2020-03-08, 15:11
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
437 fall på 300 mille. Vi har nog lite olika uppfattning om vad en epidemi betyder. Men det är klart att det kommer bli fler fall framöver.

437 fall som man vet om, som det har tagits upp tidigare vissa stater säger sig vara fria från smittan efter 12 tester.
Citera
2020-03-08, 15:11
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Jag vet att du är en vänsterextremistisk supernolla. Det räcker.

Jamen, du ser. NY kunde alltså helt utan Trumps insatser själva bestämma över sin delstat. Precis som det bör vara. USA har 437 fall på 300 miljoner. Ta ett chill pill. Schweiz ligger bra mycket sämre till. För att inte tala om Italien.

Whataboutismfesten fortsätter märker jag. Beror ju såklart på att även du inser att läget i USA inte är särskilt bra nu, så du anser sig behöva hitta ställen där det är ännu värre.
Citera
2020-03-08, 15:13
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
CDC fick extra resurser och personal innan Obama lämnade sin position, hade den nuvarande presidenten bara låtit CDC få ha kvar sina resurser och sin personal så hade man varit betydligt bättre förberedd.

Ja. Men det motsätter inte mitt grundargument om att USA är väl rustat och att ytterst få länder kan jämföra sig med den beredskapen och den erfarenhet deras myndigheter har.

Jag vet i vilket land jag hade velat befinna mig i under ett utbrott om man jämför Sverige, Kina och USA.
Citera
2020-03-08, 15:15
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
437 fall som man vet om, som det har tagits upp tidigare vissa stater säger sig vara fria från smittan efter 12 tester.

Klart det finns mörkertal, men det är ganska dåligt att argumentera baserat på spöksiffror.

Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Whataboutismfesten fortsätter märker jag. Beror ju såklart på att även du inser att läget i USA inte är särskilt bra nu, så du anser sig behöva hitta ställen där det är ännu värre.

Hur ska man kunna påvisa hur allvarligt läget är i ett land om man inte jämför med andra menar du? Brukar du resonera likadant i ekonomiska frågor?
Citera
2020-03-08, 15:16
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ja. Men det motsätter inte mitt grundargument om att USA är väl rustat och att ytterst få länder kan jämföra sig med den beredskapen och den erfarenhet deras myndigheter har.

Jag vet i vilket land jag hade velat befinna mig i under ett utbrott om man jämför Sverige, Kina och USA.

Jag skulle nog snarare säga att de var välrustade, de har utrustningen men inte ekonomin eller folk nog för att kunna hantera detta optimalt.

Hade ett utbrott skett så hade jag hellre varit i Sverige än i USA, den nuvarande amerikanska administrationens vicepresident hoppas på att en bön till gud ska vara tillräckligt och man försöker dölja spridningen för att undvika problem under valet.
Citera
2020-03-08, 15:16
Medlem
Citat:
CDC fick extra resurser och personal innan Obama lämnade sin position, hade den nuvarande presidenten bara låtit CDC få ha kvar sina resurser och sin personal så hade man varit betydligt bättre förberedd.

Om han dessutom förutom att ha kvar de resurserna hade pytsat i lite extra när man såg hur lätt smittan sprids och hur mycket värre det här är influensa, hade det varit bra. Det värsta är att tokstollen fortfarande inte fattar.
Citera
2020-03-08, 15:17
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Klart det finns mörkertal, men det är ganska dåligt att argumentera baserat på spöksiffror.

Absolut, men det är lika dåligt att argumentera från att de amerikanska siffrorna är exakta också, vilket är varför man enbart bör utgå från att smittan finns i USA och inte försöka argumentera kring exakt hur många som är smittade.
Citera
2020-03-08, 15:18
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlbertEnben
Om han dessutom förutom att ha kvar de resurserna hade pytsat i lite extra när man såg hur lätt smittan sprids och hur mycket värre det här är influensa, hade det varit bra. Det värsta är att tokstollen fortfarande inte fattar.

Jag tror nog att det bara hade räckt med o hålla kvar det som det var innan 2018
Citera
2020-03-08, 15:20
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Jag skulle nog snarare säga att de var välrustade, de har utrustningen men inte ekonomin eller folk nog för att kunna hantera detta optimalt.

Hade ett utbrott skett så hade jag hellre varit i Sverige än i USA, den nuvarande amerikanska administrationens vicepresident hoppas på att en bön till gud ska vara tillräckligt och man försöker dölja spridningen för att undvika problem under valet.

De har fortfarande kvar samma infrastruktur som tidigare. Att de ekonomiska anslagen minskat påverkar inte särskilt mycket i en krissituation. USA är världsledande på att låna och trycka pengar vid behov.

Återigen så frågar jag vad du konkret anser att Trump ska göra nu? Är det enbart mer pengar till CDC du vill se?
Citera
2020-03-08, 16:06
Medlem
ArgusOnes avatar
Något konkret som jag tycker att Trump kan dra nytta av är att mjölka Mexiko på arbetskraft. Han skulle kunna ge dem 100M USD nästa vecka för att börja massproducera testkit och annan lös utrustning som masker, handsprit etc.

Antingen det eller ge dessa kontrakt till inhemska aktörer. Tror inte ens Dems i det här läget skulle kunna våga säga nej till sådan funding. Ingen vill stå med svarte petter när den här säsongen är över.
Citera
2020-03-08, 16:08
Medlem
https://www.youtube.com/watch?v=t79JyT_OkbU

Nya karantänregler gäller åtminstone för Grand Princess som har smittade amerikaner ombord.

Frågan är vad ska de göra med de som inte har symtom?
Citera
2020-03-08, 16:15
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
De har fortfarande kvar samma infrastruktur som tidigare. Att de ekonomiska anslagen minskat påverkar inte särskilt mycket i en krissituation. USA är världsledande på att låna och trycka pengar vid behov.

Återigen så frågar jag vad du konkret anser att Trump ska göra nu? Är det enbart mer pengar till CDC du vill se?

Absolut men de har inte resurserna för att hantera det.

Det är lite som att man vill att en transportfirma ska kunna frakta 100 ton material när man 2 år tidigare avskedade en stor del av förarna samt sänkte de ekonomiska resurserna vilket skulle kunna användas för att anställa nytt folk samt se till att fordonen är i fungerande skick innan man börjar frakta.

Jag skulle vilja se att administrationen helt enkelt återställer CDC till hur det var innan 2018 och ekonomisk backning är väl det största behovet som finns där men de behöver även återanställa den grupp som sparkades samt kanske undvika att implementera privata och ideologiska synpunkter, 100 tusen dollar är absolut en piss i havet mot vad de behöver och han (Trump) kanske skulle kunna sluta påstå att ett Vaccin kommer att framställas inom en månad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in