2020-03-10, 17:41
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kredo
Han hamnar snart på miljon C-19 listan.
Vad är det för lista, källa?
Citera
Medlem
Bumblebeebees avatar
De områden som är satta i karantän, MÅSTE MAN hålla sig inomhus eller får man gå ut alls? Hur gör hundägare tex?
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Dum-snål arbetsgivare.

Kollegan kom ifrån syd-amerika (jag vet, ingen hot-spot ännu) förra veckan. Var små-krasslig på måndagen o ringde arb-givaren som sade "kom på jobb", vår policy gäller folk som har varit vid "hot-spots".

Nåväl jag o en annan kollega reagerade.., mera rejält !
(mot denna arrogans o flathet)

Såpass att den små-sjuka kvinnan tog kontakt med sin egna läkare, som beordrade henne "marsch att testas".

Den andra kollegan hade tel-kontakt med den insjuknade idag, och hon är värre. Skall pröva o ringa henne lite senare.
Tyvärr har råden varit väldigt flata i fråga om folk som varit ute o rest. Det är därför vi är där vi är nu. Hoppas ni klarar er.
Citera
Medlem
everythingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Nu är vi totalt rökta. Det är nu omöjligt att förhindra ett massivt utbrott i Sverige, tyvärr.

Att påstå att smittspridning inte sker/har skett i Sverige förrän ungefär nu är ju bara löjligt. Titta på grafen på coronakartan.se

https://www.coronakartan.se/tidslinje/

En i det närmaste perfekt exponentiell ökning. Det är nu 9-10 dagar sedan de flesta Stockholmare kom hem efter sportlovsresan till Italien. Inkubationstiden i snitt är 5 dagar. Varför skulle då kurvan se ut så här? Nej, denna kurva är resultatet av omfattande inhemsk spridning, naturligtvis.

Sverige lär stänga ner inom en vecka, sanna mina ord. Inte ser det bättre ut av att våra grannländer Norge och Danmark ökar på samma sätt. Och Tyskland, Frankrike och Spanien är också rökta.

Detta kommer att bli en apokalyps för Europa.
Det blir tuffa tider, men apocalypse är att ta i.... Vi kommer att få en jäkla belastning på många samhällsfunktioner, särskilt sjukvården, men det kommer inte att decimera vår befolkning med några enorma siffror, dock så kommer det att dö gamlingar, vilket inte är så kul.
Citera
2020-03-10, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
Men hur i helvete kan patienten komma i kontakt med 70+ personal, vad fan håller dom på med !!

Har du sett hur det ser ut på akuten? Personen har såklart suttit och väntat i timmar i väntsalen på att få hjälp och du kan bli runtkastad rätt duktigt när det väl är din tur. Inte ovanligt att du blir visad till rummet av en, sen kommer en sjuksköterska och tar prover. Sen kan du bli utklassad igen till väntrummet i väntan på träffa en läkare, vilket kan ta flera timmar till.

Människor med akut livshotande problem går före alla och personalen är nerbantad till max.

Bröt själv handen innan flyttade ifrån Sverige och när.jag ställde frågor om varför det tog tid att få hjälp (måndag morgon kl 0:600, ensam i väntrummet) så fick jag veta att akutläkaren hade hand om ytterligare 2 våningar med sjuklingar.
Citera
Medlem
obscenitets avatar
Hur ska man tänka om graviditet? Ingen riskgrupp tydligen men ändå!
Citera
Medlem
HerrFlygmyras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KanghastanArticuno
7 dgr är det
Det tycks allmänt erkänt att det är mellan 5 och 28 dagar, men du kanske vet bättre?
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Tankevurpan
Om så är fallet så kan jag inte låta bli att dra på mig foliehatten och undra varför.

Kan det vara så att målet är skuldsätta Sverige totalt?

Eller VILL man "rensa" lite och få ner befolkningsmängden?

Folk kommer att stryka med av andra skäl än just andningssvårigheter i samband med Corona.

Hur många i Sverige skulle fixa om elnätet slutar leverera el?
Mat?

Man hänger upp sig på själva viruset när det är vad som följer viruset i bakvattnet som är det största problemet..
Räcker det inte med naivitet godhet och dumhet utfört av ledarskapet som är satt att sköta bl.a detta? Tror konspirationsteorier är för begåvat för nuvarande ledarskap.
Citera
Medlem
MikeHanlons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Men där fanns väl ett vaccin?

Ett vaccin som stod färdigt att användas ungefär samtidigt som Sverige började få sina första bekräftade fall
Citera
2020-03-10, 17:43
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Oj har du lärt dig ett nytt kraftord, svagbegåvad. Grattis! Att du sedan som många andra lallar på med proaktiv, när det rätta uttrycket är preventiv, säger ju det mesta om att du bara gissar.

Vi kan väl återkomma om två veckor och jämföra hur det blir i Sverige i stället för att käbbla i en tråd på Flashback. Du kommer ändå inte att kunna göra någonting som förändrar hur utvecklingen blir.

I Hongkonginfluensan dog en miljon under ett år (1968-1969). Lika fullt gick världen vidare och 1970 var ett ganska bra år
.

Så du tycker Sverige har varit preventivt? Du borde läsa denna artikeln:
https://www.svd.se/viruset-blottlagger-svenska-svagheter

Ja vi gör det. Om vi lever.

Säg det till dem vars anhöriga strök med.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
ok, jag har min brevlåda på utsidan av huset, och mitt brevinkast i dörren har jag tejpat igen för längesen. Vill varna för tvättstugor också..vete fan hur man ska tvätta nu.

Postat en del tips kring allmän tvättstuga vid pandemi.

1. Använd den inte om du inte måste. Du kan tvätta upp i badkar hemma med 1 dl klorin tillsatt. Använd slittålig vit textil. Galonkläder är att föredra som ytterplagg, då dessa kan spritas av/avfettas.

2. Måste du använda den var medveten om att den är ett stängt odescinficerat utrymme potentiellt använt av folk med smitta samt folk satt i "hemmakarantän".

3. Använd helmask/skyddshandskar. Vädra ut lokalen i 30 minuter INNAN du använder den.

4. Descinficera maskin genom att låta den köra 95 programmet med 2 dl klorin.

4.1 Descinficera kläder med hjälp av mindre mängd klorin. Kör allt på 95 grader.

5. Använd inte torktumlare då dessa använder sig av låga virusvänliga temepraturer, hanterar ev odescinficerad tvätt från andra tvättstugebesökare samt är svårrengjorda.

6. Centrifugera och häng upp tvätten på tork på galgar hemma.

7. Använd inte tvättvagnar/förvara din tvätt i tätt tillslutna sopsäckar vilka sedan slängs. Detta av respekt för din ev kontaminerade tvätt samt andras.

Viktigast är nog att undvika allmän tvättstuga.

Skölj upp kläder hemma. Använd galonkläder.

Postat rekommendationer vad gäller helmask samt klinisk beprövad descinficering.

Lite rörigt att hitta inläggen då jag kommenterat händelseförloppet i Sverige. Men de finns där.
Senast redigerad av snuttis 2020-03-10 kl. 17:51.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Vi får se när virologerna (Olsen, Elgh med flera) blir smittade. Om det är som de förtuspår i sina katastrofscenarier så borde de ju ligga pyrt till.

Det finns en skillnad mellan dessa virologer och dina hjältar på FHM. Virologerna ser människans hälsa som sitt främsta mål. FHM är en politiskt färgad myndighet. Lycka till!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in