2020-03-09, 20:55
Medlem
Hur ser det ut på Stockholms gator och i trafiken? Märker man att färre och färre rör sig utomhus nu?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonic
Det är väl så nära verkligheten du kan komma i Sverige för tillfället eftersom det inte inträffat något dödsfall här ännu...

Om du läser vad jag kommenterade så förstår du...
Citera
Medlem
Jon.Holmss avatar
Professorn: ”Det är kört för Italien”

https://www.aftonbladet.se/a/e8o5Va
Citera
Medlem
tigerrakets avatar
Har Agnes pratat med Björn nu igen? Han som kommer med domedagsprofetia dagligen. Snart kan väl viruset sätta sig på atombombers styrdatorer och döda oss alla i ett moln av eld och rök. Kina och Sydkorea är bra bevis på att man kan stoppa viruset, men att det kräver hårda tag. Att göra som Italien där man tillät folk att fly... timmarna efter beskedet om karantän är ju direkt idiotiskt.
Citera
2020-03-09, 20:56
Medlem
Sörmlands första fall visar att smittspårningen har etablerat rutiner för att kolla flyg som de smittade åkt med. Flera fall har tydligen blivit sjuka under olika resor. Så småningom vill jag se en studie om det ändå inte hade varit bäst att ha mottagande redan på flygplatser som Arlanda vad gäller flyg från smittohärdar. Man hade kunnat pricka in sjuka redan där med febermätning och intervjuer om hur folk mår. Och att dela ut info vad folk ska göra om de börjar känna sig krassliga. Samt förhållningsorder.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sormland/regionen-om-forsta-coronafallet-i-sormland-en-kvinna-som-smittades-i-norra-italien
Citera
Medlem
Är inte detta bara en ny influensa som ingen ör imun mot ännu? Klart som fan den sprids som en löpeld om ingen har imunitet.
Vem kommer ens ta detta vaccin när det kommer? Gamla och barn och sjuka absolut, men skulle du som ung och frisk ta detta nya vaccin om det kommer? Varför?

Skulle aldrig falla mig in att ta ett framstressat vaccin mot en influensa som allt troligt inte kommer störa mig så mycket. Ligga sjuk gör vi alla ibland. Nu har inte jag haft influensa sen mellanstadiet så jag får väl säkert detta nu.

Rör mig inte ryggen isf, tråkigarr om det tar sig in på ålderdomshemmen. Stänga skolor... herregud
Citera
Medlem
Agnes Wold, professor i klinisk bakteriologi:

– Det är en katastrof i Italien. Det är kört för dem att få stopp på smittan i landet nu. Det kommer att bli allt fler smittade. Vissa yngre kommer att få kraftiga infektioner, men de allra flesta kommer att bli friska. Bland de äldre, de över 75–80, kommer ganska många att dö.

– De måste ställa om helt för att kunna hantera de som fått svår infektion av corona och svårt att andas. Även om det rör sig om en liten risk för den enskilda individen, blir det väldigt många människor totalt som vården måste ta hand om med en gång. Det är ett hemskt scenario och det kommer att vara så ända tills vi får ett läkemedel mot corona, och så småningom ett vaccin.

Agnes Wold säger att det enda vi kan göra nu är att lyssna på våra myndigheter – och låta bli att resa.

– Jag skulle personligen inte ens tänka tanken att åka utanför Norden nu om det inte var något absolut nödvändigt som att hälsa på en döende mamma.

Agnes Wold tycker att vi i Sverige borde vara tacksamma mot dem som jobbar med vårt smittskydd.

– Tack vare dem befinner vi oss fortfarande i fas 1, vi har ingen inhemsk smittspridning, så vitt vi vet i dag. Det kan förstås ha ändrat sig i morgon men än så länge får vi bara vara oerhört tacksamma att de jobbat så hårt och så professionellt. Det viktigaste av allt är att hålla det här läget så länge som möjligt, för varje månad vi lyckas med det sparar vi massor med liv.

– Nu måste folk ta sitt eget samhällsansvar. Och ni i media måste sluta intervjua folk om gnäller om allt möjligt, som om att de behövt vänta någon dag på en provtagning.

– De som jobbar med smittskyddet sliter så in i helsicke just nu och är ganska utmattade. Då ska inte folk komma och hugga dem i ryggen och snacka skit och få göra det i riksmedia dessutom. Ni borde göra hjältereportage om dem som jobbar för att begränsa smittan i Sverige i stället, säger Agnes Wold.

1. Stanna hemma från skola/jobb vid minsta sjukdomskänsla.
2. Sluta resa om det inte en absolut nödvändighet i jobbet.
3. Hosta eller nys aldrig rätt ut i luften. Använd papper, armveck eller armhåla.
4. Håll avstånd från folk, minst 2 meter, även i kö:er.
5. Gå aldrig till en akutmottagning vid misstanke. Ring 1177 / 113 13.

Ovan tål att upprepas.
Om vi skulle få en situation som i Italien så kommer många av våra kära föräldrar/mor-/farföräldrar att dö. Visa hänsyn, men framförallt, ge helvetes fan i dessa jävla skitresor era jävla idioter. Vi vill hålla nere antal smittade, inte göra det värre.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grunkz
Hur ser det ut på Stockholms gator och i trafiken? Märker man att färre och färre rör sig utomhus nu?

Nej, men tågen och flygen gapar tomma pga reserestriktioner från företagen.
Citera
Medlem
RadioDDR1s avatar
En dystopisk händelseutveckling skulle kunna vara att vi hamnar i en helt ny värld med latenta coronasmittade som avskiljs från den friska befolkningen. Detta förutsatt att man aldrig riktigt blir av med viruset vid smitta även om man överlever, vilket ju inte är fastställt ännu.
Citera
2020-03-09, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kennyfart
Pandemrix gav ju bara skydd upp till ett år. Och eftersom det är över 10 år sen så känns det inte så troligt att något skulle ligga kvar i kroppen...
Var det så? Ja, då kan jag sluta hoppas på det då... Annars blev väl nästan hela befolkningen vaccinerad. Fast befolkningen är ju inte samma heller förstås.
Fel tänkt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rastade
Barn smittar inte.
Skitsnack
Citera
Medlem
Dbloodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Italien rapporterar alltså 1800 nya smittade och 100 nya döda.

Vad gör EU för att hjälpa Italien?

Skulle tro ingenting, varenda EU-land kommer vara samma situation som Italien snart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in