflix abonnemang?"
Senast redigerad av GlennvonGoteborg 2020-03-11 kl. 16:15.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ratgirl234
Hej!
Hur tror ni det blir med att resa i sommar? Jag ska iväg på en långresa i Usa efter midsommar och är rädd för att den inte kommer bli av. Vad tror ni?

Den resan kan du troligtvis glömma och du är inte ensam jag och många andra har ju fixat matchbiljetter, köpt flygbiljetter och hotell för fotbolls-EM och det lär inte bli något av det.

Utöver alla dödsfall så kommer ju ekonomin sänkas av Covid-19. Det kommer bli ett mycket mörkt 2020.
Citera
2020-03-11, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dbloods
Ja förvisso sant, men beslutet är för sent fattat. Det borde tagits för en månad sedan i sådana fall. Alla åtgärder nu är för sent ute. Det är möjligt att det bromsar smittspridningen något men med tanke på hur smittsamt det är och svennebanan inte kommer springa ute med mask och handskar och spola rent ytterkläder och hem är det omöjligt att stoppa det nu
Jag tycker att karensdagen ska slopas överhuvudtaget, även om detta med Corona blir över. Så fattiga är vi inte, detta med karensdag gör bara det att många sjuka går till jobbet och smittar de andra i onödan...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Woozah
Slump att det hindras med stora evenemang efter 'mello' avslutats? Nä. Skulle inte tro det va. Stockholm kommer få skörda att de gick på mello, oavsett om man försöker sluta testa folk för corona.
Exakt min tanke också... Vad håller de på med och varför?
Citera
Medlem
Covids avatar
Det är fel. Vi nådde kulmen i förrgår, eller rättare sagt i går, efter att Tegnell inledningsvis hade räknat fel.

Citat:
Ursprungligen postat av asdfgh31
+122 nya fall bara idag i Sverige.
Citera
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av starshipp
Du verkar inte ha något annat att göra än att diskutera på FB och sprida panik. Har du några vänner som är i Italien som har berättat för dig hur läget är kaosartat eller vad? I så fall ska du ta det lite lugnt. Jag (och kanske någon annan som har insyn) kan berätta för dig att folk är lite tagna visst, det är ansträngt i sjukvården men i övrigt rullar livet på som vanligt, om det bortses att resorna inte är tillåtna just nu. Inga problem att handla mat och dylikt.

Att vi ser sjukvårdspersonal som gråter och klappar ihop är inte konstigt. 30 procent av dem som har läst till läkare och sjuksköterskor borde aldrig blivit det, det kanske var mest påverkan av omgivningen, släkten och så att någon ska läsa till läkare, inte deras val. Inte undra då att de inte klarar lite påfrestningar vilket ska en läkare och sjukvårdspersonal vara kapabla till att göra...

Du måste ha förväxlat mig med någon annan. Jag jobbar heltid och postar inte så mycket. Jag har heller ALDRIG postat något som kan leda till panik. Tvärtom.

Ja, jag har vänner i berörda regioner i Italien. Och jag har aldrig sagt ett ord om att det inte går att handla mat eller dylikt. Sjukvården är dock inte ”ansträngd”, den är på många håll på gränsen till kollaps. Och ja, jag har insyn i den också, utöver allt som kommit ut i media.

Då tycker jag du genast ska anmäla dig som frivillig till sjukvården där nere, de behöver all hjälp de kan få. Så kan du tala om för oss att det bara är lite ansträngt, ingen fara. Jävla stolpskott.
Citera
2020-03-11, 16:14
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Noterar att det är ett vetenskapligt forum men i en tråd som hasplar ur sig vad som helst utan belägg i 90 % av inläggen. Och därför är det relvant att peka på forskning med belägg. En enstaka case report säger inget om asymptomatisk smittspridning. Du måste kartlägga många smittkedjor för att kunna säga att smittspridning sker från helt asymptomatiska personer.

En kraftfull regering skulle placera ut fångar i ett rum med olika avstånd o göra en vetenskaplig studie man kan lita på.

Fångar har vi gott om, o de är alla skyldiga samhället en tjänst.
Citera
2020-03-11, 16:14
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guillounism
Efter endast 13 fall av Corona väljer nu Ungern att vidta kraftiga åtgärder:

https://www.bbc.com/news/live/world-51829559

Orban har alltid varit handlingskraftig och haft befolkningens bästa i åtanke.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in