2020-03-10, 19:48
Medlem
EastClintfoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tankevurpan
Bra för dig! Jag har införskaffat en husbil själv som är tänkt som exit plan. Blir jävligt trångt (har 3 barn under 10 + kärring).. Med Netflix och viaplay i bilen + dator hålls iaf ungarna sysselsatta tills det lägger sig. Surrealistisk.... Sitta i en husbil med familjen i någon avlägsen skog tittandes på barnfilmer samtidigt som pandemin rasar. :-(

Mysigt ju! Se till att ha nån sjö i närheten så kunde barnen fiska vilket stillar ner deras rastlöshet, Grilla varje kväll och låt dom vara med.. Plocka ved, hyvla och lär dom göra eld. Efter det så sover dom gott! Det behövs ingen netflix, viaplay eller nåt jäkla tv, talar av egna erfarenheter och jag älskade det livet!
Citera
Medlem
Man ska ej tro på allt som sägs, jag ifrågasätter inte viruset i sig men vart är alla som har blivit drabbade? Vart är deras familjer? Inga bilder på de drabbade ingenting. Inga familjer som sörjer på tv ingenting.

168 döda i Italien, ingen som sörjer på sociala medier eller på Facebook där dom beskriver deras käre som precis har gått bort, ingenting..
Citera
Awaiting Email Confirmation
byproxys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av messiasibid
Av det du länkade så står det: "Ibland tolkas detta som att regeringen inte skulle ha laglig rätt att detaljstyra myndigheternas verksamhet, men så är inte fallet enligt lagtexten."

Kan du vidareutveckla detta? Jag tolkar det som att regeringen har rätt att detaljstyra.
Nej det kan jag faktiskt inte. Jag kan bara som lekman konstatera att vi i Sverige har en lång tradition av att förlita oss på experter. I många fall är det bra att ha det så (kolla bara på kommuner där ”starke man” går in, kör över experterna och fattar helt huvudlösa beslut) men ibland skiter det sig helt uppenbarligen.

Jag var inte ute efter att försvara. Jag kunde bara inte knipa tyst om att ”ministerstyre” ofta ses som något genuint dåligt i vårt land samtidigt som jag uppfattar det som något många här efterfrågar just nu. I andra fall hatas ministrars och regeringars försök att inskränka individers fri- och rättigheter.
Citera
Medlem
AussieRedMans avatar
Under 1000 nya fall i Italien idag.
Alayhis salam
Var det peaken igår?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Covid
Rabies, ebola, mers och sådana virus är kassa maskiner. De tar död på sin värd fort och sprids därför inte effektivt. Darwin award på dem.

Coronavirus som sprider förkylning är de bästa maskinerna, i princip ofarliga för värden. Influensa är för det mesta okej.

Sars-cov-2 (nya coronaviruset) är däremot både smittsamt och dödligt i en kombination som inte är optimal för vare sig oss eller för viruset. Det kommer att anpassa sig och bli mindre letalt. Men först ska det gå några vändor runt jorden.
Jag antar att bakterier, såsom pesten var en annan femma? Betänk för övrigt att vi kanske är en stam multiresistenta bakterier ifrån en ny våg av böldpest... Måtte den svarta sjukan aldrig få fäste i världen igen. Fy fan.

Hursomhelst, du vet nog vad du talar om gällande virus. I ett medvetet samhälle antar jag (rent logiskt) att de flesta virus blir ännu mer självreglerande. Med vår (dock inte fulländade) medvetenhet och medicinska kunskap finns vissa virus vi absolut inte tolererar. De smittorna borde dö ut långt innan mänskligheten gör det - vi är smartare än de flesta hot jordelivet prövar oss med.

Problemet verkar vara att detta nya virus outsmartar oss med långa inkubationstider och ett oberäkneligt, ibland bedrägligt förlopp. Det tros klara sommarvärmen och vi kanske inte ens blir immuna efter infektion. De vanliga tester som utförs är inte nödvändigtvis tillförlitliga - kinesiska läkare vittnade om testkits som inte gav utslag trots tydliga bevis för infektion enligt röntgenbilder. För att inte tala om lungfibros som man tror kan utvecklas 1-3 månader efter tillfrisknande - det här viruset är rent virologiskt talat ett sorts anti-mirakel.

Jag skulle dock bli förvånad om man inte hittar något som biter. Kan vara ett nytt antivirologiskt läkemedel, kan vara vaccin, eller något annat.
Citera
2020-03-10, 19:49
Medlem
messiasibids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tumidanda
Hellre en full kapten än ingen kapten alls. Vi har ingen kapten på skutan Sverige.

Jag tänkte inte på att det kunde bli sämre än en full kapten men du har tyvärr rätt.....
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Undras om vi överhuvudtaget haft några fall om inte Italien resenärerna fanns.
Jo, några från Iran.

Det har kommit fall från nästan alla länder nu så det råkade bara bli Italien först.

Men gott för alla som hade sina sommar resor planerade och betalda, Force majeur allt inställt och inte ett öre tillbaka.
Citera
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Jag hade tänkt skaffa mig en man , med husbil och dra så långt bort från allmänheten det bara går.

Tror tyvärr inte att detta heller kommer att funka. Viruset kommer att ligga kvar i Sverige och antagligen blir det som spanska sjukan med att det finns kvar i flera år.
Citera
2020-03-10, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mzzo
Den svenska sjukvården känns ofattbart dåligt rustad för detta. Hur ska de kunna lösa detta?
Förvaring av folk i korridoren tills dom avlider.
Vi har all fakta vi behöver nu från Kina och Italien, att våra ansvariga inte agerar extremt kraftfullt redan nu för att minska spridningen är djupt oansvarigt.
Citera
Medlem
Ziayas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fabriksbyggnad
Du kan bli en spridare. Varför gick du ut? Precis såna som dig som sprider.
Ska alla sitta isolerade i sina hem? Du tror inte att samhället kollapsar då, eller?
Citera
Medlem
different_trips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reservation
Omöjligt. 4000 intensivvårdsplatser i hela landet.

Man kommer få göra som Italien. Alla på sjukhuset åker ut, allt onödigt material åker ut.

I Italien har vissa sjukhus gått så långt att man även tömt kardiologen.

Folk måste förstå vidden av detta men der gör dem inte. Det är lets dance.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fabriksbyggnad
Du kan bli en spridare. Varför gick du ut? Precis såna som dig som sprider.

Varför han gick ut? Är du seriös? Han kanske har ett jobb att sköta och en familj att försörja. Du förstår alla är inte 17 år och bor hemma hos mamma eller 23 år och lever på Försäkringskassan.

Vi skulle se betydligt fler dödsfall av samhällskolapsen som skulle komma om alla låste in sig hemma än detta virusetbrottet kommer åstadkomma.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in