Citat:
Ursprungligen postat av
jarrelka
Det jag är ute efter: 2-3 kostymer, ett par skjortor och byxor. Skor,bälten,slipsar,klockor etc har jag lite av men kommer att köpa mer utav senare under året. Ålder 21.
Söker mest efter casual wear då jag ej bär kostym på jobbet och redan har en svart för bröllop/begravningar. Kanske en 3 dels i mörkblått, någon mörkgrå och någon vinröd. Viktigt också att man kan göra så många outfits som möjligt utav det.
Bör jag satsa på "made to measure" som är betydligt billigare än skräddarsytt? Oliver Wicks har ju made to measure kostymer i 500-1000 usd klassen och ska ju hålla väldigt hög kvalité men frågan är hur passformen är. Eller bör jag söka mig utomlands och sy upp ett par kostymer och var bör jag isåfall åka? Känns som man inte kommer undan billigare än 20k för en hyffsad skräddarsydd här i Sverige och det har jag verkligen inte råd med.
Skräddarsytt kommer du inte ha råd med. Mitt tips är att gå till en bra klädbutik (Gabucci, Lund & Lund eller Hans Allde om du är i Stockholm) och prova olika kostymer. Om kostymerna sitter bra från början (alternativt behöver ett par få skräddarändringar) är det onödigt att köpa måttsytt/MTM. Köp kostymer i blått och grått. Andra färger kan du strunta i. För cirka 7500 kr kan du hitta en bra baskostym. Även skjortor och byxor kan hittas i dessa butiker. Rimligt pris för en skjorta är cirka 1000 kr och byxor för cirka 2000 kr.
Jag förstår inte varför du ska kunna "göra så många outfits som möjligt utav det" när det rör kostymer. Kostymer bärs som hel kostym, och man använder inte endast byxorna eller kavajen. En tredelad kostym skulle jag säga är onödigt. Vill du istället ha så många möjliga "outfits" som möjligt skulle jag rekommendera att istället köpa uddakavajer i blått, brunt och kanske grönt. Kombinera med gråa byxor, beige byxor och mörkblåa jeans. Tillsammans med ljusblåa skjortor har man en bra basgarderob.
Syftet med en bra basgarderob för män är att kunna bära så många olika bra kombinationer som möjligt, med kläder och skor av bra kvalitet som håller länge och ser bättre ut efter användning. I princip alla mina kavajer går med alla mina byxor och alla mina skjortor och det gör att jag har hundratals olika kombinationer (som inte nödvändigtvis skiljer sig så mycket sinsemellan).