Vi har 1400 vårddagar i Sverige tillgängliga, tanten svarade så när frågan om antalet vårdplatser ställdes på dagens presskonferens. 1400 / 14 (dagar) => 100 vårdplatser!
Jag tycker du skall vara lite tydligare med vad som faktiskt sades.
Om man omprioriterar sjukvården, så kan vi nog få fram väldigt många vårdplatser, det som begränsar oss just idag är skyddsutrustning. Just nu finns det tillgänglig skyddsutrustning för 1400 vårddygn.
Just sådan utrustning som WHO just nu delar ut till länderna.
Har för mig att också kina skulle skänka miljoner skyddsmasker och ”dräkter” till Sydkorea
Det finns ingen källa på det. Jag skrev att jag gissar att det kommer finnas. Behövs det källor på gissningar med?
Nå, vad jag läst så är iaf läkemedelsbolagen forhoppnibgsfulla. Och givetvis kommer testfaser hoppas över som situationen ser ut nu.
Du hänvisar till en läkarkår som inte ens gjort ett uttalande?
Man har funnit spår av viruset vid exempelvis ventilationstrummor och liknande. Viruset tar sig en liten bit i luften, klarar av att följa luftströmmar en bit, särskilt inomhus. Jag läste någon artikel som rekommenderade fem meters avstånd till smittade, snarare än två.
Exakt. För det flyger iväg partiklar av saliv o slem etc vid en nysning eller liknande. Som fastnar. Men det åker inte ut virus vis utandningsluften
En skillnad är ju dock att i ditt exempel smittades alla samtidigt. Nu har vi ju en ökande smitta dag för dag där det även snackas om att sjukdomsbilden är mild första veckan för att sedan bli värre.
Så kan det ju vara även med en vanlig förkylning, mild i en vecka, förvärras, bättringsvägen och en släng till av förvärrade symptom?
Vad är konstigt?
Utan att veta, men immunförsvaret kan väl svaja till lite under resans gång, vore ju inte sensationellt.
Ursäkta. Vill inte verka påstridig och tjatig men..
Inget vaccin ger 100% skydd.
Eftersom du redan har haft lunginflammation 2 (!) ggr, verkar det som att ditt immunförsvar är någorlunda försvagad. Om jag vore i din sits skulle jag vaccinera mig omedelbart bums.
Det finns två olika slags vaccin som skyddar olika:
"Konjugatvacciner har visats skydda mot cirka 90 procent av de invasiva infektioner som orsakats av de pneumokocktyperna som ingår i vaccinet. Vacciner ger också en viss minskad risk för öron-, bihåle- och lunginflammation.
Polysackaridvaccin har en något lägre skyddseffekt än konjugatvaccin och effekten varierar beroende på ålder och riskgrupp. Vaccinet skyddar till 60-70 procent mot invasiv sjukdom, men effekten är sämre för några riskgrupper, t ex personer med immunbrist."
Du bestämmer såklart själv. Jag kan bara rekommendera i alla välmening.
Jag får tacka dig för att du ägnar mig en tanke och kommer med välmenande råd.
Saken är dock den att jag drabbades av detta för väldigt länge sedan. Ena gången var 1974 och nästa gång var 1987. Jag har överhuvdtaget inte varit sjuk sedan dess förutom någon enstaka förkylning så mitt immunförsvar är nog väldigt bra. Jag tror att jag fick ett bra grundskydd när jag drabbades av detta.
Detta gör att jag inte är det minsta rädd för detta nya virus. Jag är betydligt mer rädd för de ekonomiska förluster som nu är oundvikliga eftersom världen redan tagit ut en katastrof innan den är ett faktum.
Du går på Tyrol för att äta trerätters och kolla på Carolas julshow. Kocken har en dålig dag och tar fel på B-rocoli och E-coli då han garnerar räkmackan. ALLA 1000 gästerna blir sjuka omgående. Redan under natten dör Agda och Harry som båda är 97+ med mängder av bakomliggande sjukdommar som gjort dem extremt svaga och känsliga. Johan däremot har en riktig getmage och är frisk redan dagen efter.
Då har vi dagen efter:
2 döda
1 frisk
997 som fortfarande är sjuka.
I din sinnessjuka värld är magsjukan som drabbat de 997 personerna 200% dödlig och de kommer alla dö dubbeldöden då de inte bara avlider en gång utan de är så kärvt så att de dör en gång till i kylen på bårhuset.
Förstår du nu hur dumt det är att räkna sådär?
Förstår du att faktorn tid påverkar utfallet då det tar längre tid att bli friskförklarad än att dö dunderdöden.
Bra exempel förutom att du räknade fel. Du menade nog en dödlighet på 2/3=67%, inte 200%. Inte lätt det där med matematik... 😘
Vad för studier har du läst? Jag trodde jag läst det.mesta i ämnet senaste veckorna men det här är helt nya uppgifter för mig. Dela gärna med länkar så ditt inlägg blir värt något för oss andra!
Nu måste jag ifrågasätta det lämpliga att ansiktet utåt för Folkhälsomyndigheten, Anders Tegnell, drar till Somalia mitt i cirkusen!
Någon som hatar negrer har skickat honom till Somalien så han kan använda sina desinformationstalanger till att leda somalier till deras undergång istället för svenskar.
Tycker den här Anders som intervjuas i varenda nyhetssändning är så skön. Hans fru ligger på sjukhus och får andningshjälp, men Corona tycker han bara är som en vanlig förkylning och han är inte orolig över världsläget, eller över att frun uppenbart har eller riskerar andningsbesvär. Nerver av stål!
En person i Uppsala va? Läste nånstans han jobbar med virus, smittskydd eller liknande och tillhör eller har kopplingar till myndigheter som tonat ned faran...