2020-03-09, 06:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luzern
Hur mycket går börsen ned idag? Finns ju många som tror att corona bara e en influensa. Men när dessa inser att det ej är en vanlig influensa hur myclet går det ned då?

Och vad tål det finansiella systemet innan det klappar ihop helt?
Detta är inte en dagstripp , vi når inte botten på flera månader. kanske år.
Citera
2020-03-09, 06:37
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BummingAround
i Sverige startar vi utredningar - i USA agerar folk på annat sätt

Corona sprider sig

Matförsörjningen kommer att kollapsa.
Hur skall Sverige betala för maten?
Kommer någon att tillåta export av mat? (Tex. Indien & UK har redan stoppat mediciner)

Vad händer i Sverige när hungern kommer.
Vad händer om regeringen skickar en större matsändning till en förort, för att
människor skall hålla sig lugna. Vad händer när hungriga Svenskar får reda på det?

Vilka brancher kommer kunna verka?
Vilka kommer finnas kvar?

Jag tror inte Sverige är stabilare än USA
Citera
2020-03-09, 06:37
Medlem
Citat:
Hur mycket går börsen ned idag? Finns ju många som tror att corona bara e en influensa. Men när dessa inser att det ej är en vanlig influensa hur myclet går det ned då?

En vanlig influensa påverkar inte människors beteende och företags agerande så som Corona gjort. Så att utifrån ekonomiska termer hävda att Corona är som en vanlig influensa är helt huvudlöst.

Även om Corona visar sig vara mindre farligt än man nu tror så har det redan givit stora ekonomiska konsekvenser och människors beteende tar lång tid att förändra tillbaka då människan är en känslovarelse.
Senast redigerad av Mafia 2020-03-09 kl. 06:39.
Citera
2020-03-09, 06:42
Medlem
Kebbabturkens avatar
Ingen börshaj, Warren Buffet, högt ansedd ekonom eller politiker vet var detta är på väg eller hur det slutar. Det betyder att hela denna tråd kan flyttas till papperskorgen för om inte ens ovanstående vet, vad fan vet ni spekulanter som inte ens har läst en kurs i nationalekonomi? Snacka i nattmössan.

Alla blir hårda av direktavkastning med hävstänger, etc. De andra menar på att börsen kommer krascha och det är rena under undergången...
Citera
2020-03-09, 06:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Corona sprider sig

Matförsörjningen kommer att kollapsa.
Hur skall Sverige betala för maten?
Kommer någon att tillåta export av mat? (Tex. Indien & UK har redan stoppat mediciner)

Vad händer i Sverige när hungern kommer.
Vad händer om regeringen skickar en större matsändning till en förort, för att
människor skall hålla sig lugna. Vad händer när hungriga Svenskar får reda på det?

Vilka brancher kommer kunna verka?
Vilka kommer finnas kvar?

Jag tror inte Sverige är stabilare än USA

Skulle worse-case-scenarie uppstå kan du ha rätt men tror vår startsträcka är längre än i USA där det alltid pyr under ytan.

Men håller med dig att vi är svaga i självförsörjning då vårt globaliserade samhälle sprungit de profithungriga koncernernas ärenden där logistik o handel inte ser till egna nationernas bästa. Nyttigt med kurskaos i långa loppet, vi kommer att se vad extremglobalismen ställer till med när snabba förändringar sker 😜

AUS nu ner 8,6%. 👊🏻
Senast redigerad av BummingAround 2020-03-09 kl. 07:02.
Citera
2020-03-09, 07:09
Medlem
Stämmer det att futures / terminshandeln i de nordiska länderna är helt obefintlig, alternativt befintlig men helt osynlig. Eller synns det, fast bakom en betalvägg? Någon frågade redan detta men fick inget svar. Vilken grad av stenålder befinner vi oss egentligen på exakt? Obs, jag frågar mest bara utav kuriosa. Att vi ska ner vet jag redan.
Citera
2020-03-09, 07:25
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
Detta är inte en dagstripp , vi når inte botten på flera månader. kanske år.

Jag kan ju inte säga att du har fel eftersom varken du eller jag vet, men man måste också vara ödmjuk inför att det tidigare varit liknande scenarier där vändningen kommit snabbt - senast i slutet av 2018 då många så kallade experter uttalade sig precis som du gör nu... men 3 månader senare rusade börsen istället uppåt.

Jag tror att det är lite poänglöst (samt egentligen off-topic) att diskutera vad som kommer hända. Det man kan göra är nog att tänka kring olika strategier för att hantera olika scenarier, men att säga "vi når inte botten på flera månader, kanske år" är direkt omoget, korkat, barnsligt och naivt. Du vet ju inte - eller hur?
Citera
2020-03-09, 07:32
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bollkalle70
Börsen avkastar 7% per år över tid . Oavsett kriser
Vi har sett större än den här
Så om man köper när det är billigt så överpresterar man index vilket ger en VÄLDIGT fin avkastning
Om du ligger under index så köp en billig indexfond istället
Tajma och stå utanför kostar mer än det smakar
Stora insynsköp i ett par investmentbolag häromdagen =
Köp när det är billigt

Tjena Kalle!

Är det billigt nu, eller ska man vänta i ett år? Du som vet...
Citera
2020-03-09, 07:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kebbabturken
Ingen börshaj, Warren Buffet, högt ansedd ekonom eller politiker vet var detta är på väg eller hur det slutar. Det betyder att hela denna tråd kan flyttas till papperskorgen för om inte ens ovanstående vet, vad fan vet ni spekulanter som inte ens har läst en kurs i nationalekonomi? Snacka i nattmössan.

Alla blir hårda av direktavkastning med hävstänger, etc. De andra menar på att börsen kommer krascha och det är rena under undergången...
Vet inte varför du skriver i en tråd som inte intresserar dig men on topic är jag kommer INTE köpa nåt den närmsta tiden (och förmodligen inte på länge), sålde allt för ett och ett halvt år sedan.
Citera
2020-03-09, 07:40
Medlem
Kulturmannens avatar
Citat:

Baserat på terminer på europeiska börser så ca 5% ned, kan förstås bli mer (eller mindre men det tror jag inte).
Citera
2020-03-09, 07:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hallsakaeft
Kanske ska man passa på och investera en del av kakan jag har på banken nu?

Det är väl billigt och bra nu?
Trodde man skulle sitta still i båten (i vart fall enligt sistaförsök och svenne med anhang).. men är kanske bara när det kommer till sälj 😊
Citera
2020-03-09, 07:54
Medlem
ASX gick ner 7%! Nikkei nu minus 6%. Blir det slakt idag?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in