2020-03-11, 15:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bonehead
Kan du dra lite kort om vad som sägs, och varför det är sanningen?

Det är 1,5 timma, men viruset kommer finnas kvar i många månader, smitta miljontals i USA, med tanke på deras överviktiga befolkning så räknade han med 480.000 skulle dö i USA.
Ett stort problem för USA och många andra länder är att finns inga stora förråd med utrustning och mediciner, mycket importeras från Kina och Indien, går inte tillverka ifatt, länder skulle förberett sig för eventuella pandemier.
Det är inte bara äldre som kommer dö, folk som är 45-65 och har dålig hälsa riskerar också att stryka med.
Det enda man kan göra är att leva sunt och försöka undvika att bli smittad, ett vaccin kommer dröja flera år.
Dödligheten kommer ligga på 1-2% av alla som smittas
Coronaviruset är värre än Sars och Mers för dom som blev sjuka från det kunde man isolera.
Coronaviruset smittar även via luften, vilket innebär att väldigt många kommer smittas.
Citera
2020-03-11, 15:13
Medlem
Någon som vet var jag hitta dagens hela FHM presskonferens, länk?
Citera
2020-03-11, 15:14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Tumidanda
Jag är ingen "WT-förälder". Du är dock en riktigt naiv och hjärntvättad stackare. En riktig "NPC".

I ena vågskålen ligger "barnens nödvändiga skolgång" och i den andra vågskålen ligger döden i dubbelsidig lunginflammation, på golvet i en gymnastiksal.

Inom någon vecka eller två så kommer inga barn i Sverige gå till skolan och väldigt många lärare kommer vara smittade.

Intelligenta och allmänbildade människor som kan tänka själva insåg detta för flera veckor sedan och de som är lite långsammare inser det definitivt idag. Med tanke på detta så är det alltså väldigt klokt att sjukskriva sig eller vabba och sjukanmäla barnen och stanna hemma, så att man minimerar risken att bli smittad. Hela samhället kommer mer eller mindre gå åt helvete om några veckor ändå och det kommer inte hållas några stora prov i några skolor i Sverige. Allt kommer ställas in.

För övrigt så antar jag att du är en kvinna. Nån slags hispig liten medelklassmorsa. Ingen man (ingen normal och manlig man i alla fall) hetsar upp sig över saker som "barnens nödvändiga skolgång".
Vabba? Du fattar att rätten att vabba inte gäller äldre barn? Eller just det, som WT-förälder klarar du inte av att läsa inläggen du svarar på. Om du inte ens bemödar dig att läsa mina inlägg ordentligt så att du fattar problembilden, varför skulle jag ta intryck av vad du säger?

Jag pratar om barn i äldre årskurser där betygen är viktiga. Intressant att "manliga män" tydligen inte kan tycka att barnens skolgång och betyg är viktiga. Jag antar att det inte är hjärngänget bland män du tänker på, utan grottvarianten. Dem får du gärna behålla för dig själv, WT-tanten.

Som sagt, jag utvärderar läget löpande och tar med i beräkningen både faran för min egen hälsa och barnens nödvändiga skolgång. Jag gör inte den bedömning du gör att samhället går åt helvete om ett par veckor. (Vem är hispig?) Jag gör mina bedömningar med en längre tidshorizont än att de ska funka i två veckor framåt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlbertEnben
Nej tanten sa att det kunde vara bra att ha mat hemma för det kan ju bli ett elavbrott.

Förstår inte vad det hade med saken att göra men så sa hon.

OK
Citera
Medlem
everythingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Hur länge ska man stanna hemma för att inte sprida det vidare? Nämnde de det? Känns som en ganska viktig detalj.
Tills du känner dig frisk +ytterligare 1-2 dagar... Sedan känns det som en omöjlighet att hålla... Stanna hemma 2 veckor för kanske en vanlig förkylning lär få en del arbetsgivare att bli förtvivlade
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marcen
I Sverige lär man rädda den som kommer betala mest skatt, vilket rimligtvis är den yngre.

Skämt åsido, vad berättigar egentligen att välja den yngre, kan man fundera över. Ren och skär åldersdiskriminering. Sannerligen ett etiskt dilemma.

Triage kallas det, kommer hända inom kort, iaf i Stockholm.

4 av 5 sjukhus fortsatt i stabsläge, detta redan innan vi nått några hemska siffror, kommer hå fort.
Citera
Medlem
Max3xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Jag tror de ekonomiska konsekvenserna det handlar om i botten. De är livrädda för ekonomisk stagnation, hellre får då ett gäng bli sjuka och en del dö istället. Så cynisk ser kalkylen förmodligen ut.

Instämmer, det är den rationella förklaringen om man utesluter idioti och konspirationer. "business as usual" så länge det bara går för att inte oroa marknaden.
Citera
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Hur länge ska man stanna hemma för att inte sprida det vidare? Nämnde de det? Känns som en ganska viktig detalj.

Ingen vet då många fått återfall. Vi känner till för lite o förloppet varierar mellan individer.

Men du sprider mest när du hostar. Så hostfri o feberfri med några dagar säkerhetsmarginal skulle jag säga.
Citera
Medlem
BonerBatmans avatar
Sverige borde snart klassas som ett riktigt vårdslöst land. Många andra länder runtomkring oss försöker begränsa smittan så mycket det går - håller andan - i förhoppning att den snart försvinner helt och att vi kan gå tillbaka till business as usual. Med fri rörlighet i hela EU innebär det att svenskar kan åka runt och sprida skiten vidare till länder som redan nu tar till kraftiga åtgärder, men snart måste de börja andas igen och då kommer lite Svenskar och blossar upp smittspridningen på nytt, eftersom den härjar här helt okontrollerat då ingen testas och folkhälsomyndigheten ser det som lönlöst att försöka stoppa smittan.
Citera
Medlem
wedonthavetimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Om vi har en okontrollerad spridning utanför dessa kluster borde fler ha smittats och också uppsökt sjukvård, det tycks inte bara något onormalt högt tryck på sjukvården som indikerar en allmän och okontrollerad spridning i nämnvärd omfattning. Kan ändras inom de närmsta dygnen, men innan dess är det i min bok helt fel att påstå att vi har en okontrollerad spridning.

Man påstår att det finns två fall som inte är relaterade till utrikesresenärer, vi borde ha fler om spridningen är stor och okontrollerad, kan ändra sig, men så ser läget ut just nu.

De akuta fallen stormar sjukhusen ca 2 veckor efter infektion. Det är därför vi kommer se en överbelastad fallerad sjukvård inom 2 veckor där man kommer få välja vem som skall få vård.
Citera
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:

Chefsviruset sa att man skall stanna hemma 1-2 dagar efter att symptom försvunnit så du bör nog stanna hemma 4 dagar efter att du känner dig helt frisk.
Citera
2020-03-11, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Det är väl nån lång tops de kör upp i näsan? Hur som haver är det tydligen viktigt att det är rätt, USA hade tydligen fel material från början har jag läst i tråden.
Ja. Det är en bomullspinne ungefär 2-3 ggläng
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in