Räknar lite här.
Kina stängde ner Wuhan och lite mer, ca 50 miljoner människor, vid
ca 571 sjuka och 17 döda.
Det blir ungefär 11.42 sjuka / 1M
i lockdown-områden (inte Kina).
Vi har nu i Sverige ca
25.7 sjuka / 1M
I Stockholm har vi
ca 147 sjuka som blir 63.91 sjuka / 1M, mer än 5x det som fanns i Hubei.
Nu är 121 Italien-resenärer av dom insjukna i Stockholm. Tar vi bort dom har vi 26 som inte har med Italien att göra.
Det blir fortfarande 11.3 sjuka / 1M som är precis det som fanns i Wuhan när dom stängde butiken.
Med 25 nya fall och spridning som inte kan spåras är det svårt att se hur vi inte är på samma nivå. Det finns inte många döda i Sverige, men det förklaras sannolikt utifrån demografi - Italien-turisterna var unga människor.
När dom stängde Wuhan fanns det ansiktsskydd. I Sverige har det i princip inte funnits sedan januari. I Wuhan fanns möjligheten att kräva ansiktsskydd när man går utomhus. I Sverige finns inte den möjligheten.
Jag har lite frågor kring mina tal:
Har vi något exempel på lyckad hantering annat än Wuhan?
Vad gör Sverige och Stockholms situation så mycket bättre än Wuhan när vi har fler antal insjukna. Talen är ju sämre!
Värför, med 5x antalet smittade och Wuhan som enda lyckade karantänsystem, ska ansiktsskydd inte användas i Stockholm?
Varför, med 5x antalet smittade i förhållande till Wuhan, ska inga skolor, offentlig transport eller annat vara stängda?
Sen har jag en annan fråga: Vilka miljön i Sverige är ansvariga för att köra datorsimulering av utbrotten?