2020-03-10, 09:06
Medlem
Einsturzendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adjektivet
Är idag helt symptomfri.

Jag testade positivt igen (gårdagen) medans familjen fortfarande är negativa och friska

Har du C19? Sedan hur länge? För du dagbok någonstans?
Citera
2020-03-10, 09:06
Medlem
NI som vill hålla koll på italien.

Kolla här många Livewebcams från kända platser.

Det är redan folk där och springer.

https://www.artviva.com/news-what-you-need-to-know-about-the-corona-virus-covid-19-in-italy/

Men säkerligen mindre turister än vanligt
Citera
2020-03-10, 09:07
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av senapslamm
"Blott Sverige svenska krusbär har" // Carl Jonas Love Almquist

Du är inte lite naiv du. Sverige extremt bra ? Kanske för 30 år sedan.
Nu var inte mitt påstående att sverige gör ett väldigt bra jobb utan att det kan vara så att vi gör ett väldigt bra jobb. Det är ju nämligen så att vi har extremt få fall av allmän smittspridning i Sverige. Det innebär att så gott som alla smittats antingen utomlands eller av kända källor. Om man lyckas isolera dessa från att sprida sjukdomen vidare så kommer man kunna hålla nere nya fall när Italien inte längre är ett problem för oss (inga nya resenärer).

Att vi saknar dödsfall beror såklart på att skidåkare ofta har rätt bra allmäntillstånd och framför allt sällan är över 65 år. Det beror ju såklart också på att vår vård ännu har kapacitet så det räcker till för alla som behöver den.

Vi har ”gratis” vård i Sverige så vi har inte problemet som vissa länder har där folk inte har råd att söka sjukvård.

Så kanske är det faktiskt så att Sverige står extremt bra förberedda för en sån här epidemi även om vissa gärna kastar skit på allt och alla.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NeoVain
Och av de 3000 så har ungefär 10% varit positiva.

Tror inte det finns något annat land som har sån hög träffsäkerhet... fast det är väl det som är problemet. Gör vi fler tester så kanske vi "skrämmer upp" folk för fort när det visar sig att vi har så många smittade som då hade uppenbarat sig.

Det är nog bäst att vi håller oss till låga testfrekvenser, höga krav att få bli testad osv. Vi vill inte att någon ska dö av hjärtattack..
Intressant jämförelse. Av de 51.000 tester som gjorts i Ryssland var ca 1 promille positiva. Enligt FHM betyder det nog att de slösar bort en massa testkit i onödan. Och det borde skapa en massa rädsla, så nu får vi nog ett rekordartat antal hjärtattacker då....
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Kan du hänvisa till de forskningsresultat som styrker vad du påstår?

Det duger inte med att professor Tjingtjong tror eller misstänker, vi vill ha fakta på bordet som är verifierad av oberoende aktörer.

Duger forskning om coronavirus överlag ?

Anders Tegnell beskriver den säsongsinfluensa som just nu finns i Sverige, vid sidan av coronoviruset, som ”väldigt lugn” och säger att han tror att den inte kommer att bli så våldsam.

– Vilket givetvis är bra eftersom vi då inte behöver bekämpa två utbrott samtidigt.

När det gäller det nya coronaviruset är mycket ännu oklart. Bland annat hur länge man kan bära på antikroppar och hur länge en person som smittats kan vara immun. Inte så länge, menar Anders Tegnell som pekar på att immuniteten mot andra tidigare kända coronavirus är väldigt kort.
Citera
Medlem
Nyss på tv4 nyheterna, 1 smittad i Sverige befinner sig tydligen intensivvårdas, snart första dödsfallet tro?
Någon som vet vilket sjukhus personen i fråga befinner sig på?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adjektivet
Är idag helt symptomfri.

Jag testade positivt igen (gårdagen) medans familjen fortfarande är negativa och friska

Känns det bra nu?
Feber, torrhosta, yrsel men viktigast utav allt: kände du att du hade svårt att andas ?
Citera
2020-03-10, 09:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soltorkadetomater
Att de testar folk har knappast med sjukvården att göra att de överlever i högre utsträckning i Sydkorea.
Det finns inget vaccin eller botemedel alls mot Coronaviruset så förstår inte vad för skillnad det gör om de hittar de sjuka tidigt eller ej?
Så om alla i världen får ett testkitt hemskickat till sig så har vi löst problemet på coronan? Då hittar vi fallen tidigt och dödligheten sjunker till Sydkoreas statistik dvs : 7513 smittade och 54 döda totalt summa: 0,71% dödlighet

Så varför gör inte alla länder bara så då? Ordnar fram fler testkitt.

Nej jag tror det är något annat lurt, de gömmer de döda i annan statistik.
Eller så har de en mild och behaglig Corona variant hos sig i sekten.

Procenten döda blir ju mindre om man upptäckt fler milda fall. Om det finns 10 000 oupptäckta coronafall i Italien tro på fan att deras statistik ser värre ut. De som dör dör ändå men procentantalet blir såklart mindre. Det är inte särskilt komplicerat att förstå.
Citera
2020-03-10, 09:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Tack för uppdateringen. Hoppas allt går bra.

Hur har ditt sjukdomsförlopp varit? Har du varit inne i någon allvarlig fas, med hög feber och kraftig hosta/andningsproblem?

Inget alls. Torrhostan var värst men jag hostade normalt kanske någon gång i timman eller två. Jag fick ont i bröst muskeln av ansträngningen.

En natt innan jag testades hade jag 38.2 i feber och svettades massor, dyngsur. Men jag lade mig och sov gott en timma efteråt och dagen efter tänkte jag inte på att det hänt.

Jag ljög visserligen gällande symtomen. Jag är faktiskt lite lite snorig efter att slemhostsn försvann men ingen feber på två dagar och inget alls i övrigt.
Citera
2020-03-10, 09:09
Medlem
Haddock93s avatar
Det här viruset känns ju så extremt jävla avancerat jämförelsevis med andra influensor och pandemier. Man undrar ju om det verkligen inte är ett biovapen som många foliehattar säger.

OnT: regeringens nya resurser till sjukvården känns som en piss i vinden mot vad vi behöver, bara teater för att visa att man gör något eftersom många kommer bli irriterade över hur dåligt förberedda vi är.

Nu kommer verkligen svenska folket få se hur inkompetent och oförberett Sverige är under ytan.. ser inte fram emot dagens siffror, får vi en dubblering tro?

När kommer vi se agerande från Sveriges regering? När stängs alla skolor?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Einsturzende
Har du C19? Sedan hur länge? För du dagbok någonstans?

Japp, har varit konstaterad positiv Sedna i torsdags. Ingen dagbok, helt ärligt så hade jag inte testats så hade jag inte tänkt att det var något annat än en ihållande förkylning och att hostan gjort att jag fått lite ont i muskulaturen i bröstet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av haaahaa
Nyss på tv4 nyheterna, 1 smittad i Sverige befinner sig tydligen intensivvårdas, snart första dödsfallet tro?
Någon som vet vilket sjukhus personen i fråga befinner sig på?

50/50 ..,, olika studier säger olika men de i kritiskt tillstånd är 49% chans att överleva enligt denna studie :
http://www.cidrap.umn.edu/news-perspective/2020/02/study-72000-covid-19-patients-finds-23-death-rate
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in