2020-03-09, 18:35
Medlem
En person smittad I Kungälv norr om Göteborg. Hur patienten smittats är ä nu inte känt. Patienten har flyttats till Göteborg. Bakom betalvägg på kungalvsposten.se.

Länk till GP:
https://www.gp.se/nyheter/v%C3%A4stsverige/bekr%C3%A4ftat-coronafall-p%C3%A5-kung%C3%A4lvs-sjukhus-personal-i-karant%C3%A4n-1.25116145
Citera
Medlem
skazzis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stone_sleeper
Hur har Australien klarat sig så bra som de gjort, hittills i alla fall? Det bor många kineser i Australien och det pendlas ganska mycket kan jag tänka mig. Trots det har man bara 68 aktiva fall.

De satte vad jag förstått in kraftiga reserestriktioner väldigt tidigt. Utöver det kan eventuellt kanske om vi har tur klimatet där nere spela en viss roll.
Citera
Medlem
FruStormuftis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursula45
Fast de flesta blir smittade av droppsmitta. Alltså att folk nyser/hostar på en dessa partiklar kan ju röra på sig.

Jag fick tydligen fel beskrivning av sjukvården och kollade upp definitionen först nu

Tack för informationen
Citera
2020-03-09, 18:36
Medlem
så gott folk, vad tror vi om Italien?
2000 nya? Eller har dom inte hunnit testa så många?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mattep74
Italien har stoppat all idrott till tredje april.

Inte bättre att strunta i karantäner etc och låta folk smittas. På det sätt får folk antikroppar och smittan bränner ut sig

De har väl inte stoppat det? Utan det spelas utan publik?
Citera
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:

Inte bättre att strunta i karantäner etc och låta folk smittas. På det sätt får folk antikroppar och smittan bränner ut sig

Då kommer alla som behöver intensivvård dö.
Glöm CFR på 1 procent...
Citera
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:

Men är du helt borta? Det enda rätta är ju att fördröja som mycket som möjligt så inte vården fullständigt kollapsar, och för att ge möjlighet till mediciner och vaccin att utvecklas.
Citera
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursula45
Fast de flesta blir smittade av droppsmitta. Alltså att folk nyser/hostar på en dessa partiklar kan ju röra på sig.

Ja så har jag också förstått det. Men nu är jag osäker på hur länge viruset lever utanför kroppen, som droppar på en yta tex.

Någon har sagt att viruset överlever några dagar, andra (borgmästaren NY) säger just att viruset överlever bara några minuter på en yta där någon hostat precis.

Men som sagt, viruset kan mutera som det gjorde vid utbrottet i Wuhan där det blev en L sträng vid den ordinarie S strängen i viruset, som Wuhan isolerade (så det inte spreds, vad vi vet?). Kanske finns det olika mutationer av viruset idag.
Citera
2020-03-09, 18:37
Medlem
Pethuglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jacques13
Jag tycker det är vidrigt att folk köper på sig t ex handsprit och sedan säljer med 500%-igt prispåslag. Visst styrs marknaden/priset av efterfrågan, men det här är magstarkt.

Jag stötte på ett företag på nätet för flera veckor sedan som sålde handsprit, men inte förrän jag beställt det (pga att jag hör till en riskgrupp och inte hade möjlighet att åka runt till olika apotek) kom det fram att det var en beställningsvara. De var redan då uppe på 72 kr/flaska för flaskor som vanligtvis kostar 45:-. Jag avbeställde direkt, och kollade för "skojs" skull in en vecka senare, och då var priset 98:-, - och de hade fortfarande inte några i lager...!

Munskydd har jag inte jagat, då det gör skit nytta utom om de som är smittade och ändå ger sig ut i affärer etc bär det, så att de inte smittar andra (deras hostningar och nysningar sprids kanske inte så fort och långt) men handsprit är ju ett effektivt komplement till tvål och vatten - och att då rusa iväg till Apoteket och köpa på sig för att sälja till enormt överpris, är tycker jag snuskigt. Måtte dessa slemmiga typers ben ruttna och deras plånböcker krympa där de sitter framför sina datorer och gnuggar händerna när deras 8:e flaska med handsprit nu är uppe i en budgivning på över 200:-! Börk!

Det är sjukt omoraliskt och ägarna till Tradera är lika omoraliska när dom låter detta pågå när en pandemi är på G och folk så väl behöver handsprit för att skydda sig.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grunkz
Finns ändå fortfarande en hel del av Sveriges 21 län kvar som klarat sig undan corona hittills.

Det handlar om Jämtland, Västernorrland, Dalarna, Gotland, Östergötland, Västmanlands Län, Kalmar län och Kronobergs län.

Sjukt att Östergötland har klarat sig än så länge, då det är Sveriges 4:e mest folkrikaste län.

Bor själv i Östergötland. Bara en tidsfråga innan det lär hamna här med ..
Citera
Medlem
everythingiss avatar
Citat:

Det är så vi kommer att få bukt med smittan.... Insatserna som görs är bara till för att bromsa och sprida ut de sjuka över en längre period.... Så att samhällen kan fungera hjälpligt.
Citera
Medlem
Något positivt för ju viruset med sig iallafall. Och det är ju att snart så har man råd att tanka bilen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in