2020-03-10, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gratrunkarn
Jag började tänka i dessa banor idag. Ren och skär matematik. Kostnad att stänga ned vs fortsätta som vanligt då vi alla ska få skiten ändå förr eller senare.

Det finns såklart ett ganska stort mått av matematik i det hela.
Det har många, inkl jag, hävdat hela tiden.
Man stänger inte ner länder bara sådär, demokratier.
Gubben, vad han nu heter, som är rådgivare åt WHO som det var ett reportage med i programmet på SVT ikväll hävdade ju just det. Att det fungerar att stänga inne virus i diktaturer med stenhårda restriktioner.
Vi andra, i princip alla 49 länder i Europa, fungerar inte så.
De samhällsekonomiska konsekvenserna blir enorma och landet i fråga ställs inför helt andra, kanske mycket svårare utmaningar, än ett virus.

Mannen från FHM var ju på samma linje. Tyckte det var rätt uppenbart att han möjligen tyckte restriktioner mot evenemang kunde vara bra, även om han absolut inte sa det, men att det får följdeffekter. Oklart vilka han syftade på, men ekonomiska är sannolikt en del. En annan sjukdomsspridning än den förväntade kanske en annan.

Preppingextremisterna och domedagsprofeterna här begriper ju dock inte det, men det är verkligheten.

En hel del kommer bli sjuka.
Mycket få i förhållande till sjuka kommer att dö.
Säkerligen är det bättre att köra på och ta konsekvenserna som uppstår. Italien som stängt landet vette tusan hur de ska klara sig. Att avskärma sig från omvärlden som ett rätt betydelselöst land för just omvärlden. Njae.
Det fungerar om man är världens kanske mest betydelsefulla land med 1,5 miljarder invånare. Men få andra klarar det.
Senast redigerad av M.J.A 2020-03-10 kl. 21:54.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shevita
Jag tror inte att jag vill förlita mig på någon som inte vet skillnaden på "de" och "det" om jag ska vara ärlig

Håll dig borta från detta ämnet, du är inte tillräckligt kvalificerad, du är rentav farlig för samhället.

Nu beter du dej som ett troll. Som inte har något vettigt att komma med.

Jag skulle vilja påstå att det är sådana som ni som är livsfarliga för samhället. Hysterin är det som kommer skada bra många fler människor än viruset i sig (som av allt att döma inte är värre än en influensa), och ni eldar på hysterin, med en massa trams teorier och rena rama lögner, och du påstår att jag inte är kvalificerad? Du har kanske rätt, jag kommer med fakta medens ni kommer med lögner och foliehatts teorier. Du har rätt jag är inte kvalificerad för det, och det är jag glad för.
Citera
Medlem
Vad tror vi om norrlands inland där det mest är småbyar?

Bor i granö och är sjukskriven pga depression. Bör jag va orolig? Menar, jag umgås fan aldrig med nån. Enda gången är när jag går på affären och betalar i kassan
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
Är det någon som tänkt på att vi har ca 500.000 illegala invandrare i landet. Som myndigheter inte kan få tag på. Inga persnr ingenting. Personer som inte vill ha med svenska myndigheter att göra.

Vad tror ni händer när dessa personer snart smittas?

Något som ens fattat att vi är inte Sydkorea, Japan eller Kina med en homogen och kollektivistisk befolkning.

När man läser tråden verkar det som slla gömt att vi har 3 milj invandare i landet.

Detta kommer gå käpprätt åt heeeelvete!!!

Jag har inte glömt.. En stor anledning till mina dystra inlägg
Citera
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shinker
sluta snacka massa skit bakom ryggen på Donald Damp.

nån som vet hur många smittade det är per stad totalt i nuläget samt hur det ser ut mellan länderna?

Ingen vet hur många som är smittade då vi har lokal smittspridning och ca 20% vidar inga symptom. Alltså helt omedvetna att de är smittade och således sprider smittan vidare.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -YOLO-
Det är surrealistiskt det här.
Jag både förvånas och förfasas över utvecklingen.
Kan inte heller bestämma mig om vad jag tycker om våra myndigheters agerande...
Men jag har heller inget bättre förslag. Tro mig.

Jag förstår att man måste invänta rätt tid - till rätt åtgärder. De kan inte sätta in åtgärder nu, till det som ännu inte finns...
(Likna det med att förebyggande använda hemorrojdsalva... - ja, ni fattar)

Jag själv har ett barn i riskgrupp, Diabetes typ 1, så ja!, jag är oroad. Men det är jag även när kräksjuka och andra influensor hägrar.
...som förälder oroas man, oavsett vad i mångt och mycket.
Dock finner jag till tröst att trots situationen är som den är i vårt land (även utöver covid19) - sårbar. Så tror jag mig veta att de ligger steget före oss, (som tror sig ofta veta bättre här).
Jag vet till exempel genom säker källa att många sjukhus Sverige över redan ligger i stabsläge sen igår morse, och redan innan det. Jag känner själv personer i ledningsgruppen på US Linköping som bekräftat detta. Varför man inte vill gå ut offentligt med detta är för att minska oron. Igår kom ju första insjuknandet här i Östergötland, men!, sjukvården var redan redo.
Såklart är vårdplatser en bristvara.
Det är ingen hemlighet. Och det oroar också.
Men jag vill tro och hoppas att de även där ligger steget före med förberedelser och planering för en större och mer omfattande spridning.
Jag ser och läser såklart också utvecklingen i Italien och övriga Europa...
Men! På gott och ont är ”Svensken” (generellt?) inte i närheten så social. Det borde bromsa smittan...?
Att vi inte kramas med precis allt och alla, kindpussas och lever våra liv på en uteservering/restaurang.
Vi lever mer glesbefolkat och ger varandra ”space”.
Misstolka mig rätt!... - Är inte heller ”så” familjära.
Ingen ”normal” svensk skulle exempelvis välja ett säte bredvid någon annan om det fanns en egen ”två:a” ledig...ellerhur? 🚃

Undrar bara stilla hur bra vi är på att följa instruktioner?

Om staten säger åt oss att vi ska hålla oss hemma, kommer vi göra det?

Kontentan: Det kommer gå bra!
Och gör det inte det..,så går det ändå.
Det bara måste det göra!

Tack för ordet.

Varför skulle det lugna någon att ett sjukhus ligger i stabs läge? Det innebär att de är i en paniksituation redan, de har inte personal att hantera läget om det går åt helvete, det är vad stabsläge betyder inget annat.

Kontentan är att mänskligheten kommer inte dö ut, men många som man förväntat leva länge kommer försvinna hastigt och lustigt och förmodligen väldigt snart får vi vänja oss vid ett liv som vi inte varit vana vid tidigare.

Nej självklart kan ingen hålla sig hemma för det har man inte råd att göra och det kommer man bry sig om så länge det finns varor i affärerna, när de slutat dyka upp så kanske folk inte bryr sig om jobben längre.
Citera
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Italiens smittskyddsexperter har nu börjat utvärdera vad de gjorde fel. Följande är några av deras slutsatser:

"Italian politics took a wait-and-see approach. More or less rigorous measures have been taken based on what was unfolding on the ground. But the virus doesn't work this way. The virus moves extremely quickly."

"But Europe is just doing the same. There hasn't been any coordination at the European level on this issue, no preparation plan in case of a pandemic neither at the national nor at the bloc level. I'm not aware of any European country having a plan against a pandemic ready to be rolled out."

"Italy never faced such an epidemic in recent history. This is not comparable to what happened during the 2003 SARS outbreak. There is a generational lack of preparation to fight and handle a pandemic. The absence of a plan set in place will also completely wear out our public healthcare system, which has been already severely hit by cuts and lack of investment in the past decade."

Jag tror att svenska politiker har gjort samma misstag!

Fast du "glömmer" att nämna att skiten låg och bubblade i veckor, (troligt hos kinesiska gästarbetare i norra Italien), innan den uppmärksammades. Iof hände samma sak i Kina, som myndigheterna försökte tysta ner i två, tre veckor. Men Kina är en centralstyrd diktatur som kan få sjukhus byggda på en vecka. Italien är en demokrati.

I USA, där man testat relitivt lite ställs nu primärvalsmöten pga smittrisken. Något som kan tyda på att det bubblar kraftigt under ytan i USA. Har man ingen försäkring så kan man inte bli testad.....

I Sverige kan det ha bubblat under ytan i någon vecka, men förmodligen inte längre än så, då nästan alla blir sjuka inom 14 dagar. Återstår att se hur snabbt större evenemang stoppas i Stockholm och Göteborgområdet. Min gissning är att FHM kommer att be regeringen om det inom några dagar.

Var inte med på större evenemang i Stockholm och Göteborgs området!

Res inte utomlands i år!

I övrigt följ myndighetens instruktioner!
Senast redigerad av Ola Schubert 2020-03-10 kl. 21:55.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MikeHanlon
Varför Karlstad? Deras smittade kan ju kopplas till en och samma bussresa från Italien.

Ahh det visste jag inte! Utgick bara från statistiken utan att kika på hur smittspårningen gått. Hur som är det stockholm som är den största riskzonen.
Citera
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av imright
Efter att du öppnat en ekonomibok kan du även slå ett öga i lagboken, det finns något som kallas LAS.
LAS är förhandlingsbar, och företagen kan lätt förhandla bort den. Det finns många sätt att kringgå den, och flera undantag.
Citat:
Ursprungligen postat av imright
Att pressa löner gynnar de svagaste i samhället, då de annars aldrig hade varit lönsamt för någon att anställa dessa¨till högre löner. Man får helt enkelt betalt efter sin kunskapsnivå och effektivitet, precis som det ska vara.
Man får betalt efter hur lågt arbetsgivaren kan pressa lönekraven, kunskap och kompetens har inget med saken att göra. Det är tillgång och efterfrågan på arbetskraft som styr lönesättningen, och inget annat. Många arbetslösa = låga löner.
Citera
2020-03-10, 21:53
Medlem
messiasibids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shinker
sluta snacka massa skit bakom ryggen på Donald Damp.

nån som vet hur många smittade det är per stad totalt i nuläget samt hur det ser ut mellan länderna?

Jag vet ej. Dock har jag hört på bloombergs tv att USA valde att inte använda testkiten från WHO utan bestämde sig för att CDC skulle göra egna testkit. De testkiten som de tog fram var dock felaktiga och funkade ej, varav de var tvugna att börja om från början. Detta gjorde nog att de fick en hyfsad seg start. Mer vet jag ej dock.
Citera
Medlem
qwerty-66s avatar
Betänk att Italien har 6 gånger fler invånare än Sverige och att vi idag hade en tiondel av Italiens nya fall. På nya fall låg vi på ca 60%av Italien. Stockholm är vårt Lombardien.

Dvs vi är ganska nära Italien när det gäller nya fall så om vi ökar lite pga att regeringen är helt inkompetent så är vi strax förbi.

Helt otroligt att när vi ligger på 60% av Italien i nya fall inte förbjuder större tillställningar ens!
Citera
Bannlyst
Folk kommer fatta och vakna när GW blir smittad och dör, han tillhör riskgruppen.
Var kan man läsa om råd till dom som är smittade och sitter i hemmakarantän?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in