Citat:
Ursprungligen postat av
hagelskur
ok, jag har min brevlåda på utsidan av huset, och mitt brevinkast i dörren har jag tejpat igen för längesen. Vill varna för tvättstugor också..vete fan hur man ska tvätta nu.
Postat en del tips kring allmän tvättstuga vid pandemi.
1. Använd den inte om du inte måste. Du kan tvätta upp i badkar hemma med 1 dl klorin tillsatt. Använd slittålig vit textil. Galonkläder är att föredra som ytterplagg, då dessa kan spritas av/avfettas.
2. Måste du använda den var medveten om att den är ett stängt odescinficerat utrymme potentiellt använt av folk med smitta samt folk satt i "hemmakarantän".
3. Använd helmask/skyddshandskar. Vädra ut lokalen i 30 minuter INNAN du använder den.
4. Descinficera maskin genom att låta den köra 95 programmet med 2 dl klorin.
4.1 Descinficera kläder med hjälp av mindre mängd klorin. Kör allt på 95 grader.
5. Använd inte torktumlare då dessa använder sig av låga virusvänliga temepraturer, hanterar ev odescinficerad tvätt från andra tvättstugebesökare samt är svårrengjorda.
6. Centrifugera och häng upp tvätten på tork på galgar hemma.
7. Använd inte tvättvagnar/förvara din tvätt i tätt tillslutna sopsäckar vilka sedan slängs. Detta av respekt för din ev kontaminerade tvätt samt andras.
Viktigast är nog att undvika allmän tvättstuga.
Skölj upp kläder hemma. Använd galonkläder.
Postat rekommendationer vad gäller helmask samt klinisk beprövad descinficering.
Lite rörigt att hitta inläggen då jag kommenterat händelseförloppet i Sverige. Men de finns där.