2020-03-08, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tumidanda
Detta är betydligt mer smittsamt än ebola...

Ja det måhända men det är heller inte inärheten av lika farligt.
Citera
2020-03-08, 20:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av NilsAT56
Det tål att upprepas:

Det finns ingen spridning i samhället. Samtliga smittade har endera fått smittan i utlandet eller smittats av en nära anhörig som i sin tur smittats i utlandet. Inga fall har konstaterats utanför de redan kända klustren som nu ringats in. Några fler fall räknar vi med och vår tidigare bedömning var för optimistisk men kulmen bedömer vi kommer nås inom ett par dagar, troligtvis i början av kommande vecka. Då det inte sker någon spridning i samhället finns det ingen anledning att låta testa människor som inte uppvisar symtom och har haft nära kontakt med någon som tidigare konstaterats smittad i de redan kända klustren.

Men här tycker jag att man kan vara kritisk ändå, tom jag som förhåller mig sansad och faktabaserad jämfört med 90% av de livrädda och i panik helt tankeförlamade foliehattarna i forumet.

Känslan är att förvissningen om att spridningen inte blivit allmän gör att man bara lutar sig tillbaka o väntar. Frågan är bara när spridningen blir allmän. Bör man inte vidta åtgärder för att förhindra detta? Typ förbjuda resor till Italien. Testa alla som återvänder från de i infekterade zonerna Kina, Italien och Iran.
Senast redigerad av Snuttis73 2020-03-08 kl. 20:13.
Citera
2020-03-08, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coronakontot
Läs på så mycket du kan och lita på magkänslan. Gör en egen bedömning av hela situationen och agera därefter. Det är dags att aktivera självbevarelsedriften. I bästa fall har du utformat en krisplan inför framtiden och barnen har fått lite extra ledighet.

Jag har samlat mat i ett par år så krisplanen är redan gjort.
Har ett barn som går på cellgifter så vi håller alla hemma. Vi har dock inte fått tag i hennes läkare för raka svar. Vi får heller inga längre recept för att ha hemma.

Ett stort problem är att det är nationella prov i Sverige, krävs mycket för att hålla barnen hemma.
Citera
Medlem
coronakontots avatar
Citat:
Jag kan inte se nyttan med att ifrågasätta myndigheten eller ämbetsmännen i detta skede. Ni som gör detta underminerar allmänhetens förtroende och bidrar till den desinformations och mobbningskampanj som fick mig att starta detta konto.
Om du nu menar allvar med det du skriver så vill jag upplysa dig om att du bidrar till att många människor kan komma att dö. Fattar du det? Det är DU som sprider desinformation istället för att möta verkligheten. Det gör många svenska medborgare väldigt frustrerade eftersom all information om verkligheten kring detta virus och dess pandemiska kvaliteter finns tillgängligt 10 sekunder bort. Fattar du det? Jag är också en del av allmänheten. Fattar du det?

Sluta trolla eller gå till din chef och ring i klockan, försök att hjälpa till istället för att motarbeta.
Citera
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Internetkrigaren1
du har alltså fortfarande inte fattat varför flygen från iran stoppades?
Vad menar du? Det är klart att jag gör. Jag tycker bara det är konstigt att man inte kontrollerat de hemvändande noggrannare.
Citera
2020-03-08, 20:08
Medlem
Verkar enligt artikeln i GP som att smittskyddet har beordrat personal och barn i karantän.
Något liknande har väl inte inträffat hittills i Sverige ?
Citera
Medlem
Citat:
Jag kan inte se nyttan med att ifrågasätta myndigheten eller ämbetsmännen i detta skede. Ni som gör detta underminerar allmänhetens förtroende och bidrar till den desinformations och mobbningskampanj som fick mig att starta detta konto.

FHM gör själv sitt bästa för att skapa ett underminerat förtroende. Skylld inte detta på Flashback.

Den kommunikation och återkommande korrigering av den samma från berörd myndighet visar på stora kompetens brister både inom smitt/sjukvård och kommunikation.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Kanske eftersom de vägrar testa de som visar symptom men som säger att de ej varit utomlands?

Antagligen eftersom man räds vad det ska visa nämligen samhällsspridning (vill ej skapa oro/panik och fördröja det så länge som möjligt) eller för att testkitten inte finns där och man inte har möjlighet att testa så många.

Inte förens de testar vanliga sjuka som inte varit utomlands vet vi om vi har samhällsspridning. Men eftersom det är såpass många som blivit sjuka efter sina resor som antagligen varit i kontakt eller råkat smitta random människor (kanske har man tagit på ett handtag på en svensk flygplats som en annan sedan råkar ta på sen pillat sig i ansiktet) och dessa smittspåras ej.

Jag upprepar det som jag redan sagt åtskilliga gånger i många sammanhang: Bedömningen är att det inte sker någon spridning i samhället och därför testar man inte folk utan att särskilda skäl föreligger om dessa inte har endera rest till högriskområden, endera haft nära kontakt med en bekräftat smittad person.
Citera
Medlem
Lazermannens avatar
Sverige har 203 infekterade, Norge har 174 men Danmark har bara 35. Finland 24

Kroatien gränsar till Italien men har bara 12 coronafall.

Det verkar som Sverige hade otur, kanske har de inte sportlov i övriga Norden.
Citera
Medlem
Citat:
https://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg/f%C3%B6rskola-i-hisings-backa-st%C3%A4ngd-efter-coronasmitta-1.25071124

Förskolan i Hisings Backa Göteborg måste vara ett föräldrakooperativ då det står såhär på GP.Se:

" En förskola i Hisings Backa kommer att hållas stängd i minst två veckor, detta efter att Smittskydd Västra Götaland kontaktat förskolans ledning på grund av ett bekräftat coronafall.
– De har satt all vår personal och barnen i karantän, säger den ekonomiansvarige i förskolans ledning. "

EDIT:
Såhär står det också:

"På förskolan går som mest 19 barn mellan ett till fem år, enligt deras hemsida. Skolan har omkring fem medarbetare, däribland en kock och flera pedagoger."

Någon som vet nått mer?
Senast redigerad av Jonny.Boj 2020-03-08 kl. 20:12.
Citera
2020-03-08, 20:09
Medlem
Citat:
https://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg/f%C3%B6rskola-i-hisings-backa-st%C3%A4ngd-efter-coronasmitta-1.25071124
Tegnell har säkert sagt till nämn inte att det handlar om barn.
Citera
2020-03-08, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Mätt i förhållande till capita tror jag t.o.m. att vi har passerat Kina.

Med de nuvarande antalet bekräftade fall har Kina fortfarande nästan 3 ggr fler fall per capita än Sverige. Vi kommer gå om dem när vi har runt 600 fall. (om inte Kina får något mas utbrott igen)

Vet inte när vi kommer ha 600 bekräftade fall men tror själv inte vi är långt bort från att ha 600 smittade i landet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in