2020-03-10, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonic
Ja det är väl uppenbart att även om vi stängt av resor till och från Italien hade vi fått det förr eller senare.

Jag är helt övertygad om att i Kina är detta en mycket större sjukdom än vad statistiken ger sken av och vi västerländska länder är fullkomliga idioter som litar på de uppgifter de ger.

Förmodligen är det tusentals redan i Sverige, vi har bara inte kapacitet och dessutom fullständigt korkade personer i styrande position som litar på detta.

Hade man tagit starka åtgärder från början så kanske vi kunnat fördröja det men vi är en vecka in i detta och det accelererar som fan och myndigheterna säger vi ska fortsätta som vanligt.
Det är i mitt tycke ren jävla katastrof att det får gå till så här, hoppas jävlarna stryker med nu.

Obehagligt om det är så!
Citera
2020-03-10, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grunkmunk45
jag har ört samma från rapporter från Kina, att personer som misstänktes vara sjuka först svarade negativt på testet men sen ändå snart insjuknade. På samma vis har personer tillfrisknat för att sedan återinsjuknat snart efter friskförklaringen.

Ja.
Om så är fallet kan ju vi stoppa upp 10 000 inlägg här dit solen aldrig lyser.
Som sagt, jag är inte beläst i området själv, men det låter ju inte otroligt.
Hade det varit så enkelt hade länder likt Kina och sannolikt även andra köpt upp världens alla tester per omgående och testat hej vilt.
Men det är enkelt att sitta här och gapa och fråga varför Sverige inte gör något...
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Efternamn08
Kan Stockholm sättas i karantän och när sker det?

Det är mycket möjligt sade dom just på svt1. Bara myndigheterna ger order om det så trycker Löfven på knappen, typ så...
Citera
Medlem
AB-journalisten Kerstin Nilsson fick en lysande fråga i tidningens livefeed och svaret var skarpt:

Läsarfråga: Efter 8 dagar sjuk från jobb krävs läkarintyg, hur fungerar detta när man ej får åka till sjukvård med feber/förkylning och heller ej får göra ett smittprov enligt de nya reglerna? Blir man då tvingad att bege sig till arbetsplatsen eller stanna hemma utan sjukpenning?

Nilssons svar: Jag frågade socialminister Lena Hallengren om det inte var aktuellt att slopa karnsavdraget och kravet på läkarintyg under en period, men det var inget man hade på agendan. Så minn svar är – jag vet inte. Jag har funderat på samma sak.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Tveksam till det där. Kina har ögonen på sig, en hel världs ögon, så det är svårt för dem att undanhålla fakta.

Ja men det är inte jag och jag har haft ögonen på Kina i många år.
Men du väljer att tro vad du vill, men du gör det förmodligen utifrån tron att de fungerar som andra länder, vilket de definitivt inte gör.
Citera
Medlem
boll-svantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Tveksam till det där. Kina har ögonen på sig, en hel världs ögon, så det är svårt för dem att undanhålla fakta.

Nej det är jättelätt för dem. Representanter för WHO släppte de inte in i Wuhan utan de fick sitta i Peking och följa samma siffror som de matade resten av världen med.
Citera
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av x2016
Radiostationen NRJ med den extremt jobbige Adam Alsing satt och flamsade imorse när dom pratade om viruset.
Man håller på med att göra Sverige till en barnkammare - och folk lallar bara med.
Citera
2020-03-10, 21:03
Medlem
vidrikfittanens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pazera
Jag lyssnade till stora delar av Löfvens tal ikväll. Han gjorde det bra. Det är väldigt lätt att säga/skrika -"varför gör inte sverige si eller så!" Vad många här inte begriper är att politiska beslut inte bör grunda sig på impulser. Ministrar och beslutsfattare kan inte vända kappan efter vinden och sätta upp fingret i luften för att efterfölja folkets direkta skrik. De ska ta ett vuxet beslut.

Snälla, sluta klaga... Följ de enkla råden, 1. hand-hygien, kanske räcker med det till att börja med.

Lite roligt också att folk som i flera år avfärdat Löfven som ett komplett odugligt chipsmongo nu helt plötsligt kräfver att han ska vara nån form av handlingskraftig landsfader.
Citera
Medlem
LynxBullpups avatar
Den enda vettiga på SVT programmet var den äldre läkaren från Göteborg med dålig signal. Usa kommer åka på skiten rejält, aka bli intressant att se vad börsen gör då.
Citera
Medlem
bombaccis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Befolkningen får ett par dagar på sig att köpa två veckors behov av livsmedel och annat nödvändigt innan nedstängningen. Sedan pausas alla betalningar. Ingen hyra tas ut för dessa veckor, fastighetsägaren betalar inga amorteringar eller räntor till bankerna. Bankerna får inte betala några avgifter i sin tur osv.

Kommer aldrig att hända i sverige.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Snuva?
Då är det ju inte corona.
NÄSTA!

Du tror inte man kan vara förkyld samtidigt?
Citera
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hex30
SD också? Låter ju helt otroligt om rasistiska partier får vara med, de vill nog bara skylla på iranier som åkt hem på semester trots att de lever under dödshot.

Jag hade nog undvikit att bjuda in SD. Inte för deras politiks skull utanför att Åkesson nyligen varit ute och rest. Turkisk-Grekiska gränsen fullt med folk från olika länder. Han borde nu i dagarna börja visa eventuell symtom.

Är det någon annan en mig som har en overklighets känsla?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in