Citat:
Ursprungligen postat av
bruschen
Max von Sydow är väl i ärlighetens namn en ganska ojämn skådespelare med en ganska taskig förmåga att välja bra roller. Conan och Blixt Gordon är ju t ex ganska kassa rullar...
Sedan är ju exorcisten en höjdare, men kanske mer för Linda Blairs skull. Och framförallt sjunde inseglet som jag såg först för ett par år sedan: en riktig höjdare som verkligen kan rekommenderas!!
Men, handen på hjärtat, är Max verkligen en så bra skådespelare eller är det bara för att han är en Hollywood-kille man hyllar honom? Tycker samma om Stormare; en medelmåtta som åker över till stora landet i väster och tjänar pengar (skulle gjort samma sak om jag kunnat, det är inte det).
Är han verkligen så bra?
Nu gör jag väl en nekro-bump, men, Conan är ju en bra film...gedigen om än kortvarig insats av Max. Man får väl säga att han blev lite type-castad till och från. Blixt Gordon är ju lökig, men jag tycker det är helt ok om skådisar väljer sådana filmer om de tycker det är kul. Han gjorde inte rollen med vänster hand åtminstone.
Han hade även lite mer bredd än man kanske tror, i filmen Äppelkriget står han inte i skuggan av komiska giganterna Martin Ljung och Tage Danielsson i sekvensen med de tre bröderna. Snarare står han sig mycket väl, han har tveklöst komisk timing. Han borde gjort fler svenska filmer.
Det bästa har han såklart gjort med Ingmar Bergman, exempelvis det sjunde inseglet som nämns ovan.