2016-03-06, 07:12
Medlem
Pörrs avatar
Sammanfogat trådar.

/Moderator
Citera
2016-03-07, 18:04
Medlem
doughies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jarrelka
Det jag är ute efter: 2-3 kostymer, ett par skjortor och byxor. Skor,bälten,slipsar,klockor etc har jag lite av men kommer att köpa mer utav senare under året. Ålder 21.

Söker mest efter casual wear då jag ej bär kostym på jobbet och redan har en svart för bröllop/begravningar. Kanske en 3 dels i mörkblått, någon mörkgrå och någon vinröd. Viktigt också att man kan göra så många outfits som möjligt utav det.

Bör jag satsa på "made to measure" som är betydligt billigare än skräddarsytt? Oliver Wicks har ju made to measure kostymer i 500-1000 usd klassen och ska ju hålla väldigt hög kvalité men frågan är hur passformen är. Eller bör jag söka mig utomlands och sy upp ett par kostymer och var bör jag isåfall åka? Känns som man inte kommer undan billigare än 20k för en hyffsad skräddarsydd här i Sverige och det har jag verkligen inte råd med.

Skräddarsytt kommer du inte ha råd med. Mitt tips är att gå till en bra klädbutik (Gabucci, Lund & Lund eller Hans Allde om du är i Stockholm) och prova olika kostymer. Om kostymerna sitter bra från början (alternativt behöver ett par få skräddarändringar) är det onödigt att köpa måttsytt/MTM. Köp kostymer i blått och grått. Andra färger kan du strunta i. För cirka 7500 kr kan du hitta en bra baskostym. Även skjortor och byxor kan hittas i dessa butiker. Rimligt pris för en skjorta är cirka 1000 kr och byxor för cirka 2000 kr.

Jag förstår inte varför du ska kunna "göra så många outfits som möjligt utav det" när det rör kostymer. Kostymer bärs som hel kostym, och man använder inte endast byxorna eller kavajen. En tredelad kostym skulle jag säga är onödigt. Vill du istället ha så många möjliga "outfits" som möjligt skulle jag rekommendera att istället köpa uddakavajer i blått, brunt och kanske grönt. Kombinera med gråa byxor, beige byxor och mörkblåa jeans. Tillsammans med ljusblåa skjortor har man en bra basgarderob.

Syftet med en bra basgarderob för män är att kunna bära så många olika bra kombinationer som möjligt, med kläder och skor av bra kvalitet som håller länge och ser bättre ut efter användning. I princip alla mina kavajer går med alla mina byxor och alla mina skjortor och det gör att jag har hundratals olika kombinationer (som inte nödvändigtvis skiljer sig så mycket sinsemellan).
Citera
2017-01-14, 12:25
Medlem
Servigins avatar
Vill ha lite tips och råd. Jag har varit en typisk "jeans & t-shirt"kille förut men jag hatar att inte kunna klä mig propert utan hjälp eller förstå vad som gör en snygg outfit. Har läst igenom den här tråden och även det mesta på Care of Carl. Ska snart börja ett nytt jobb i Storbritannien, det är på ett kontor men ingen direkt kundkontakt eller klädkod. Det ända är att man inte får ha shorts på sig.

Jag har nyligen ändrat min kroppsform mycket, kombinerat med flytten där jag gallrat friskt i garderoben så blev det inte mycket kvar. Vill ha lite tips om vad jag bör satsa på i början. Jag vill att det ska vara väldigt ledigt, men ändå dressat som det heter. Jag tänker mig chinos, stickat och button down-skjortor. Så småningom utveckla detta med någon uddakavaj och kanske lite fler sorters byxor. Kom ihåg att antalet gånger jag jag burit kostym och slips kan jag räkna på handen.

Nåja, det jag har i nuläget :

Mellanmörka jeans och brunt skärp (båda förstor och ska slängas)
Gråa jeans

Svart skjorta med små vita prickar (dressman), 1 grå slimfit skjorta Tailorstore ("vanlig krage"), 1 vit button down-skjorta Tailorstore (på väg hit), 1 vitblå randig skjorta vanlig krage

Pullover lammull mörkgrön
Stickad mörkröd tröja JacknJones (lite rutigt stickad)
Kabelstickad rostbrun tröja Hugo Boss
Ljusblå stickad tröja HM (ränderna på tvären)
Slätstickad tröja lila/blå JacknJones
Vit stickad tröja bomull JacknJones

Svart enkel skaljacka
Beige tygjacka dressman (något Harrington liknande, men gubbigare)
Svart skinnjacka dressman

Skor liknande Chelsea fast med platt sula, brunt konstläder HM
Ordentliga vandrarkängor

Klocka tissot guld med guldbrunt armband som jag kommer vilja matcha skor och bälte mot.

Budgeten är rätt låg, säg 1500:- per månad men kan lägga kanske dubbla nu till en början för att komma igång. Det jag ser som mest akut är byxor. Ett par chinos i khaki och ett par jeans i mellanmörk tvätt, oslitna. Passande brunt bälte till jeansen. Vill man matcha mörkare läder till ljusa chinos eller hur funkar det?

Så i ordning; först byxor, bälte och eventuellt en Oxfordskjorta att ha under de tröjor jag redan har.

Efter det skor, jag tänker derby. Tips på prisvärda märken? Eventuellt köpa lite strumpor och kalsonger också.

Längre fram i tiden är det dags för en ny jacka. Tycker både field-jacka och oljerock är snyggt. Den senare har fördelen att vara betydligt väderbeständigare. Dock får jag känslan av att den passar bättre på något äldre personer, medan field-jackan är lite mer ungdomlig av sig. Nåja, tankar om allt detta?
Citera
2019-07-26, 15:44
Medlem
Koffeintoleranss avatar
Hej!

Gör en ganska rejäl bump av tråden men det förtjänar den väl! Läst i tråden och på diverse sidor som omnämns angående att bygga en klassisk basgarderob. Lyckas dock inte hitta någon info angående uddabyxor i ull. Är detta något som bör ingå i en klassisk basgaderob och lämpar sig att bära med skjorta? Tänker att det borde vara ett lämpligt plagg när det börjar bli kyligare men inte är tillräckligt kallt för flanellbyxor?

MVH
Koffeintolerans
Citera
2019-07-26, 21:02
Medlem
SiggeSpringnotas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koffeintolerans
Hej!

Gör en ganska rejäl bump av tråden men det förtjänar den väl! Läst i tråden och på diverse sidor som omnämns angående att bygga en klassisk basgarderob. Lyckas dock inte hitta någon info angående uddabyxor i ull. Är detta något som bör ingå i en klassisk basgaderob och lämpar sig att bära med skjorta? Tänker att det borde vara ett lämpligt plagg när det börjar bli kyligare men inte är tillräckligt kallt för flanellbyxor?

MVH
Koffeintolerans

Ja, ja och ja.
Finns även sommarull som jag personligen tycker är skönare en varm sommardag än bomull.
Passa på nu när dom flesta onlinebutiker har rea.
Bäst sortiment tycker jag Braun Hamburg har.
Citera
2019-07-27, 18:31
Medlem
Koffeintoleranss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiggeSpringnota
Ja, ja och ja.
Finns även sommarull som jag personligen tycker är skönare en varm sommardag än bomull.
Passa på nu när dom flesta onlinebutiker har rea.
Bäst sortiment tycker jag Braun Hamburg har.

Får tacka för ett kort och koncist svar. Har dock funnit att jag besitter ännu en fråga och den är angående överrockar. Är färgen charcoal grey en färg som liksom exempelvis navy blue fungerar med det mesta?

MVH
Koffeintolerans
Citera
2019-07-27, 18:50
Medlem
SiggeSpringnotas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koffeintolerans
Får tacka för ett kort och koncist svar. Har dock funnit att jag besitter ännu en fråga och den är angående överrockar. Är färgen charcoal grey en färg som liksom exempelvis navy blue fungerar med det mesta?

MVH
Koffeintolerans

Jag svarar nog för alla här, ja.
Citera
2019-07-28, 09:02
Medlem
Koffeintoleranss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiggeSpringnota
Jag svarar nog för alla här, ja.

Kalasbra! Tackar! Måste säga att det här är en sjukt bra tråd! Jag lär med största sannolikhet återkomma med fler frågor längre fram.

MVH
Koffeintolerans
Citera
2019-08-01, 13:24
Medlem
lakritcs avatar
Tycker att en marinblå färg till en överrock inte är särskilt mångsidig. Kräver bruna/beiga skor, beiga byxor samt vit skjorta. Jeans kan ge ett märkligt intryck där man inte ser ut att veta vad man vill och om byxorna är blå, men med en icke identisk nyans så ser det bara fel ut.

En överrock för mig ska vara elegant och mer högtidlig. Då är det svart som gäller för att kunna ha svarta skor. På överkroppen kan man bära vitt, grått, lila eller burgundy.

Marinblått fungerar i min mening bäst för informella skepparkavajer.
Senast redigerad av lakritc 2019-08-01 kl. 13:38.
Citera
2020-03-08, 12:12
Medlem
Var hittar man bra och billiga tröjor i cashmere? Har köpt via mark and spencer tidigare och tycker att de håller riktigt bra kvalité.
Citera
2020-03-08, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lakritc
Tycker att en marinblå färg till en överrock inte är särskilt mångsidig. Kräver bruna/beiga skor, beiga byxor samt vit skjorta. Jeans kan ge ett märkligt intryck där man inte ser ut att veta vad man vill och om byxorna är blå, men med en icke identisk nyans så ser det bara fel ut.

En överrock för mig ska vara elegant och mer högtidlig. Då är det svart som gäller för att kunna ha svarta skor. På överkroppen kan man bära vitt, grått, lila eller burgundy.

Marinblått fungerar i min mening bäst för informella skepparkavajer.

Menar du att man enligt dig inte kan ha en marinblå överrock och svarta skor?
Citera
2020-03-08, 20:53
Medlem
lakritcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av W.S.
Menar du att man enligt dig inte kan ha en marinblå överrock och svarta skor?
Beror på nyans och kan fungera om rocken är midnattsblå. Generellt tycker jag att det är mkt lättare att matcha svart mot svart då blått kan skilja sig väldigt mycket åt.

Två olika kalla färger gifter sig heller inte så lätt. Slår gärna ett slag för en marinblå rock och ljusbruna skor som bryter av.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in