2020-03-10, 17:01
Medlem
LeeVans avatar
Så går det när förståndsbefriade nödvändigtvis måste leka med elden.. Nu har vi en brand som kommer att brinna tills bränslet tar slut.

Glöm den civilisation och det Sverige som ni inte ville värna om, för det kommer inte att finnas kvar som ni känt det.

Ur askan får ni bygga vad fan ni vill, mig för utan.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inteeviktigt
BREAKING: Spain has reported 415 new cases of coronavirus and 5 new deaths so far today, raising total to 1,646 cases and 35 dead.

Det här är sinnesjukt.

Väntat, skulle jag vilja säga... Tyvärr...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inteeviktigt
BREAKING: Spain has reported 415 new cases of coronavirus and 5 new deaths so far today, raising total to 1,646 cases and 35 dead.

Det här är sinnesjukt.

Alla inresor till Sverige måste stoppas!

Stockholm måste sättas i karantän!
Citera
2020-03-10, 17:02
Medlem
bombaccis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Alla länders samhällen borde trycka på en "pausknapp". Inga pengar in - inga pengar ut.

Företagen med? Dvs gratis hyra, el, internet, mat osv? Inte så troligt
Citera
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tankevurpan
Det skriks en massa om åtgärder som uteblir.

Fattar ni inte att pengarna är slut? Staten vill att folket sitter lugnt i båten och förhoppningsvis hinner man stressa fram ett vaccin innan det är för sent. Fattar man inte att allt Sverige pysslat med senaste 20 åren hänger på att majoriteten av människor med jobb fortsätter med det. Och skulle konsumtionen rasa för mycket så rasar korthuset bara pga det.

Många i Sverige följer inte denna tråd och tar allt som sägs på orden. Sen kan man undra vafan man tänkte när man satte sig på ett flyg för att åka skidor i Italien... Googlar man inte resemålet innan man åker?

Men folk ställer frågor och förstår ingenting: Se nedan

PENGARNA ÄR SLUT!

Jag förstår vad du säger, men en sak som är bra är att staten har väldigt låg statsskuld. De kan finansiera nötåtgärder utan större problem.
Problemet är att det är en total kamp mot klockan och vi är bara veckor borta från total katastrof. Det är ju bara att plocka fram miniräknaren och räkna på den exponentiella smittspridningen. Sedan känner vi ju till ungefärliga dödstal. Cirka 1% med fungerande sjukvård cirka 5% när den nått taket såsom i Iran eller Italien. Om alla i hela Sverige skulle drabbas av Corona skulle vi få en halv miljon döda. Vi pratar den värsta katastrofen som drabbat Sverige på minst 100 år.
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xade
Det är ju ett ganska litet problem i jämförelse med Corona. En av många uppoffringar vi MÅSTE göra ett tag framöver för att stoppa viruset.

Säg det till den vars barn kördes ihjäl av en rattfyllerist.

- Du måste offra ditt barn för min gamla kryckliga mormors skull, hon skulle ändå snart dö, men hon fick ett halvår till på bekostnad av ditt barn.

Det finns ju ingen hejd på vad man kan offra för att stoppa det här viruset, vad har du mer på lager, vad mer kan vi offra för att just din mormor ska kunna uppta en plats på långvården?
Citera
2020-03-10, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Alla länders samhällen borde trycka på en "pausknapp". Inga pengar in - inga pengar ut.

HAHA va? Utveckla?
Citera
Medlem
vidrikfittanens avatar
Lek med tanken att detta skulle ha skett , låt oss säga för 30 år sen. Mars 1990. Internet finns inte för allmänheten, det finns inget flashback, inga nättidningar, inga live-uppdateringar. Vi har Aktuellt, Rapport och papperstidningar.
Hur hade det varit? Det hade ju såklart stått om den "nya farliga influensan". Men sen då?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xade
Det är ingen optimal situation, men vi måste alla fråga oss själv, vill vi förlora pengar och tvingas leva fattigt eller rent av i misär ett tag framöver eller vill vi dö?

Tar misären före döden alla dar i veckan.

Fast riktigt så svartvitt är det inte. Om du inte är i riskgrupp lär du inte dö om du blir smittad, betydligt troligare att du inte gör det. Och de flesta i samhället lär någon gång bli smittade. Däremot bör vi prioritera att skydda de som är mest sårbara för det här och där håller jag med att det ska prioriteras före ekonomi. Skippa karensdagen skulle de göra omedelbart så folk håller sig hemma och inte sprider smitta.
Citera
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bombacci
Haha vem ska betala mina och andras räkningar då? Jag är rädd för sjukdomar men du låter extrem.

Där har du problemet i ett nötskal..De som blir sjuka kommer att få minskade inkomster och tillslut tappa den helt då inte f-kassan kommer kunna betala ut några pengar längre om många blir sjuka och stannar hemma..Vräkningar..tvångsförsäljning av hus och annat kommer att bli följden.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av llmm
Människan tar ca 20 000 - 25 000 andetag per dygn. Det bli i genomsnitt 14 andetag per minut. Det blir 10-20 kg luft som passerar in och ut ur vårt system varje dag.

För människor med hjärtsjukdomar – diabetes – astma/allergi – cancer – högt blodtryck är COVID-19 extra farligt och dödlig.

Omkring 30 % av Sveriges befolkning har någon form av allergisk sjukdom. Det är den vanligaste kroniska sjukdomen bland barn och ungdomar i Sverige. Var tionde svensk har astma.

Jag har astma och en vanlig influensa för det skitsvårt för mig att andas normalt. Så denna Corona borde vara extremt tuff för oss med astma. Och kol.
Citera
2020-03-10, 17:04
Medlem
ankademikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Studsboll
Åkte han inte till Somalia? Har han flytt för att undvika att bli smittad eller för att undvika skammen? Förmodligen finns det tusentals som redan är smittade i Sverige eftersom bara de som besökt drabbade områden testas; vanliga svenssons som bara är lindrigt sjuka eller inte ens visar symptom har inte upptäckts.

Flashback och förhoppningsvis svenskar torde rekommendera honom bära ansiktsmask som håller att bära längre än i 4 timmar, typ i 40 år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in