2020-03-10, 17:37
Medlem
SilentVictorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NirvanA
Från utbrottets början? Eller det tog väl tid att skapa ett?
Användes samma som "Sars" 7-8 år tidigare?
Det inleddes redan en massvaccination av svininfluensan runt 1976 främst i USA, så H1N1 är ingenting nytt.
Citera
Medlem
Stor-Franks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flaskborste
Läs på.. Det finns seriösa forskningsrapporter som förklarar det som hitills kommit fram om coronavirusets farlighet. Det är INTE ens i närheten av ett elakt förkylningsvirus.. Sluta stoppa huvudet i sanden och läs på. Viruset är några strån vassare än SARS och har högre dödlighet är väl det snällaste man kan säga om corona.
Jaha du.... Hittils är ju dödligheten förvånande låg. Och siffrorna lär ju sjunka ännu mer när man får en aning om hur många som varit sjuka utan att söka vård.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonic
Inkubationstiden är 2-14 dagar, det är 3 dagar sedan detta hölls.

Medelvärdet var väl 4.2 dagar med ett 95%-igt konfidensintervall på 2,5-7,1(?) eller liknande. Jag tror vi kan se ganska många imorgon från Stockholm. Ren gissning: 90 stycken.

Citat:
Ursprungligen postat av Stor-Frank
Jaha du.... Hittils är ju dödligheten förvånande låg. Och siffrorna lär ju sjunka ännu mer när man får en aning om hur många som varit sjuka utan att söka vård.

Fast det är ju exakt tvärtom din tomte. I Italien dör äldre som flugor eftersom man prioriterar (läs: man låter dom dö) bort äldre för att hjälpa de yngre. Är du hjärndöd?
Citera
Medlem
Citat:
Inkubationstiden är 2-14 dagar, det är 3 dagar sedan detta hölls.

Nej, 2 - 28 dagar (dokumenterat) och kanske ännu längre. Det vet vi inte än.
Citera
2020-03-10, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tzatzikin
Ja men 172 smittade idag? Känns som det gått snabbare i Danmark än i Sverige, med väldigt många smittade senaste dagarna.

https://www.worldometers.info/coronavirus/

Tyvärr beror det på att vi knappt testar några...
Citera
Medlem
En fråga:

Kan man bli omsmittade? Isåfall ingen poäng att söka vård?
Citera
Medlem
HerrFlygmyras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rysk-Bot
Jag tittar in i spåkulan just nu.

...Abrakadabra Sverige toppar listan som nr. 1 om 3 veckor.
Jag tänkte protestera och säga att eftersom Island har sisådär 180 fall per miljon så lär det inte hända även om de inte skulle få ett enda fall till, men så insåg jag hur dum jag var. Du kan mycket väl ha helt rätt.
Citera
Medlem
Stantormans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tumidanda
Snart är alla sjukhus och vårdcentraler i hela Sverige fuckade.

Vilken jubelidioti som präglar detta land! När man VET att detta helvete är på gång så borde man ju omedelbart vidta åtgärder för att skydda dessa inrättningar och deras personal till varje pris. Någon form av slussystem och spärrar borde sättas upp överallt så att folk inte bara kan gå rakt in i lokalerna. Skyddsutrustad personal som avdelas för att möta besökare på ett säkert sätt. Likadant med ambulanser och akutmottagningar. Där behöver man verkligen tänka till och det snabbt, annars har vi snart inga ambulanser alls som rullar i Sverige. All ambulanspersonal i landet kommer att vara smittade om ett par veckor om det här vansinnet fortsätter.

Detta kommer med största sannolikhet att även att spridas till vård och omsorgsboenden runt om i landet. Det finns klent med personlig skyddsutrustning på sjukhusen, på vårdhemmen är det obefintliga möjligheter att stoppa smittspridning. Det mesta tyder på att vi får ett totalt sammanbrott och höga dödstal.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Ska man som astmatiker, som nyss varit "vanligt förkyld" och därför är allmänt trött och nerkörd, undvika kollektivtrafiken i Sthlm? Det sista man behöver är Corona. Kanske ska nämna att jag går på antibiotika o kortison fortfarande.

Ja, det är klart om du kan. Sitter i samma situation, har haft en rejäl influensa i januari med andningssvårigheter och lunginflammation, har nu kortisonbehandling för min astma. Tar alltid ett par månader för mig att komma tillbaka efter en sådan episod när det gäller andning och sömn osv. Har även neurologisk sjukdom i grunden, vars behandling påverkar immunförsvaret.

Känns som det sämsta som hade kunnat hända just nu för egen del.
Citera
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinnersten
Jag förstår heller inte detta agerandet.
Har just sett endel de generella riktlinjerna för kommuner och skolor signade av Herr Tegnell.

Alla väntar på riktlinjer från FHM.
Alla följer detta och det kan bli många som dör pga detta.

Det är som om Regeringen vill ha en kris.

Ja, man fattar inte varför dom gör så här. Minsta barn hade vetat vilka åtgärder som måste införas. Till och med på 1300-talet visste folk det, trots att de inte visste vad en bakterie eller ett virus var för något. Men de lärde sig av erfarenheten.

Citat:
Man tog bort karensdagen förra året.

Minsann! Visste inte jag, för jag är aldrig sjuk. *peppar, peppar*
Citera
2020-03-10, 17:39
Medlem
Soterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NirvanA
Jag kan inte minnas denna hysteri kring svininfluensan (A/H1N1) 2009-2010, som hade 18500 läkarbekräftade dödsfall, och som senare uppskattades krävde över 200 000 liv.. Försattes hela länder i karantän etc då? Inreseförbud etc?

Men där fanns väl ett vaccin?
Citera
2020-03-10, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fabbe2
Vid folkhälsomyndighetens presskonferens i dag visade de en fördelning av i vilka åldersgrupper de som testades positivt var i och till min förvåning var det flest 40- till 60-åringar!! Jag som trodde de flesta skulle vara yngre skolungdomar som hade sportlov och var i Italien och åkte skidor! Något teori?

Det är väl de som blivit så pass sjuka att de testats.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in