2020-03-09, 21:04
Avslutad
Lite mer citat från Agnes, samma artikel Aftonbladet:
Citat:
– Jag skulle personligen inte ens tänka tanken att åka utanför Norden nu om det inte var något absolut nödvändigt som att hälsa på en döende mamma.
Citat:
Och enligt Wold är det ingen idé att planera resor till sommaren eller hösten heller.
– Nu får vi ställa in oss på att det kommer att vara så här ett tag. Själv skulle jag har rest till Venedig med tåg i maj, men det blir naturligtvis inte av.
”Kört för USA också”
– Det kommer att bli kört i USA också. De som jobbar i serviceyrken där har inte råd att vara sjukskrivna, de har ingen fungerande smittspårning och ingen allmän sjukvård, säger Agnes Wold.
– Spanien och Frankrike har också en situation där smittan sprider sig okontrollerat i samhället. Och i morgon kan det vara ett annat land.

Tuff tant!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Driparklan
Agnes kan man lita på. Hon dels kan sin sak och hon vågar alltid beskriva vad hon ser utan filter.

Hon berömmer en myndighet som själva konstruerat datan i Sverige att framstå i ljust dager genom att a) låta hemvändare anlända i Sverige B) endast dessa och eventuellla nära anhöriga till dessa
Citera
Medlem
MikeHanlons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rodja
Jag har sett syrrans grisar slaktas på gården på 90-talet. De hann aldrig bli
stressade, en och en togs de från hagen och skrek aldrig.

Den industriella slaktmarknaden är för jävlig. Tittade på lite klipp på Youtube om
det och det är vidrigt. Jag är inge djurrättsaktivist, men det man ska äta ska man
behandla väl. Spelar ingen roll om det är en glad gris som fått superbra kött
genom att vara en "fri gris" på gröna ängar om slaktsituationen blir som den
blir i de här klippen. Med cortisol och andra hormoner som rusar i kroppen vid
stress.
Ja, de här marknaderna du skriver om fladdermöss är ju sanna, och det sker med
massor av, för kineserna och turisterna, exotiska djur som kommer till dessa marknader.

Fullproppade burar med stressiga djur. Vidrigt!

Äter heller en älg eller ett vildsvin som skjutits av en jägare....

Ja det var industriell grisköttsproduktion jag syftade på givetvis.
Citera
Medlem
Drullknulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Driparklan
Agnes kan man lita på. Hon dels kan sin sak och hon vågar alltid beskriva vad hon ser utan filter.

Du menar nedanstående?

Citat:
Ursprungligen postat av AB
Agnes Wold tycker att vi i Sverige borde vara tacksamma mot dem som jobbar med vårt smittskydd.
– Tack vare dem befinner vi oss fortfarande i fas 1, vi har ingen inhemsk smittspridning, så vitt vi vet i dag. Det kan förstås ha ändrat sig i morgon men än så länge får vi bara vara oerhört tacksamma att de jobbat så hårt och så professionellt. Det viktigaste av allt är att hålla det här läget så länge som möjligt, för varje månad vi lyckas med det sparar vi massor med liv.

– De som jobbar med smittskyddet sliter så in i helsicke just nu och är ganska utmattade. Då ska inte folk komma och hugga dem i ryggen och snacka skit och få göra det i riksmedia dessutom. Ni borde göra hjältereportage om dem som jobbar för att begränsa smittan i Sverige i stället, säger Agnes Wold.

Källa
Citera
Medlem
Ogunquits avatar
https://www.aljazeera.com/news/2020/03/italy-coronavirus-toll-soars-north-sealed-live-updates-200308235426110.html

Israel stänger i praktiken ner hela landet från tordag. Alla Israeler som varit utomlands sätts i karantän och utlänningar släpps bara in om dom har möjlighet till karantän.

I Iran har 27 personer dött av metanol förgiftning eftersom de trodde att alkohol hjälpte mot Corona.

I USA släpps inte fångarna loss utan man låter dom tillverka handsprit istället.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Något som är väldigt märkligt, hittills osett, med den här länken är ju att denne professor, Sven Britton, är den första personen som beskriver att smittan/viruset faktiskt är luftburet. Det är som att alla andra försökt hålla den "hemlisen" och kalla det för "aerosol" dvs vattendroppar från hosta och nysningar. Nu är det alltså uppenbart mycket värre än så - - viruset smittas genom att det finns i utandningsluften på dom som har virus i kroppen

https://norrahalland.se/kand-professor-corona-ar-luftburet/

Och med den mycket märkliga formuleringen som ingen förstår...

"Virus kommer ut med andningsluften på den som är smittad. Kanske till och med innan den smittade börjat hosta."
Citera
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ankademiker
Inte så enkelt, slutsatserna från dessa stycken jämte uttalandet ungefär samtidigt att Sverige inte har smittspridning måste bli att han tror antalet smittade peakar.

https://www.dn.se/nyheter/sverige/antalet-coronafall-i-sverige-kan-ha-natt-toppen-kommer-snart-att-klinga-av/

Jag hörde intervjun där han sade det, på radio, och även om det inte var övertydligt så fattade man att han menade peaken från sportlovsresenärerna. Han sade också "om det inte uppstår nya cluster" och liknande. Och dagen efter förtydligade han ordagrant just detta. Och användaren jag svarade sade också att FHM sagt att bara folk från norra Italien och Iran kunde smitta, vilket också är en lögn.

Jag tycker också att FHM har tonat ned detta alldeles för mycket, men om det börjar faras med osanningar så blir det ännu värre, eftersom de som då i första läget lyssnade på FHM direkt avfärdar annat som alarmism. Allstå måste vi som är oroligare än FHM (utåt sett) vara bättre än så och inte överdriva eller förvanska.
Citera
2020-03-09, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coronakontot
Hon är en kappvänderska.

Nej, det är hon inte. Ditt påstående, ge mig ett exempel.
Citera
Medlem
Theforeigners avatar
DANMARK: Äntligen !!!

https://www.bt.dk/udland/live-coronavirus-doedstal-passerer-3.800

Fly fra højrisikozoner får særlig plads i lufthavnsområder

Passagerer på fly, som ankommer til Danmark fra såkaldte højrisikozoner, kan ikke længere få adgang til lufthavnsområder, hvor der befinder sig andre passagerer.

Det har myndighederne besluttet i forsøget på at bremse spredningen af coronavirus. Det oplyser Rigspolitiet.

De pågældende fly vil blive henvist til en særlig plads i lufthavnen. Herfra vil passagerne og deres bagage blive hentet i særlige busser.
Citera
Medlem
NormanRosemonts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Väldigt få nya fall idag med tanke på att toppen är idag eller imorgon . Åtgärderna ger.redan effekt dessutom

Vi har fortfarande folk på skidsemester i Italien.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Exakt

Det är vi, befolkningen som bestämmer åt vilket håll spridningen skall gå, också gäller det även att visa kurage, att säga till när man ser ett riskbeteende eller risker i vardagen, det hjälper inte att gnälla på Facebook.

Har man en kollega på jobbet som torrhostar så säger man åt vederbörande att dra hem i tappet, hjälper det inte går man till chefen.

I affären säger man åt nysande människor att ge fan i att röra frukten, gå hem.

Finns mycket vi kan göra.

Jag har inte sett en enda person i Sverige ta förebyggande åtgärder. Här hostas det rakt ut i luften som ingenting sker i omvärlden. Så glöm helt och hållet e kollektiv insats mot detta.
Citera
2020-03-09, 21:06
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rastade
Barn smittar inte.

Länk, Forskningsrapport som stöder det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto