2020-03-09, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Smittade Victor Säger att han "får gå promenad" !!!???

Det kan väl inte stämma ?

https://www.expressen.se/tv/nyheter/gt/viktor-ar-smittad-av-det-nya-coronaviruset-som-att-sitta-husarrest/

"Viktor är smittad av det nya coronaviruset: ”Som att sitta husarrest”
Grejen är den att jag inte alls har tillit till uppfinningen "frivillig hemkarantän". Majoriteten sköter sig säkert men jag tror även att det förekommer tanke typ "Jag ska bara snabbt till ICA och handla"...

Ska det vara karantän så ska det vara riktig karantän...
Citera
Medlem
Finns nog ingen i tråden som tjatat lika mkt som jag gällande vad som är farligast kring det här viruset. Det är ett större utbrott där sjukvården, sjukvårdspersonalen och våra medicinska hjälpmedel inte längre räcker till.

Precis det som hänt i italien.

Obehagligt att se exemplet från Italien i realtid. Precis det som händer i Italien kan och kommer förmodligen ske i Sverige om ca 4 v. Jag ger det Max 6 veckor sen har vi fullt hos sjukvården och prioriteringar (dvs alla får inte rätt hjälp och man väljer bort tex folk över 60 år osv osv). Precis dit är vi stadigt påväg nu.
Citera
Medlem
FejkEmrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Det tror jag inte!
Du tror inte de kommer tillbaka (vilket jag själv tvivlar över om det inte är grupper som är runtflyttandes exempelvis gatubarnen det tidigare varit debatter kring) eller att samhället struntar i information till dem? Känns som om det borde vara prioriterat
Citera
Medlem
lasternassummas avatar
Hela Italien i karantän – Motiverad försiktighet eller hysteri?

«Hela Italien sätts i karantän, meddelade Italiens premiärminister Giuseppe Conte på måndagskvällen.
Samtidigt förbjuds offentliga sammankomster och all idrott – inklusive Serie A-fotboll.
– Tiden har runnit ut, säger Conte i direktsänd tv.»

https://www.expressen.se/nyheter/prast-smittad-av-corona-hundratals-kan-ha-utsatts/

Med tanke på konsekvenserna av att försätta ett land med 60 miljoner innevånare i karantän måste man ställa frågan. Är det motiverat?

Citera
2020-03-09, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av doggydee
Eh, nej. Dödssiffran ligger ju på minst 3%. I Italien ligger den på 7%. Inte 0.7.

Men som sagt det sättet att räkna på är direkt felaktigt, vad är det du inte förstår? Du måste inkludera mörkertal då du räknar ut dödligheten. Jag skrev detta, så jag förstår inte varför jag måste skriva det 2 gånger?

Som sagt sydkorea är ett bra exempel på det, då de testar fler och därmed fångar fler av dem som har det så blir den siffran dramatiskt mindre, 0.7% i deras fall. Men som sagt detta är inte dödligheten, seriöst hur svårt ska det vara att fatta? Detta är bara antal döda i förhållande till rapporterade fall, men för få fram dödligheten så måste man även inkludera mörkertalet och som sagt, inte ens sydkorea lär fånga i närheten av hälften. Så den riktiga dödligheten lär närmast garanterat vara betydligt lägre än 0.7%. Italien etc, lär ha en gigantiskt mörkertal, och de testar inte ens i närheten av lika många som sydkorea heller.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mzzo
Ok, det var otäckt. Undrar hur många yngre som har dött i Kina.
DET är nog många!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Max3x
läkarna är tvungna att prioritera hårt vem som skall leva eller dö.
Tänk att det ska behöva göras.
Citera
2020-03-09, 23:39
Medlem
jack.danielss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Man blir så fruktansvärt förbannad på den där CoronaBob ! Tänk vad han har ställt till med? Han måste vara helt utan känslor för att kunna leva med att ha satt Sverige i den här situationen. Lögn, efter lögn samt att han har fått människor att tro att det bara är en "förkylning" vilket resulterar i att folk reser till smitthärdar helt utan att förstå vad som händer när de kommer tillbaka.

Han har uppenbart gått i politikernas och globalisternas ledband för att förhindra det som ändå hände idag. Tänk om han ändå hade använt sin tv-tid och ”expertstatus” till att hamra in hos folk att tvätta händerna, undvika folksamlingar och liknande enkla överlevnadstips!
Citera
2020-03-09, 23:39
Medlem
shevitas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Ett inlägg utan innehåll

Jag tycker snarare det är ni som ska läsa på, så många inlägg i denna tråd, och ni har fortfarande inte ens fattat det här dödligheten. Helt otroligt vilka foliehattar ni är.

Sedan står det klart och tydligt att italien har 733 allvarliga fall just nu. Vilket knappast bör vara alarmerade för ett land med 60 miljoner. Om du tycker annorlunda så tycker jag du ska motivera det istället för spela dum, eller spela är kanske fel ord.

Btw, jag pratade inte ens om italien, det var du som drog upp det. Jag pratade om dödligheten.

Jag kan motivera

733 allvarligt sjuka, många av de kommer att dö
450+ redan döda
Flesta av dessa smittade, döda samt sjuka befinner sig i ett område på 16 miljoner och inte 60!!
Lombardiet är där skiten händer som värst.

Så nu kan du väl ta och försöka va lite ödmjuk va??
Citera
2020-03-09, 23:40
Medlem
FejkEmrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NeoVain
Jo det stämmer, men detta är mycket tack vare Kinas resurser, där de fick ner dödligheten ifrån 20% på några veckor tack vare enorma insatser med att sätta in läkemedel, plasma transfusioner ifrån tillfrisknade, ett stort antal respiratorer och karantänsåtgärder som inte kommer vara möjliga här i väst.

Dödligheten kommer landa betydligt högre här, runt 15%(minst), i slutändan.
Vi får se, många sjuka och få döda vore möjligt optimalt för att kroppen ska lära sig hantera liknande virus men oavsett vad så är stor spridning ett problem. Tror det är första gången jag någonsin tänker att jag inte vill ha skiten och då har ingen förkylning/influensa eller något smittsamt som gått någonsin skrämt mig. Känns som om man kanske blir sjuk den här gången.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Hela Italien i karantän – Motiverad försiktighet eller hysteri?

«Hela Italien sätts i karantän, meddelade Italiens premiärminister Giuseppe Conte på måndagskvällen.
Samtidigt förbjuds offentliga sammankomster och all idrott – inklusive Serie A-fotboll.
– Tiden har runnit ut, säger Conte i direktsänd tv.»

https://www.expressen.se/nyheter/prast-smittad-av-corona-hundratals-kan-ha-utsatts/

Med tanke på konsekvenserna av att försätta ett land med 60 miljoner innevånare i karantän måste man ställa frågan. Är det motiverat?

Nej det är inte motiverat, politikerna vill väl dock se bra ut i pressen. De vill inte se handlingsförlamade ut. Politiker, media och allmän hysteri är det stora hotet, inte viruset. Uppfattningen av viruset är alltså hotet inte viruset.
Citera
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Smittade Victor Säger att han "får gå promenad" !!!???

Det kan väl inte stämma ?

https://www.expressen.se/tv/nyheter/gt/viktor-ar-smittad-av-det-nya-coronaviruset-som-att-sitta-husarrest/

"Viktor är smittad av det nya coronaviruset: ”Som att sitta husarrest”

Då har vi 260 Coronasmittade som vi inte vet var de bor som kan vara ute o gå en "promenad". Fint om deras virus landar på ytor som andra vidrör. Bra jobbat av Corona Bon igen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in