2020-03-09, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
har du källa på det, har ju tidigare sagts att de typ är immuna
Tror på Dig såsom f d blodgivare med blodgrupp 0...! :-D Däremot undrar jag hur blodgivningar fungerar i denna tid vi nu har. Blir blodgivare testade, eller kan akut sjuka som behöver blod få med sig Corona hem från blodpåsen...?
Citera
2020-03-09, 23:53
Avslutad
Har inte läst hela tråden men det sägs ju att viruset inte är dödligare än vanlig influensa så varför ska man då sitta i karantän om man blir smittad?
Citera
Medlem
Nu sätter slutspelet i ishockey igång... 10 000 besökare per match 3 ggr i veckan i alla större svenska städer resten av denna månad och hela april... blir bra detta...

Sen har vi den underbara Svenska sommaren med alla mysiga festivaler juni, juli och augusti... blir bra detta..
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Happysmurf
Det handlar alltså inte enbart om virusets dödlighet utan om att om hela jävla sjukvården blir överbelastad och då dör även sjuka människor som inte har Covid-19. Kan alla idioter som down playar detta virus fatta det!

Och ännu mer jävla överbelastad om fullt friska hysteriska domedagsprofeter belastar sjukvården ännu mer än den redan är.
Citera
Medlem
Man kan tydligen bli sjuk igen fast att man precis har tillfrisknat från corona.
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
Du har inga föräldrar eller far/morföräldrar dit lilla as? Eller vad vill du ha sagt?
Dessutom är det för tidigt att säga att det bara är äldre som dör av detta. Kina som haft viruset sedan november uppvisar höga dödstal där yngre under 40 år dött.

Nu tycker jag att du visar siffror på hur många under 50 år utan underliggande sjukdom som har avlidit till följd av Covid-19 innan du öppnar röven igen.

Ingen här förnekat att yngre och barn kan dö, vi vill nu veta exakt hur många som verkligen har dött och som var under 40 år, visa oss siffrorna på ditt argument annars är det inget relevant argument.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vidrikfittanen
Jag har erfarenhet av landet. Åk till lite mindre städer och byar. Går ej att jämföra med Sverige. Det är ineffektivt och genomkorrupt på många håll i Italien. Italien är ett land där motorvägsbroar rasar.

Pat 0 och 1 fick härja fritt alldeles för länge bland nord-Italiens åldrade och lungsvaga befolkning. Kommer ej bli så i Sverige.

De har inte direkt några sjukhus i mindre städer och byar i Sverige heller och definitivt inga intensivvårdsavdelningar.

Men ja du kanske har rätt om att Italien har det värre ur den aspekten, Svensk sjukvård ger jag dock inte mycket för heller. Mer eller mindre samtliga sjukhus är stabsläge nu vilket indikerar de inte har personal och här har det precis startat.
Citera
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Usch.. den där var RIKTIGT jävla otäck. Jag trodde inte Italien också mörkade.. men där ser man.
Hur fan ska det gå...

Italien har faktiskt gått ut med att de kan komma att tvingas "sortera".....
Var en artikel som någon länkade till
Citera
2020-03-09, 23:54
Medlem
MikeHanlons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akrobaten0808
Visst är det så men att sätta städer i karantän kräver stora resurser vilket vi saknar i Sverige så även om Löfven skulle ens lukta på en sån tanke så är det i praktiken omöjligt och därför kommer det inte att hända. Vi har inte nog stor militär eller antal poliser för att klara av att upprätthålla en sådan åtgärd som karantän av städer. Det vet regeringen om också.

Därför kommer man aldrig göra några sådana åtgärder. Även vid större utbrott i svenska städer.

Vi har 30 000 hemvärnssoldater. Det går att stänga av Stockholm, det enda som krävs är vilja och beslutsfattande vilket inte existerar här.
Citera
Medlem
coronakontots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Hela Italien i karantän – Motiverad försiktighet eller hysteri?

«Hela Italien sätts i karantän, meddelade Italiens premiärminister Giuseppe Conte på måndagskvällen.
Samtidigt förbjuds offentliga sammankomster och all idrott – inklusive Serie A-fotboll.
– Tiden har runnit ut, säger Conte i direktsänd tv.»

https://www.expressen.se/nyheter/prast-smittad-av-corona-hundratals-kan-ha-utsatts/

Med tanke på konsekvenserna av att försätta ett land med 60 miljoner innevånare i karantän måste man ställa frågan. Är det motiverat?

Det kan inte bli mer motiverat än så här. Italien lyssnar på sina läkare och den information som kommer ut från Kina. Jag tror Wuhan gick rejält åt helvete, de hade verkligen ingen aning om vad de skulle göra. Inte för att någon annan riktigt vet det heller men nu vet man i alla fall vad som komma skall och kan planera hur man ska hantera det.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shevita
Jag kan motivera

733 allvarligt sjuka, många av de kommer att dö
450+ redan döda
Flesta av dessa smittade, döda samt sjuka befinner sig i ett område på 16 miljoner och inte 60!!
Lombardiet är där skiten händer som värst.

Så nu kan du väl ta och försöka va lite ödmjuk va??

Inga av de siffrorna är alarmerande för ett land med 10,16,60 miljoner. Jag vet inte vad italiens siffror för hur många som blir inlagda för sjukhusvård för influensa är, men i USA har 310 000 bara denna säsongen blivit inlagda för sjukhusvård för influensa. Det sätter 733 personer i lite perspektiv.

De använder sig rimligtvis av landets resurser, så spela roll om det området har 16 miljoner? Men det spelar mindre roll, det är inte något alarmerande hursomhelst.

Dödligheten har jag redan kommenterat. Dödligheten ser ut att vara på samma nivå som influensa.

Kanske dags för er att vara ödmjuka och inte låtsas som att dessa siffror är mer än vad de är.
Senast redigerad av Hew18 2020-03-09 kl. 23:58.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Nu har jag inte följt de sista veckans utveckling men jag har hört att vissa använder engångshandskar i lokaltrafiken o i butiken.
Okej! Då är det dags att lägga upp ett lager vinylhandskar när man nu inte får tag på andningsskydd. Tack för tipset! Fattar inte hur det kan vara så omöjligt att få tag i andningsskydd. Har inte sett någon i Sverige använda sådana. Är svenskar för blyga för att använda dem?
Måste också passa på att förfasa mig över att Melodifestivalen kördes med publik. Med två rep dessutom. Alla som satt där glatt och viftade med ballonger. Kändes som lugnet före stormen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in