2020-03-08, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lisett
Ni förstår att bara för att nuvarande CFR ligger på 3,4% så betyder inte det att ni om ni skulle bli smittade har 3,4% risk att dö va?

Nä det förstår inte jag. Förklara gärna.
(Inte ironisk, bara korkad och fundersam).
Tack.
Citera
Medlem
Haloumis avatar
Huvudrubrik i Aftonbladet just nu;

Skolbusschaufför smittad. Barnen i karantän.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 415brushan
Du har alltså bajsat ut en massa ord och själv inte kunnat konstatera om du har rätt eller fel?

Du anser inte att man behöver ha vård vid lunginflammation av olika grad alltså?

Föregående talare hade rätt, 20% behöver vård, släpp det nu

I en perfekt värld ja men har Sverige verkligen plats att vårda 20% av alla invånare?
Gissar nu med men i runda slängar 2 miljoner , förutsatt att alla blir smittade, och att alla blir smittade samtidigt. Många parametrar att hålla reda på men du kanske kan upplysa mig istället med lite av din rännskita ! eftersom du uppenbarligen redan vet det definitiva svaret så kanske du kan ge lite sköna länkar till oss övriga?

Kolla denna JAMA studie tex: http://www.cidrap.umn.edu/news-perspective/2020/02/study-72000-covid-19-patients-finds-23-death-rate
Citera
2020-03-08, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
När kommer Italiens siffror uppdateras? Någon som vet?

Presskonferens alldeles strax.

Finns att följa på Youtube (italienska dock)

https://www.youtube.com/watch?v=DI_uohTuS60&feature=youtu.be
Citera
2020-03-08, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Lyssnade på söndagsintervjun med Johan Carlson och fick stänga av, vilken obehaglig typ som hela tiden försöker komma på med ursäkter till det ena och det andra, tar inte ansvar för något
Det är tydligt att han tillsatts politiskt men inte kan sitt jobb (se exemplet Dan Eliasson)

Citat:
Ursprungligen postat av Zlatan.
Tegnell ska ha credd för att han i alla fall vågar medge att han har fel. Men hur kan man i hans position sitta och gissa utan vetenskapliga belägg?

Han killgissar.
Citera
2020-03-08, 18:11
Medlem
1/5 av jordens befolkning..hur mycket är de?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kattfarssas
Nä det förstår inte jag. Förklara gärna.
(Inte ironisk, bara korkad och fundersam).
Tack.

Baseras på många andra faktorer: http://www.cidrap.umn.edu/news-perspective/2020/02/study-72000-covid-19-patients-finds-23-death-rate
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Justicia
Försökte nyligen diskutera med en person som vägrade lyssna på vår inte så goda beredskap och andra fakta. Jag möttes av en vägg av floskler om att ex sprida rädsla är det värsta man kan göra, det är värre än viruset.

Nja det som är värre än. Viruset är okunskap. Nu gäller det att minska riskbeteenden som kan få en att behöva sjukhusvård så man inte belastar sjukvården mer än nödvändigt så de får jobba i fred.
Citera
Medlem
Soterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Vidare spår han (i AB) ...

Så peaken hamnar på måndag eller tisdag i stället?
– Ja, eller nergången börjar då.

Jag spår en överaskning på onsdag.

Vari består den överraskningen? Att Tegnell själv insjuknar i Corona?
Citera
2020-03-08, 18:12
Medlem
Remuluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engback
Jag menar att min gissning är att den absoluta majoriteten av de här som är hysteriska över risken att själva bli smittade, är i en åldersgrupp med vad det verkar väldigt låg risk för större krämpor, ändå är det panik och det ska iväg och stjälas handsprit på vårdcentraler osvosv. Äldre..visst det är lite värre för dom än vanlig influensa men inte någon otrolig dödlighetsprocent överlag där heller vad det verkar.

Jag kanske har fel och det visar sig att jag underskattat det hela, men just nu tycker jag inte det finns något som tyder på undergången.

Tack för att du backar lite och själv får jag inse att mitt inlägg var lite väl hårt, men faktum kvarstår att CFR i riskgrupperna så som det ser ut idag, vida överstiger någon som helst mycket allvarlig influensa i modern tid.

Vi måste alla försöka ta ansvar för att inte sprida det vidare till riskgrupperna.

Tror nog ändå att du är här för att söka information och menar att om du läser och sorterar lite, förr eller senare kommer att inse allvaret i situationen.

Ha en bra dag!
Citera
2020-03-08, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Huvudrubrik i Aftonbladet just nu;

Skolbusschaufför smittad. Barnen i karantän.

Barn kan ju inte bli smittade kan inte stämma. Staten skulle ju aldrig ljuga för oss. Aftonbladet hittar på nu*stor ironi.
Citera
2020-03-08, 18:13
Medlem
DN låter folk läsa corona-artiklar gratis. Nu har de lagt ut en intressant artikel om coronans släkträd och olika förgreningar. Bl a hade de hittat en ung kille vars corona var släkt med den första amerikanska patientens virus. Tydligen finns det smitta under radarn även i fall där alla försiktighetsåtgärder vidtagits.

Saxar från artikeln.

En man i 30-årsåldern som kom resande direkt från Wuhan i Kina den 15 januari, och konstaterades smittad sex dagar senare. Han hölls isolerad på sjukhus tills han blev frisk, och det fanns ingen koppling mellan honom och tonåringen, mer än att de båda bodde i området Snohomish County några mil nordost om Seattle.
Så fort forskarna hade det nya provet började de kartlägga virusets arvsmassa, och redan på lördagen den 29 februari fick de resultatet. Det var anmärkningsvärt. Viruset som hade smittat pojken bar på samma speciella genetiska variant som provet från januari, men det fanns också några små skillnader.
Den troligaste förklaringen är att viruset har spridits i området under fem veckor sedan det första fallet i januari. Enligt forskarnas första preliminära beräkning är runt 570 människor smittade, men osäkerheten är stor. Det skulle kunna röra sig om mellan 80 och 1.500 personer som i så fall har gått under radarn och missats av sjukvården.*

När har viruset hoppat över till människan?

– Ursprunget till epidemin kan ha varit i mitten av eller i slutet av november. Jag tror inte att det är möjligt att det var så tidigt som i september eller oktober, säger Trevor Bedford.

Kan viruset ha kommit från ett labb?

– Det finns noll belägg för genmanipulation. Allt ser exakt ut som naturlig evolution skulle göra, och mutationerna från de smittade patienterna är helt naturligt fördelade över hela arvsmassan, säger Trevor Bedford.*

https://www.dn.se/nyheter/vetenskap/darfor-vet-vi-sa-mycket-om-det-nya-coronaviruset/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in