Citat:
Ursprungligen postat av
Covid
Rabies, ebola, mers och sådana virus är kassa maskiner. De tar död på sin värd fort och sprids därför inte effektivt. Darwin award på dem.
Coronavirus som sprider förkylning är de bästa maskinerna, i princip ofarliga för värden. Influensa är för det mesta okej.
Sars-cov-2 (nya coronaviruset) är däremot både smittsamt och dödligt i en kombination som inte är optimal för vare sig oss eller för viruset. Det kommer att anpassa sig och bli mindre letalt. Men först ska det gå några vändor runt jorden.
Jag antar att bakterier, såsom pesten var en annan femma? Betänk för övrigt att vi kanske är en stam multiresistenta bakterier ifrån en ny våg av böldpest... Måtte den svarta sjukan aldrig få fäste i världen igen. Fy fan.
Hursomhelst, du vet nog vad du talar om gällande virus. I ett medvetet samhälle antar jag (rent logiskt) att de flesta virus blir ännu mer självreglerande. Med vår (dock inte fulländade) medvetenhet och medicinska kunskap finns vissa virus vi absolut inte tolererar. De smittorna borde dö ut långt innan mänskligheten gör det - vi är smartare än de flesta hot jordelivet prövar oss med.
Problemet verkar vara att detta nya virus outsmartar oss med långa inkubationstider och ett oberäkneligt, ibland bedrägligt förlopp. Det tros klara sommarvärmen och vi kanske inte ens blir immuna efter infektion. De vanliga tester som utförs är inte nödvändigtvis tillförlitliga - kinesiska läkare vittnade om testkits som inte gav utslag trots tydliga bevis för infektion enligt röntgenbilder. För att inte tala om lungfibros som man tror kan utvecklas 1-3 månader efter tillfrisknande - det här viruset är rent virologiskt talat ett sorts anti-mirakel.
Jag skulle dock bli förvånad om man inte hittar något som biter. Kan vara ett nytt antivirologiskt läkemedel, kan vara vaccin, eller något annat.