2020-03-11, 13:35
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jacques13
Funderade på samma sak, med hur smittfri är streckkodspistolen och Touch-skärmarna? Eller för den delen varorna Du redan plockat ner i kassarna...? Där folk har hostat i händerna och tar i varorna, eller hostat in i en kyldisk och sedan stängt glasdörren...? Man får göra så gott man kan med handsprit direkt efter affärsbesöket, kanske latex-handskar som kastas när man kommit ut ur butiken.

Ja, handskar är bra när man handlar. Varorna måste dock saneras när du kommer hem. Tryckspruta med desinficerande är bra för förpackningar som tål fukt. Torrvaror kan hettas upp.
Citera
Medlem
Kid-Stardusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ImTheMan
för mycket fokus på just karensdagen imho, du kommer förväntas läkarintyg dag 8 eller gå tillbaka till jobbet ändå. Ingen är fri från hosta så snabbt efter vare sig corona eller vanlig influensa.

För att få läkarintyg dag 8 behöver du träffa en läkare. Samtidigt rekommenderas folk hålla sig borta från vårdcentralerna. Undrar just hur man hade tänkt tackla det?
Citera
Medlem
leuchdiodens avatar
Malmö öl och whisky mässa som skulle hållas i helgen framflyttad till August.

Källa: https://m.facebook.com/hantverksbryggeri/posts/?ref=page_internal&_rdr
Citera
Medlem
Angela Merkel, förbundskansler i Tyskland, håller pressträff om läget och säger att man uppskattar att cirka 60-70 procent av befolkningen kommer att smittas.

Tysklands hälsominister uppmanar till att alla större evenemang ställs in.
Citera
Medlem
Tydligen är alla som åker buss, tunnelbana, tåg smittade av coronaviruset? Iom att man vet aldrig vem som har hostat eller nys efter att man har hoppat på. Då borde väl hela Stockholm var drabbade? Iom att det sprids via luften även om du står upp och inte pekar på något.
Citera
2020-03-11, 13:36
Medlem
TemaSwegs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobertoSaviano
På riktigt? Har du ens läst den artikeln själv? Det som står i första stycket är det du hävdade att jag ljög om:

"Note: The study at the centre of this article on the transmission of the coronavirus was retracted on Tuesday by the journal Practical Preventive Medicine without giving a reason. The South China Morning Post has reached out to the paper's authors and will update the article."

Det står, bokstavligen, i första stycket. Exakt som jag skrev i mitt inlägg.

Varför slösar du min tid?

Du efterfrågade en källa och jag gav dig en källa. Jag tog aldrig ställning till huruvida uppgifterna är sanna eller ej. Om du hade läst vad jag skrev i mitt inlägg hade du begripit det. Din tid är oviktig för mig.
Citera
Medlem
Innominatas avatar
Dela ut armband med "Coronavirus - Nej tack".
Citera
Medlem
Einsturzendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sweeetttyyy
Hej FB!
Vet någon om det finns något fall i sverige utan koppling till ett riskområde eller vistelse med tidigare smittad person?
(Finns det någon fri smitta)
/S

Blekinge är ett exempel. Personen hade varit på kurs, troligen i Stockholm [min gissning].
Citera
Avslutad
Det går åt helvete för Sverige from nu.

Det här måste vara den största krisen Sverige ska genomgå i modern tid.

Är extremt missnöjd mot de styrande som ändå hade rätt god tid på sig att mobilisera sig mot smittan.
Vad gjorde man? inte ett jävla dugg, man lät folk flyga in från drabbade länder, man lät melodifestivalen hållas med publik, man lät folk fortsätta vara kvar på jobb och i skolor fast ett flertal varit i italien tex.

KATASTROF!!!

Sverige skulle ha rådfrågat tex israel, då dessa har varit bra mkt försiktigare och endast hade 76 brkräftat smittade när jag kollade senast.

Blir ett tufft år för sverige nu.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Usch, man blir så konspiratorisk. Har de ändrat test screening bara för att ha några dagar på sig att kunna "vänta och se" undvika panik, se vad som händer i Italien osv?
Förmodligen har det helt enkelt att göra med att man vill optimera sjukvårdens begränsade resurser i förberedelse för ett oundvikligt utbrott. Detta är rationellt med goda intentioner. Smittspårningen har misslyckats, nu handlar det om att "leva ut skiten eller dö" och rädda så många liv man förmår.

Däremot kommer politruker och andra göra vad de kan för att på falska grunder sola sig i "glansen" - "bara 15 nya fall idag i Stockholm, det håller på att vända tack vare våra åtgärder!!!". Det återstår att se vilka ledare som på allvar bryr sig om landets befolkning, och vilka som är cyniska karriärister. De sistnämnda blottar sig i sina vidrigt falska kommentarer.

En sak till: Det som jag tycker (subjektiv reflektion) definierar situationenen i Italien, är att var och en har ansvar för sin egen säkerhet och ingen kan räkna med att hjälp kommer i tid.

Frågar du mig finns ingenting som egentligen talar emot att vi är på väg dit.
Citera
2020-03-11, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av emmagirl
Karensdagen slopas from idag till 1,5 månad framåt

Ok får se hur mycket det hjälper

Det där är en politisk tung åtgärd som troligen knäcker viruset totalt. Inte bara här i Sverige utan även i Italien och resten av Europa.
Citera
2020-03-11, 13:37
Medlem
Ogunquits avatar
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/nya-coronalaget-omprioriteringar-att-vanta

Jaha nu börjas det. Omprioriteringar inom vården? Vad prioriteras bort?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in