2020-03-10, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OzzieTheOwl
Est*r hade ringt till Lena, vilket var överenskommet, men ej fått något svar.

Då missade jag det eller troligare kom ihåg fel.
Citera
2020-03-10, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Essem
Jag är på plats. Jag återkommer senare ikväll med rapport. Har en del frågor jag tycker att vi ska diskutera.

Måste bara säga att det är konstigt vad han minns och inte minns. Plus att hans röst låter oerhört omanlig.
Samma selektiva minne som HD hade i sina förhör. Han tror att han kommer undan om h an "inte minns". Fast HD kom undan - så fan vet.
Citera
2020-03-10, 15:11
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Så har inte jag uppfattat det. Tvärtom. Så har även min källa, som var närvarande hela förra veckan.

Min synpunkt avsåg inte vad som uppfattas för dem som är närvarande på rättegången. Min jämförelse baseras på de båda tidningars liverapportering och kvaliteten på densamma - dvs. den skriftliga återgivningen - skiljer sig åt sinsemellan.
Citera
2020-03-10, 15:14
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenSomSoker
Känns som Steffa försäger sig. Han kommer att åka så det visslar om det, hoppas jag. Skulle han mot all förmodan släppas, då kommer den här personen som tycker sig vara bäst av alla stå helt ensam, inte ens Je*ry Gay kommer vilja hänga med honom efter sina fina uttal om sin vän.

Citat:
Åklagaren berättar att 45-åringen haft kontakt med 17 personer den 15 maj om Lena Wesströms försvinnande.

Gjorde du något då för att söka henne?
– Nej vad skulle jag ha gjort?
– Försökte du ringa henne?
– Nej.
– Varför inte?
– För hon har inte tillgång till sin telefon. Hade hon haft det hade hon läst meddelanden.

AB

En bild säger mer än 1000 ord
https://forumbilder.com/i/ro6E

Ja det var en märklig kommentar. Men en typisk ”Stefanare”. Han läcker ofta.
Hon ”har kanske inte tillgång till” vore möjligt en mer passande spekulation.
AMen här konstaterar han ju ett faktum, hur han tänkte DÅ.

Jag ser det också det som att han försäger sig.
Citera
2020-03-10, 15:17
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, du ser.
Jag tycker också att det finns olika sätt att tolka meningen.

Tänker om man vill se vad någon har under jackan, då ber man specifikt om just det. Man säger: jag bad honom öppna jackan. För att öppna jackan krävs det att man tar händerna ur fickorna.

Men jag utesluter inte att han kan ha bett SD öppna jackan.
Visst kan han SD ha haft ett mordvapen dolt, polisen kollade nog inte om han t.ex. hade något instucket bak i byxlinningen. Man får tänka också på att polisen nog gärna ville hålla den misstänkte mördaren lite på avstånd, och kanske inte vågade sig fram riktigt för att känna utanpå kläderna. Minnet av vad som utspelade sig vid mötet kan också vara försvagat om den här rapporteringen görs flera månader senare.
Citera
Medlem
Nån mer än jag som liksom känner LÄTTNAD över att rättegången äntligen börjat och att man nu förhör de inblandade??
Citera
Medlem
Citat:

Ja, jag märker att han försäger sig lite smått då och då. Jag undrar lite hur man bedömer det när man sammanställer förhandlingen och hans svar.
Citera
2020-03-10, 15:18
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Ja, med den jämförelse som har kunnat göras idag när även Aftonbladet gett sig in i matchen, så har jag åtminstone jag börjat omvärdera NA's tidigare rapporteringar

NA har en förmåga att utelämna en (hel) del passusar som talar till den åtalades fördel.

Man får inte glömma att han trots allt inte dömd än, och bör därför fortfarande formellt ses som oskyldig.
Tack för att du står med fötterna på jorden. Alltför många med dåliga erfarenheter av män tappar vett och sans och låter sig ryckas med i det rabiata drevet.

Den åtalades rätt att vara tyst och att ljuga bygger på den grundläggande principen att åklagaren har bevisbördan i fallet. Det är åklagaren som ska visa, bortom rimligt tvivel, att den åtalade är skyldig till brottet. Den tilltalade ska alltså anses vara oskyldig till motsatsen har bevisats. En följd av detta är att den åtalade inte behöver medverka till utredningen, eller bli tvingad att säga saker som är till dennes nackdel.

Vidare anses det viktigt för rättssäkerheten att den åtalade får lämna felaktiga uppgifter utan att fällas på denna grund, då den åtalade kan ha skäl att lämna en annan berättelse än den sanna, utan att för den sakens skull vara skyldig till det hen har blivit åtalad för.

https://lawline.se/answers/varfor-far-en-tilltalad-vara-tyst-och-ljuga-i-ratten

Detta gäller i viss mån även vittnen.

I Sverige är det alltså lagligt och riskfritt för vittnen att ljuga för polisen. Det finns bara en gräns som inte får överskridas: Man får inte ljuga ihop att en oskyldig människa är skyldig. Då kan man dömas för falsk angivelse och falsk tillvitelse.

Lögner avsedda att fria en misstänkt ses däremot som förståeliga av lagstiftarna, och bestraffas inte. Det är bara när man vittnar under ed i domstol som det är straffbart att med vilja sabotera rättvisan.

https://www.expressen.se/ledare/gor-det-olagligt-att-ljuga-i-polisforhor/
Citera
2020-03-10, 15:19
Medlem
Betongbalettens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Min synpunkt avsåg inte vad som uppfattas för dem som är närvarande på rättegången. Min jämförelse baseras på de båda tidningars liverapportering och kvaliteten på densamma - dvs. den skriftliga återgivningen - skiljer sig åt sinsemellan.

Jävvlar vad obra det ser ut att SD, efter första förhöret, skickar "raderar löpande" till HD samtidigt som han rensar chattkonversationen med LW. Och att han strax innan förhör #2 tar 936 bilder (med förmodat syfte att försvåra återskapandet av bilder) i väldigt rask följd.
Hans förklaring ("Nej, det är normalt beteende...//...jag vet att min kommunikation inte är intressant eftersom jag inte är inblandad") imponerar inte.

Känns som att det blir tufft för SD att åla sig ur det här åtalet.
Citera
2020-03-10, 15:20
Medlem
DenSomSokers avatar
Citat:

Precis, han vet att telefonen aldrig kommer att hittas eller att LW kan svara. Försäger sig, jag tror Stefan är ett sånt psykfall att han inte kan behärska sig ibland, han måste hinta om att han kan ha gjort det.

Släpps han ut, undra och Stefan och Hanna är varmt välkomna på GC-event.. Får en olustig känsla av att Stefan, om han mot all förmodan släpps, kommer gå runt till folk och hinta i stil med "Kanske är jag, får vi aldrig veta" för att ha pli på folket.
Citera
2020-03-10, 15:20
Medlem
T34Panzers avatar

”Enligt 45-åringen har han under lång tid haft vetskapen om att det kan försvåra återskapning av raderad information på en telefon, om nya bilder tagits med telefonen efteråt.
– För den som är lite tekniskt intresserad är det en självklarhet, säger han.

Förutom de över 900 bilderna togs även filmklipp utanför polishuset med 45-åringens telefon.
Hur gör man för att filma med mobilen då?
– Det minns jag faktiskt inte
.”

IT-Steffe fick teknisk blackout?
Citera
2020-03-10, 15:22
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OzzieTheOwl
Utan att känna dig närmare, förutom dina
insiktsfulla och kloka inlägg - så förnimmer
jag en känsla av att ditt liv torde vara
betydligt mer fullödigt och rikt utan
kännedom och bekantskap med dessa
"vanliga medelklassmammor."

Jag kan bara prata för vad jag själv tror; och det är att L*ena inte tyckte att det kändes roligt eller bra. Dottern tog väl mycket illa vid sig.

Jag tror att det inte finns någon som tycker att hon gjorde bra?

Det är naturligtvis ett övertramp och även om E visste att hon skulle ringa först, så är det ju även hennes hem. Det blir gråzoner i hur saker ska hanteras, för LW har ju på sitt sätt rätt till ett privatliv hon också (dock inte i dotterns säng kan man tycka).

Nu minns jag det som att L*enas säng stod i vardagsrummet? Detta för att alla barn skulle ha ett eget rum.

Det hade kanske inte funnits några tillfällen för ett privatliv för L*ena om hon skulle legat med mannen i vardagsrummet.

Nu tror jag att L*enas sätt att hantera situationen var mycket olik hu hon brukade vara, nästintill något slags missbruk då de vanliga normerna och hennes vanliga moralkompass verkar ha satts ur spel. Hon klarar inte längre av sitt liv, det känner hon ju själv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in