2020-03-09, 16:36
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skrattgrabben
Media påstår att det snart har nått sin topp i Sverige, vad tror ni?

Hur skulle vi ha kunnat nått toppen samma dag som de första fallen av inhemsk spridning blivit kända? Det har just börjat!
Citera
2020-03-09, 16:37
Medlem
En person smittad i Sörmland, en region jag trodde skulle ha fler smittade by NOW med tanke på närhet till Stockholm.

Någon som vet något om vilken kommun det rör sig om?
Citera
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodForlorare
Inkubationstiden för viruset är cirka två veckor. Det betyder att personen i två veckors tid kan ha smittat andra.

Kan och kan. Det rimliga vilket jag skrev i tråden redan i början av februari är att det är en progressiv riskfaktor som ökar ju närmare det symptomatiska stadiet man kommer och på samma sätt minskar progressivt hur längre från det symptomatiska stadiet man kommer. Sen verkar det finnas personer som sprider sjukdomen genom att de aldrig riktigt utvecklar symptom heller vilket verkar vara en separat grupp.
Citera
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krosh
Det är väldigt enkelt. Tyskland och flera andra länder har inte lika stor underrapportering som Italien, Frankrike och Spanien. Vilket beror på att Tyskland var tidigt ute och förhindrade sekundär spridning. Italien (framförallt), Frankrike och Spanien rapporterade döda redan bland de första fallen. Det visar att dessa varit sjuka ett tag utan upptäckt.

Frankrike och Spanien ser ut att vara de länder som först kommer att följa Italien. Jag har förklarat detta i ett längre inlägg för några dagar sedan.

Dödsfall per rapporterade fall säger väldigt lite om dödligheten. Man kan möjligtvis få ett tak för hur hög den kan vara vid noll underrapportering. Tyvärr tolkar folk siffrorna som att dödligheten skulle skilja sig markant mellan länder, men finns ingen rimlig anledning att tror det.

Titta ist på dödligheten som en indikator för hur stor underrapporteringen är (inte minst hur den såg ut ett par dagar efter första fallen). Det finns anomalier dock, t.ex. USA som fick spridning på ett ålderdomsboende och därför ligger högt.
Hur förklaras underrapporteringen av tillfrisknade, jämfört med Sydkorea och Italien där runt 1/3 av alla som antingen tillfrisknat eller avlidit, har avlidit?
Citera
2020-03-09, 16:38
Medlem
Jag tänker nog att det inte är menat att vi ska dö hemma istället för av smittan och att folk skulle följa karantänregler extra dåligt om inte vatten/el/avlopp och åtminstone nödvändig tillgång på mat och mediciner fungerar.
Och att dom som bestämmer då lägger extra resurser på att se till att vi har kvar sånt in i det sista.
(Och jag hör till dom som inte tror att vi alla kommer dö av sjukdomen, däremot är jag och min släkt inom olika riskgrupper.)

Att styra i det här är nog som att ha flera miljoner mer eller mindre vilda barn i olika åldrar att försöka hålla ordning på
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochro
Om de sätts i karantän blir det svårt att ha full bemanning vilket kan leda till driftsstörningar.

Har inte du haft fel nog i den här tråden.

Du vet att man kan sitta hemifrån 2020 och arbeta va?
Citera
Medlem
NeoVains avatar
St:Görans uppe i stabsläge nu, ytterligare två som inte gick att smittspåra.

Vi har nu allmän smittspridning i Sverige ser det ut som.
Citera
2020-03-09, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av antonerik
Varför skulle el och vatten sluta fungera? Detta är en sjukdom, ingen naturkatastrof.

Det är högst osannolikt att el och vatten slutar fungera eftersom det är samhällsinstanser som rullar på så länge underhållet är tillräckligt. Men händer något oförutsett och det inte finns folk att reparera trasiga elverk eller laga läckande rör blir ju fallet helt annorlunda.

Det är klokt att ha vatten eller dryck för åtminstone några dagar eftersom man inte vet om man vare sig kan eller vill ta sig ut för att hämta vatten på annat håll.
Senast redigerad av onerider 2020-03-09 kl. 16:44.
Citera
Medlem
Melange5738s avatar
Verkar rätt kört: https://www.scmp.com/news/china/science/article/3074351/coronavirus-can-travel-twice-far-official-safe-distance-and-stay
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kiya123
Italien har enligt Tegnell högre dödlighet oga smittan spridits i vården. Därmed har smittan kommit i kontakt med gamla och redan sjuka. I Sverige är de smittade unga och rätt friska då de flesta varit på skidresa i italien

Tills nu när den kom in på St Görans sjukhus.
Citera
Medlem
StJeromes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodForlorare
Inkubationstiden för viruset är cirka två veckor. Det betyder att personen i två veckors tid kan ha smittat andra.

Vad ska vi göra då? Sätta Stockholm i karantän?

Stänga gränsen. Vi borde stänga ner skolor, förbjuda folksamlingar etc precis som andra länder gjort (de som befinner sig där vi kommer vara om ett par veckor). Uppmana alla som kan att jobba hemifrån, övriga att undvika lokaltrafiken etc.

Tycker man att ovanstående åtgärder har för negativ inverkan på samhället så borde man officiellt säga att man föredrar att ett par procent av befolkningen kommer dö och sjukvården kommer kollapsa, med alla katastrofala följder det innebär. Det är de valen vi står mellan.

Till er som kommer tycka att jag överdriver när jag säger att ett par procent av befolkningen kommer dö: 5 % av alla som får Covid-19 kräver intensiv-vård för att överleva. Vi har kapacitet för några hundra sådana patienter.
Senast redigerad av StJerome 2020-03-09 kl. 16:44.
Citera
2020-03-09, 16:40
Medlem
Covids avatar
Oops, där steg Tysklands CFR med ∞ %! Visserligen bara till 0.17% (2/1169), men det kommer att ticka på…
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in