2020-03-10, 14:50
Medlem
Det spelar ingen roll vad FHM säger nu för att stoppa spridningen, alla normies är redan insnöade på att "det är bara en influensa" och de kommer inte vakna upp tills de får se en närstående bli rekt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
60 nya i stockholm.

Ja, att Tegnell gick ut och sa det där är obegripligt.

Han kanske kommer stanna i Somalia.

De fick frågan om det och i svaret så försökte de dribbla bort det som att de gällde hemvändare som blivit smittade innan de kom hem.

Men det är en balans på slag lina och de vet om det. För om de som konstateras smittade nu inte blivit smittade på en resa tex. i alperna (nämndes iställer för Italien), så har de ju blivit smittade på hemmplan, dvs. vi har en inhemsk smittspridning.
Inhemskt smittspridning har de också töjt ut begreppet på, andra länder var tydliga med sina första inhemska fall, i Sverige så mumlas det om "kanske en handfull men kanske inte riktigt säkert än" osv.

Även om denna press. konf. var ett steg i rätt riktning så märks det på svaren hur de tassar runt en het gröt. Inga beslut om evenemang, det ska regeringen fatta, slutsatsen blir att tydliga direktiv ges till FHM på daglig basis om vad som ska(får) kommuniceras och vad de kan besluta.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Därför att folk blir mer upprörda när kvinnor och barn dör. Underrapporteringen är katastrofal.

Tror du? Känns som män är mest värda i de mesta delar världen...
Citera
Medlem
Dbloodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OhAyJee
Tror ni att spridningen av coronaviruset kommer medföra något flygstopp ut/in till Sverige, alltså totalt flygstopp så man inte kan komma tillbaka in i Sverige även fast man bor här men har varit utomlands? Inte specifikt i ett av de mest smittade länderna, utan helt enkelt ett generellt flygstopp från alla länder? Är det realistiskt? Jag är utomlands (inte i Italien/Iran) och har en flygbiljett till Sverige i mitten av Maj. Tror ni att det kan bli så att man inte får komma in, eller blir det i värsta fall endast ett krav på att man efter ankomst måste genomgå ett test på flyplatsen eller sitta i karantän efter att man anländit?

Sverige är nog helt jävla förlamad i Maj, ingen idé och åka hit då kan jag lova.
Citera
Medlem
vidrikfittanens avatar
FHM går er till mötes nu och utlyser panik. Nöjda nu eller ska ni fortsätta gnälla?
Citera
Medlem
RobertoSavianos avatar
Karolinska Institutet ställer in alla föreläsningar fram till 14 April.

Rätt rejält ändå.
Citera
2020-03-10, 14:51
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobertoSaviano
Yes, båda kom från annan vårdinrättning.

Var kommer den informationen ifrån?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Johan Carlson är också helt borta, noll koll på hur tongångarna går hos svenska folket:

– Vi överväger alla möjliga åtgärder nu. Vi klassificerar alla åtgärder beroende på vilken lämplighet det har. Jag skulle säga att ingenting är uteslutet, om vi kommer i ett läge med samhällsspridning. Däremot ska man inte införa åtgärder i ett läge där de inte har en effekt, då får de ingen acceptans hos folk.

Om man pratar med folk samt läser på forum och sociala media, så ser man ju att det är precis tvärtom. Folk skulle ha VÄLKOMNAT hårdare åtgärder, tidigare. Det är FHM som har stretat emot, av någon obegriplig anledning.

Undrar hur många som kommer att dö nu, p.g.a. det här debaclet? Jag är inte orolig för min egen del. I min åldersgrupp är risken fortfarande bara lätt förhöjd, jag har aldrig rökt, har inga andra lungskador heller, har mycket bra immunförsvar och inga grundsjukdomar. Dessutom är jag kvinna och av vit, arisk ras - vet inte om de faktorerna har betydelse, men det kan vara så.

...men i min närhet finns människor med allergi och astma, övervikt, högt blodtryck, läckande hjärtklaffar, problem med aorta, kvarstående infektioner som blossar upp då och då, och lite annat smått och gott. Jag kommer att hålla FHM och då i synnerhet Anders Tegnell och Johan Carlson personligen ansvariga, om dessa mina nära och kära inte lever när sommaren kommer...

Tro fan det... Vi har vetat hela tiden att det skulle gå så här, men den slapphet som har rått från myndigheternas sida.
En person förmögen att lägga ihop ett och ett kunde projicera sig fram hit. Ändå med en dåres enviset agerar FHM i synnerhet (men också MSB och andra) reaktivt.
Dessutom drabbas även medelålders och yngre hårt (ja Flashback, man är inte gammal om man är 30+) och det hade varit samhällsekonomiskt billigare att sätta in åtgärder tidigt istället för att vänta, som så många av oss förutsåg.

Sorry mod för off-topic.
Citera
Medlem
Spola fram till 17 minuter. Från Vita Huset igår:
https://youtu.be/MePsiKi_GO8
Citera
Medlem
RobertoSavianos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Tack, var det svårt att länka till information?

Delat den länken ungefär 10 gånger idag, så börjar bli lite tröttsamt, ja.
Citera
Medlem
Jag har varit i Österrike (alperna, dvs en drabbad zon) i helgen och har nu idag insjuknat i hög feber. Ringer till 1177 som säger att provtagning INTE är nödvändigt. Detta känns inte seriöst och jag vill gärna ta det vidare – men vet inte hur?
Citera
Medlem
I Lille, Frankrike så dog en 49 åring kvinna idag av Corona...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in