2020-03-11, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Det har jag skrivit tidigare - när det dött tusen personer i Sverige kommer jag börja oroa mig.
Hur stor spridning i samhället tror du vi har när det inträffar?
Citera
Medlem
NeoVains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coba
Om alla skolor stängs ner så är det minst en förälder till barnet som inte jobbar.
Hur tänker du att organisationen Sverige ska fungera då menar du?
Eftersom foliehattarna här inne redan skriker "tomt i hyllorna på Ica, PANIK!!", hur ska de/ni ha det?
Tror ni att samhällsfunktioner fungerar av sig självt? Barn..

Jag tycker att FHM kunnat sköta saker något bättre men jag tackar ju alla gudar som finns att det finns vuxna vid spakarna och inte dessa barnhjärnor som flashbackarna i den här tråden verkar vara.

Du tycker förståss att det sitter "barnhjärnor" och styr i Italien, Kina, Danmark, Polen eller något av alla de andra länderna som både stängt ner skolor och infört karantäner för att stoppa smittspridningen i första hand.

Vad såna "Vuxenhjärnor" som du dock glömmer är att det blir betydligt dyrare att låta viruset spridas ohejdat, och detta kommer leda till ännu värre resultat i slutändan, inklusive allt det du redan räknat upp(som då kommer vara det minsta problemet).
Citera
Medlem
Nya coronan verkar trivas i svalt väder. Här har vetenskaparna kollat väderförhållanden där coronan kan tänkas vilja slå ner.

To date, Coronavirus Disease 2019 (COVID-19), caused by SARS-CoV-2, has established significant community spread in cities and regions only along a narrow east west distribution roughly along the 30-50 N” corridor at consistently similar weather patterns (5-11OC and 47-79% humidity).

https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=3550308
Citera
2020-03-11, 12:48
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teren
Ingen människa ska åka utomlands på minst 6-12 månader enligt Agnes Wold.

Folk fattar verkligen inte. Det här är ingen 3-dagarsgrej, det kommer att pågå i absolut minst 3 månader, förmodligen 6 månader. Så alla planer som folk har för sommarsemester utomlands kan de stryka direkt. Kanske inte så mycket för att hela Sverige kommer ligga i karantän, men länderna folk vill åka till förmodligen gör det.

Alla vill att det här ska ta slut snarast. Företag, studenter, kändisar, pensionärer och gemene man och kvinna på gatan. Men att fortsätta leva, resa och röra sig som vanligt kommer bara att förlänga detta elände.
Vill ni att det ska ta slut, isolera och begränsa ert rörelsemönster. Det finns inget annat sätt.
Länk?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Samt buss och tåg. Det fattar inte de som gapar om att stänga flygplatser.

Precis. Är många svenskar som pendlar över bron varje dag. Ska man testa dessa varje dag också? Och om man ska stänga gränsen berövar man dem dessutom på sitt jobb.
Citera
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Så förutsägbart att regimen nu lägger ut propaganda på SVT.se om att Novus kommit fram till att svenska folket har högt förtroende för hur myndigheterna hanterar coronakrisen.
Kan faktiskt vara så. Vi har ett högt grundförtroende.
Vi tror dessutom att om det ändå kör ihop sig så fixar Staten det - som de indoktrinerade får vi är. Sverige är ju världsledande i precis allt (och lite till) och ligger i framkant. Och vi tillhör de som vunnit Mello flest gånger, och snubben som la ut bild på sin pizza med kiwi fick maaassor av likes från hela-hels världen.

Det är ju också bekvämt att lägga över ansvaret på andra.
Citera
Medlem
Michael Osterholm verkar inte positiv för framtiden på Joe rogans pod.

https://m.youtube.com/watch?v=cZFhjMQrVts

Såhär låter det troligtvis bakom stängda dörrar hos våra myndigheter också. Kan vara en anledning till att vi inte infört karantän ännu - fördelarna överstiger inte nackdelarna mot virus som främst smittar via luften.
Oroväckande när en av världens främsta experter talar om framtiden såhär...
Citera
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Jag desinficerar mina matvaruförpackningar

Hur då? Spray? Bomullstuss? Jag tänker, att det blir lätt att man får i sig lite desinfektionsmedel om man gör det, eller? Och det är inte nyttigt heller.

Vissa plastförpackningar går att skölja i hett vatten, men man gör ju inte gärna det med kylvaror...
Citera
2020-03-11, 12:49
Medlem
JulietsBleedings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsKonung
En gammal kollega som jobbar i Linköping påstår att viruset kommit dit nu. Dock tyst i media...

Jag har tyvärr väntat på det. Verkar galetar att ett stort län som östergötland skulle vara helt odrabbat.
Vet du i vilken kommun Östergötlands enda konstaterade fall finns?
Min dotter vill åka till linköping idag, medelst pendel...
Citera
Medlem
Sju nya fall i Kronobergs län

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/sju-nya-fall-av-corona-i-kronoberg
Citera
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Därför är det utmärkt att arbetsgivaren betalar permissionslön för de som bara har milda symptom och känner sig arbetsföra. Risken är annars att snålheten bedrar visheten och man går till jobbet och sprider smitta till infektionskänsliga kollegor.

Vad menas med permissionslön i detta fall och är det arbetsgivaren eller du som myntat det begreppet i detta sammanhang?

Permission betyder ju kort ledighet med lön, vid exempelvis särskilda egna bemärkelsedagar eller närståendes frånfälle eller sjukdom.

Är dessa som känner sig arbetsföra med milda symptom i tjänst eller är de lediga?
Citera
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Kan ha varit så att de svenska barnen blivit mer exponerade, dels på semesterplatsen i sig och dels av resesällskapet som i sig varit smittade. De har ju så att säga ”tvingats” utsätta sig för smittan.
Fast det måste ju finnas liknande miljöer i Italien där italienska barn exponeras på samma sätt, med tanke på utbredningen.
Citat:
Intressant vore att veta hur många svenskar och andra ”utlänningar” som var i norra Italien under likartade förhållanden (t ex skidresa) och hur många i respektive ”landsgrupp” som blev smittade.
Var det procentuellt lika många svenskar som t ex tyskar?
Kanske svårt att göra den jämförelsen då man väl måste ta hänsyn till exponeringen. En del kanske åkte skidor enbart med sitt resesällskap och inte var på nån after ski, mens andra gjorde tvärtom.
Ja, och hur många av de som nu smittats som var på samma ort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in