2020-03-11, 10:33
Medlem
svarta-madames avatar
Vi försökte hålla gränsen, dela flygblad och informera folk om att Dalarna är fullt, och vi inte kan ta emot fler människor här. Men nu är det kört.

https://www.dt.se/artikel/just-nu-forsta-coronafallet-upptackt-i-dalarna-man-i-60-arsaldern-smittad
Citera
Medlem
Dopaminas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Om du på riktigt funderar över dina sprickor och ser det som ett eventuellt problem får du väl ringa en läkare?
Frågar du det här?
De är väl mer som det brukar bli under vinterhalvåret och jag tvättar lite ofta och länge så där.

Huden är en skyddsbarriär mot diverse så tänkte om det är en potentiell smittväg som är påtaglig kanske vi som är drabbade och rör oss ute bör ha en proaktiv approach kring våra små blödande sprickor.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Fast det är väl det dom säger - man ska göra allt man kan för att hindra stävja - Det är ju så dom gör i Japan t.ex. Och det har effekt. Sen kanske det dyker upp vaccin så småningom eller någon annan medicin..
I Thailand använder dom redan någon existerande medicin - läste jag. Det

Effekt?
Vilka effekter?
Vad är det som säger att det inte går spikrakt uppåt om en månad?
Hur ser de samhällsekonomiska konsekvenserna ut?
Citera
Medlem
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset

Ett lågstadiebarn i Jönköping smittat. Hålls isolerat. Varför då? Det är ju inga problem om barn har Corona eftersom de inte är smittsamma enligt svensk logik.

Herregud, när ska folk vakna egentligen.
Citera
Medlem
Bananarmens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
klokt. Vet du om det är många andra föräldrar som agerar likadant i den skolan?

Jag också har tagit barnen ur skolan idag. Som jag förstår det var jag först iallafall.

EDIT. Först i mina barns klass alltså
Citera
2020-03-11, 10:34
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrSilverdufva
Norge och Danmark går isåfall om Sverige i antal diagnostiserade fall. Inte i antal faktiska fall.,

Men även Danmark och Norge har väl varit tämligen slapphänta i detta? Det har väl hela Europa? Inte bara i Sverige som idioter sitter på beslutsfattande positioner.

Sverige och UK har agerat absolut sämst av alla länder i Väst.
Citera
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vidrikfittanen
Tack, där har vi det. Jag hade rätt. Äggallergi leder till narkolepsi.
Nej så är det nog inte. De flesta vaccin innehåller spår av hönsäggprotein men ger inte narkolepsi.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tumidanda
Ja. Det försvinner kanske inte men man får bukt med smittspridning och får möjlighet att jobba på eventuella vaccin och bromsmediciner. Om inte det går så får man väl vänta tills alla sjuka har dött...

OK.
Så stänga hela världen och gå tillbaka till medeltida leverne är receptet från Flashback.

Tack för klargörandet.
Citera
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svarta-madame
Vi försökte hålla gränsen, dela flygblad och informera folk om att Dalarna är fullt, och vi inte kan ta emot fler människor här. Men nu är det kört.

https://www.dt.se/artikel/just-nu-forsta-coronafallet-upptackt-i-dalarna-man-i-60-arsaldern-smittad

Gammal nyhet den är 2 dagar gammal..
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tumidanda
Ja. Det försvinner kanske inte men man får bukt med smittspridning och får möjlighet att jobba på eventuella vaccin och bromsmediciner. Om inte det går så får man väl vänta tills alla sjuka har dött...

Med tanke på att många endast får lindriga symptom kommer det vara omöjligt att stoppa spridningen av viruset såvida inte alla i hela världen skulle vaccinera sig. Vilket är en omöjlighet. Titta bara på det vanliga influensaviruset.
Citera
2020-03-11, 10:35
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Fast vad jag menade är att det generellt sett förekommer mycket - jag har hört... - vilket sedan skapar trådsanningar som...

Det är ju alltid så att det kommer att finnas mörkertal som inte rapporterats. Där personer får milda varianter som inte testas och som inte leder till att det registreras. Tar man då en beordrad hemkarantän så kan ju lika gärna vanligt förkylda tro att de har covid-19, fast de inte har det.

Mörkertalen i sig brukar alltid innebära att dödssiffran i procent är längre än som anges. Det är därför det är så missvisande att börja tala om hur dödligt covid-19 är.
Dödligheten tänker jag inte spekulera i då jag anser att det är för tidigt att yttra sig om den saken.
Vad som däremot är tydligt är ju att många företag, och som vi hörde på radio i morse, även myndigheter går mycket längre än vad FHM rekommenderar för att försöka hålla smittan borta.

För företagen handlar det naturligtvis i första hand om ekonomi.

Uttalande från en av myndigheterna (vilken det nu var) gör gällande att man inte vill riskera stort personalbortfall på grund av sin viktiga funktion i sammhället.

Jag som anställd tänker framför allt på de kollegor jag har som ingår i någon riskgrupp och riskerar att bli allvarligt sjuka om de smittas.
Därför är det utmärkt att arbetsgivaren betalar permissionslön för de som bara har milda symptom och känner sig arbetsföra. Risken är annars att snålheten bedrar visheten och man går till jobbet och sprider smitta till infektionskänsliga kollegor.
Citera
2020-03-11, 10:35
Medlem
Asmodeusvults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobertoSaviano
Här kan du kolla. Klicka på landet för att se deras utveckling osv.

https://www.worldometers.info/coronavirus/#countries

Citat:
Ursprungligen postat av Boxer123
All möjlig Coronastastik: https://www.worldometers.info/coronavirus/
Tack, det jag letar efter går dock inte att se där.

(Datan finns förstås någonstans i respektive lands tabell, men ingen graf och jag har inte möjlighet att själv lägga in data i Excel el motsv.)

Vill ha en graf där x-axeln inte representerar månadskalendern utan som utgår från varje lands första fall av konstaterad smitta och sedan tid från utbrottet.)

Detta för att kunna se om något lands smittspridningskurva särskiljer sig markant från andra länders och då analysera vilken händelse alt. åtgärd som orsakat detta.

Likt nedanstående diagram, under ”Country plots” i menyn, men alltså inte med fasta datum;

https://vac-lshtm.shinyapps.io/ncov_tracker/
Senast redigerad av Asmodeusvult 2020-03-11 kl. 10:39.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in