2020-03-09, 21:53
Medlem
Hela Italien i karantän nu enligt Omni.
Citera
2020-03-09, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Det finns som jag ser det, tre olika scenarion:

A. Tegnell får rätt, vi har i stort sett bara importfall, ingen spridning inom landet kommer att ske och det planar ut runt 300-400 fall och blir inte mer. Faran över.

B. Av någon märklig anledning så planar kurvan ut vid drygt 100 fall/miljon invånare, som den ser ut att ha gjort i Sydkorea och Kina. Jag förstår dock inte alls varför den skulle göra det, och Italiens siffror visar inget åt det hållet. Men isåfall skulle vi stanna på runt 1000-1500 fall i Sverige.

C. Eller så blir det full-blown pandemi. Ganska sannolikt eftersom samtliga stora länder runt omkring oss verkar röra sig i den riktningen. Då kan 50-80% av befolkningen bli smittade. Det skulle vara en ökning på 20-25% per dag. Då är vi uppe i 50-80% av befolkningen på 2 månader, 5-8 miljoner smittade i Sverige. Sjukvårdskollaps, ekonomisk kollaps och ca 70.000 döda.

Det som är skrämmande är att alternativ C inte på något sätt är osannolikt, utan kanske till och med det mest sannolika.

De flesta gamla & sjuka människor i riskzonen är med största sannolikhet Socialdemokrater så dör 100 000 gråsossar så märks det i nästa val.

81 år genomsnittsåldern på de döda i Italien.
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/sjuka-aldre-man-det-ar-de-som-dor-av-coronaviruset
Senast redigerad av TravisBickle2 2020-03-09 kl. 21:56.
Citera
2020-03-09, 21:54
Medlem
vidrikfittanens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mUdaj
Vaaarför vägrar de skriva någonstans från vilken stad de smittade i region Västerbotten var ifrån?

I Sverige pekar man inte ut grupper. Hellre smittspridning i så fall.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av halvfestligt
Det stämmer, det används i Asien tillsammans med höga doser oseltamivir (tamiflu) och malariamedicin (för lungorna).

Förstår alla nu att detta virus INTE är som en förkylning?

Efter dagens konferens med FHM så intervjuades en Umeå professor som slets sitt hår och menade att inte nog att sjukvårdsmaterial inte fanns i omfattande utsträckning så saknades det antivirala läkemedel i lager.Kan tyvärr inte hitta länken.Nån ?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Bra skrivet men finns också belägg som visar på att COVID-19 kan vara betydligt dödligare än x10, men antar att du varit konservativ i din analys.

Hoppas du har rätt, jag blir väldigt orolig om den är 20 gånger dödligare än vanlig influensa eller 34 gånger som WHO har släppt (som jag dock inte tror på).

Dock inte omöjligt att COVID-19 är 34 gånger så dödligt om sjukvården kollapsar fort, säkert mer då.

Kan vara en ny spanska sjukan vi ser framför våra ögon.

Det är dock inte dödligheten som får Italien att gå på knäna...de har mer än 50% smittade som har behov av sjukbädd/sjukvård!
Citera
Medlem
ankademikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
En allvarlig på 250 bekräftade alltså. Om vi räknar lågt med att 10% av Sverige befolkning smittas så behövs det 4000 intensivvårdsplatser, över någon period, 3 månader kanske. Om de behöver intensivård i 1 månad, så typ 1000 platser kontinuerligt.

Läst att det tar ca 1 v innan ett fall blir allvarligt (2 v innan vissa dör). Den 2/3 var det nog inte fler än kanske 20 smittade (vill minnas det var 30 den 3/3), så 5 % av detta för klena underlag blir allvarliga fallet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Det finns som jag ser det, tre olika scenarion:

A. Tegnell får rätt, vi har i stort sett bara importfall, ingen spridning inom landet kommer att ske och det planar ut runt 300-400 fall och blir inte mer. Faran över.

B. Av någon märklig anledning så planar kurvan ut vid drygt 100 fall/miljon invånare, som den ser ut att ha gjort i Sydkorea och Kina. Jag förstår dock inte alls varför den skulle göra det, och Italiens siffror visar inget åt det hållet. Men isåfall skulle vi stanna på runt 1000-1500 fall i Sverige.

C. Eller så blir det full-blown pandemi. Ganska sannolikt eftersom samtliga stora länder runt omkring oss verkar röra sig i den riktningen. Då kan 50-80% av befolkningen bli smittade. Det skulle vara en ökning på 20-25% per dag. Då är vi uppe i 50-80% av befolkningen på 2 månader, 5-8 miljoner smittade i Sverige. Sjukvårdskollaps, ekonomisk kollaps och ca 70.000 döda.

Det som är skrämmande är att alternativ C inte på något sätt är osannolikt, utan kanske till och med det mest sannolika.

C kommer aldrig kunna bevisas då vi saknar testkit för att bekräfta 70 000 personer
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mUdaj
Vaaarför vägrar de skriva någonstans från vilken stad de smittade i region Västerbotten var ifrån?

Det är samma sak med Skåne. Vi vet inte vilka städer det rör sig om. Riktigt dåligt!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stayloose
De flesta har bara förkylningssymptom och sitter i karantän hemma, dvs. de skrivs inte in på sjukhuset.

Just nu ja. Läs rapporterna från Italien, det tar 20-30 dagar innan effekterna kommer på kroppen.
Citera
2020-03-09, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popll
De med blodgrupp 0 drabbas hårdare. Har nån mer läst det??

Jag har läst det motsatta. Fan vet.
Citera
Medlem
mUdajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vidrikfittanen
I Sverige pekar man inte ut grupper. Hellre smittspridning i så fall.

Men en stad kan man väl ändå tänka sig nämna, vad finns det för motivering att inte gå ut med det? För att minska eventuell panik?
Citera
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenAndraGrannen
Räknar lite här.

Kina stängde ner Wuhan och lite mer, ca 50 miljoner människor, vid ca 571 sjuka och 17 döda.

Det blir ungefär 11.42 sjuka / 1M i lockdown-områden (inte Kina).

Vi har nu i Sverige ca 25.7 sjuka / 1M

I Stockholm har vi ca 147 sjuka som blir 63.91 sjuka / 1M, mer än 5x det som fanns i Hubei.

Nu är 121 Italien-resenärer av dom insjukna i Stockholm. Tar vi bort dom har vi 26 som inte har med Italien att göra.

Det blir fortfarande 11.3 sjuka / 1M som är precis det som fanns i Wuhan när dom stängde butiken.

Med 25 nya fall och spridning som inte kan spåras är det svårt att se hur vi inte är på samma nivå. Det finns inte många döda i Sverige, men det förklaras sannolikt utifrån demografi - Italien-turisterna var unga människor.

När dom stängde Wuhan fanns det ansiktsskydd. I Sverige har det i princip inte funnits sedan januari. I Wuhan fanns möjligheten att kräva ansiktsskydd när man går utomhus. I Sverige finns inte den möjligheten.

Jag har lite frågor kring mina tal:

Har vi något exempel på lyckad hantering annat än Wuhan?
Vad gör Sverige och Stockholms situation så mycket bättre än Wuhan när vi har fler antal insjukna. Talen är ju sämre!
Värför, med 5x antalet smittade och Wuhan som enda lyckade karantänsystem, ska ansiktsskydd inte användas i Stockholm?
Varför, med 5x antalet smittade i förhållande till Wuhan, ska inga skolor, offentlig transport eller annat vara stängda?

Sen har jag en annan fråga: Vilka miljön i Sverige är ansvariga för att köra datorsimulering av utbrotten?

Hanteringen i Wuhan tror jag inte man skall ta som något exempel. De har ljugit uppåt väggarna om sina siffror. Har kontakter i Kina som kan bekräfta detta.
Det är flera hundratusentals smittade och tusentals döda där.

Snarare bör man titta på Singapore, Sydkorea och Japan som skött detta exemplariskt. Även om jag tror de drabbats av en mildare mutation av viruset.
Samt att det är forfarande för tidigt att se hur dessa länder komma lyckas hantera det desto mer tiden går. Risk för snittspridning från Europa till dem är stor.
OS till sommaren i Japan är ett sådant event.
Senast redigerad av GlennvonGoteborg 2020-03-09 kl. 21:58.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in