2020-03-09, 13:35
Medlem
Utan tvekan den bästa svenska skådespelaren någonsin, ingen kommer i närheten, han var totalt överlägsen. Hans roll som Lasse Karlsson i Pelle Erövraren är min favorit, helt otroligt bra skådespeleri. Han var internationellt väldigt känd och beundrad av en massa kända utländska skådespelare och regissörer. En legendar helt enkelt.
Citera
2020-03-09, 13:35
Medlem
micro113s avatar
Karl-Oskar Nilsson Utvandrarna/Nybyggarna vandrade ut, inte till USA utan till Frankrike och förlorade sitt svenska medborgarskap.

En stor skådespelare som funnits genom hela min barndom och genom i princip hela mina föräldrars barndom.
Citera
2020-03-09, 13:42
Medlem
CptKirks avatar
En kung har lämnat oss
Citera
2020-03-09, 14:05
Moderator
Allaballawallas avatar
Döden vann alltså äntligen det där schackpatiet...

Han var en stor skådespelare och som tur är så finns mycket av det han gjort bevarat på film för framtiden.
Citera
2020-03-09, 14:58
Medlem
En fantastisk skådis. En av mina absoluta favoriter.

Vila i frid!
Citera
2020-03-09, 16:49
Medlem
sk33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bruschen
Max von Sydow är väl i ärlighetens namn en ganska ojämn skådespelare med en ganska taskig förmåga att välja bra roller. Conan och Blixt Gordon är ju t ex ganska kassa rullar...

Sedan är ju exorcisten en höjdare, men kanske mer för Linda Blairs skull. Och framförallt sjunde inseglet som jag såg först för ett par år sedan: en riktig höjdare som verkligen kan rekommenderas!!

Men, handen på hjärtat, är Max verkligen en så bra skådespelare eller är det bara för att han är en Hollywood-kille man hyllar honom? Tycker samma om Stormare; en medelmåtta som åker över till stora landet i väster och tjänar pengar (skulle gjort samma sak om jag kunnat, det är inte det).

Är han verkligen så bra?

Nu gör jag väl en nekro-bump, men, Conan är ju en bra film...gedigen om än kortvarig insats av Max. Man får väl säga att han blev lite type-castad till och från. Blixt Gordon är ju lökig, men jag tycker det är helt ok om skådisar väljer sådana filmer om de tycker det är kul. Han gjorde inte rollen med vänster hand åtminstone.

Han hade även lite mer bredd än man kanske tror, i filmen Äppelkriget står han inte i skuggan av komiska giganterna Martin Ljung och Tage Danielsson i sekvensen med de tre bröderna. Snarare står han sig mycket väl, han har tveklöst komisk timing. Han borde gjort fler svenska filmer.

Det bästa har han såklart gjort med Ingmar Bergman, exempelvis det sjunde inseglet som nämns ovan.
Citera
2020-03-09, 16:51
Bannlyst
Tycker synd om Ebba von Sydow som han stod nära. Var i france dog han?

Favorit i Fanny Alexander
Citera
2020-03-09, 17:58
Medlem
Novitjoks avatar
Saknad.

Ett sant nordiskt/germanskt karaktäristiskt utseende att minnas alltmedan svensk filmkultur går under pga inkvoterade b-skådisar och politiskt korrekta subventionerade "mästerverk".

Vila i frid.

https://www.dn.se/kultur-noje/nu-jagar-svensk-film-losningar-pa-sin-kris/

Citat:
Det är kris för svensk film.
Citera
2020-03-09, 18:06
Medlem
Clay Allisons avatar
Var det Covid som klippte han?
Citera
2020-03-09, 18:38
Medlem
Rospigg1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WTFSTHLM
Tycker synd om Ebba von Sydow som han stod nära. Var i france dog han?

Favorit i Fanny Alexander

Var han med i Fanny och Alexander?
Senast redigerad av Rospigg1 2020-03-09 kl. 18:41.
Citera
2020-03-09, 19:01
Medlem
Ratis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rospigg1
Var han med i Fanny och Alexander?

Nej det var han inte.
Citera
2020-03-09, 19:11
Medlem
Vilken skulle ni säga är bästa filmen han varit med i? Jag har nog inte sett så otroligt många filmer med honom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in