Citat:
Finns studie från Kina, tydligen är viruset känsligt för temp.. De hade sett att vid över 24°C blev viruset "spakt".Ja, precis. Viruset sprids i Iran just nu, i "svensk sommartemperatur". Det talar för att vi inte får något avbrott.
Min förhoppning är ändå att viruset blir aningen mindre effektivt - säg att R0 går från 3 till 1,5, som ett påhittat exempel. Stränga åtgärder torde bli mer effektiva ju mer R0 går nedåt.
Ska bli intressant att se vad som händer i Iran. Klarar viruset 30 grader? 40, uppemot 50? Ingen vet som sagt.
Borde man inte kunna simulera de här sakerna i laboratorium? Tex testa viruset med olika luftfuktighet, temperatur, UV-strålning osv och se vad som händer? Jag förstår inte varför vi passivt måste vänta och se.
Min förhoppning är ändå att viruset blir aningen mindre effektivt - säg att R0 går från 3 till 1,5, som ett påhittat exempel. Stränga åtgärder torde bli mer effektiva ju mer R0 går nedåt.
Ska bli intressant att se vad som händer i Iran. Klarar viruset 30 grader? 40, uppemot 50? Ingen vet som sagt.
Borde man inte kunna simulera de här sakerna i laboratorium? Tex testa viruset med olika luftfuktighet, temperatur, UV-strålning osv och se vad som händer? Jag förstår inte varför vi passivt måste vänta och se.
+ UV-ljus har generellt effekt på liknande virus & https://www.mrsa-uv.com/cronavirus-cov.html https://techengage.com/killing-viruses-with-uv-light/
Citat:
This study showed a greater than or equal to a 99.94% reduction in Coronavirus after 45 min.
Citat:
etc. etc..
UV light can effectively kill airborne influenza. It can kill bacteria without harming the human tissues. A study has shown that broad-spectrum germicidal UV light that has a wavelength between 200 to 400 nanometers is extremely active and efficient in killing bacteria, microbes, and viruses by spoiling the molecular bonds that hold the DNA together.
&
Har tjatat om temp tidigare i tråden => varför Thai/Afrika inte tycks drabbas. Bara att kolla..
+
Ta det lugnt, ta en cigg..