Citat:
Ursprungligen postat av
HerrGickhan
Fast vad jag menade är att det generellt sett förekommer mycket - jag har hört... - vilket sedan skapar trådsanningar som...
Det är ju alltid så att det kommer att finnas mörkertal som inte rapporterats. Där personer får milda varianter som inte testas och som inte leder till att det registreras. Tar man då en beordrad hemkarantän så kan ju lika gärna vanligt förkylda tro att de har covid-19, fast de inte har det.
Mörkertalen i sig brukar alltid innebära att dödssiffran i procent är längre än som anges. Det är därför det är så missvisande att börja tala om hur dödligt covid-19 är.
Dödligheten tänker jag inte spekulera i då jag anser att det är för tidigt att yttra sig om den saken.
Vad som däremot är tydligt är ju att många företag, och som vi hörde på radio i morse, även
myndigheter går mycket längre än vad FHM rekommenderar för att försöka hålla smittan borta.
För företagen handlar det naturligtvis i första hand om ekonomi.
Uttalande från en av myndigheterna (vilken det nu var) gör gällande att man inte vill riskera stort personalbortfall på grund av sin viktiga funktion i sammhället.
Jag som anställd tänker framför allt på de kollegor jag har som ingår i någon riskgrupp och riskerar att bli allvarligt sjuka om de smittas.
Därför är det utmärkt att arbetsgivaren betalar permissionslön för de som bara har milda symptom och känner sig arbetsföra. Risken är annars att snålheten bedrar visheten och man går till jobbet och sprider smitta till infektionskänsliga kollegor.