2020-03-08, 12:37
Medlem
coronakontots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dopamina
Det lät inte särskilt mycket men så klart finns ett mörkertal mtp få testade.

Den som gjorde en episk grafisk karta med små och stora prickar över Sveriges antal får gärna fortsätta med det med jämna mellanrum. Ni som såg den ett par trådar bak. Tyckte den var väldigt bra. Borde uppdateras en sådan och läggas i TS. Men trådstartaren verkar ha tagit helg.
Varsågod: https://www.coronakartan.se/

Jag har ingenting med kartan att göra men har rätt mycket länkar sparade.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
Det här ver riktigt oroväckande.
Viruset börjar nu angripa yngre personer i Italien enligt italienska läkare:
https://www.independent.co.uk/news/health/coronavirus-italy-doctors-intensive-care-deaths-a9384356.html

”In an alarming development, Dr Nattino said younger patients were being affected, saying the ages of patients ranged from 46 to 83 with only a small number having important underlying conditions.

He added: “The last days are showing a younger population involved as if the elderly and weaker part of the population crashed early and now younger patipents, having exhausted their physiological reserves, come to overcrowded, overwhelmed hospitals with little resources left
.”

Jag önskar jag kunde skicka privat till dig för har information från Kina . Obehagliga siffror från samma åldersgrupp !!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Jag pratar om säsongsinfluensa - inte om Corona. Och jag länkade till fel artikel. Årets influensa lär vara farligast för de äldre. Aktiviteten är fortfarande låg.

Inte kul när både influensan och Coronan härjar samtidigt. De äldre borde verkligen fundera på riskerna när de rör sig bland folkmassorna.
¨
Ahh, okay, ja, sesonginfluensa ja. Ja da har du nok rett ! Sant det, vi vil også få en bedre oversikt når sesonginfluensaen er over for denne gang
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lazermannen
Vilken medelklass-bubbla du lever i ! Att resa till Italien på sportlovet är bara för de högavlönade akademikerna. De flesta coronasmittade är sk. samhällsbärare, som tex. lärare, läkare, advokater och företagare vilket gör smittan samhällsfarlig.

Arbetslöse Alkis-Leffe och SFI-studerande Ali är inte smittade än och om de skulle bli det så fungerar samhället lika bra ändå.

Den största och mest omedelbara faran är ju en vårdkollaps. Tyvärr belastar Alkis-Leffe och SFI-Ali också vården på exakt samma sätt som en advokat eller läkare gör om de får svårt att andas pga corona.

Alla andra svårt sjuka som behöver sjukhusvård för annat än corona kommer ju inte att bli friska och gå hem när platserna behövs för coronasjuka.
Citera
2020-03-08, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soltorkadetomater
Skulle du vilja se lite bilder på de döda och få bekräftat från två separata institut om hur siffrorna ser ut efter det
Jag har smarrig information och om hur det går över till 3 siffrigt efter dessa. Jag lugnade bara ned en grabb att han är 1 på 44672 att dö.

Det är lugnt, jag är inte intresserad av dödlighets % på 85åringar o liknande.
Citera
Medlem
ünders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
https://mobile.twitter.com/LizSpecht/status/1236095181633376257

Läs detta allihopa.

Japp det är det många av oss säger. Men ständigt kommer det skit om att det bara är en liten flunsa och inte är någonting att oroa sig över. Folk tänker inte längre än näsan räcker och myndigheterna bara tonar ner. Förstår verkligen inte vad deras agenda är. Känns nästan som att detta har blivit en prestige sak för Tegnell och Co och många andra ledare i världen. Får vi enorm spridning så blir de ekonomiska följderna så mycket större än om vi hade börjat med krafttag redan för 2-3 veckor sedan. Tror att vi fortfarande har en chans men nu måste det börja hända saker.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Panikdämpning när den är som sämst genomskådas av de som frågar. Har man lite i den egna skallen läs på nätet googla. De har enorm resursbrist vad avser provtagning. Väntetiderna är säkert enorma och de klarar inte av att sortera och prioritera.

Jag har ringt 1177 en gång det var goddag yxskaft ungefär. Gör aldrig om det. Däremot funkar mail funktionen om man redan har upparbetad kontakter med en avdelning, mycket bra, här i Stockholm.

De har fått sätta in enorma mängder av extra personal för att klara av anstormningen av oroliga som ringer. Kan hända att dessa extror inte har samma kompetens som de vanliga?
Plus att de har fått direktiv uppifrån att framför allt lugna de som ringer - eftersom man inte kan erbjuda dem det de efterfrågar.

Folk ringer dessutom om allt möjligt typ är det säkert att åka till Rom - biljetterna är bokade och vi vill inte göra barnen ledsna..

Eller om det är ok att träna fast man känner sig förkyld.

Den här sortens dårar måste alltså den kvalificerade personalen ta hand om medan de som verkligen skulle behöva hjälp och råd får goddagyxskaft svar.
Citera
Medlem
Dopaminas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coronakontot
Varsågod: https://www.coronakartan.se/

Jag har ingenting med kartan att göra men har rätt mycket länkar sparade.
Love it! Tackar. Sparar länken så jag slipper fråga igen. Riktigt bra karta.
Citera
2020-03-08, 12:39
Medlem
halvfestligts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soltorkadetomater
Blir ledsen när jag hör mina medmänniskor reagera på detta sättet.

Önskar dig all lycka till när detta är en pandemi och hoppas du får en egen bild och uppfattning då!
Ta hand om era nära och kära och försök bli sams med de släktingar och vänner ni bråkat länge med! Inget bra sätt att skiljas på!

Jag har obehagliga siffror med länk och validering om vilka och vilken ålder, sjukdommar mm dessa människor dog i men kan säga såhär:

Av 44672 bekräftade coronafall i Kina så av dessa blev 2088 kritiskt sjuka/svårt sjuka! Av de dog 49% på sjukhus!
I åldersgrupperna:

10-19 år 1 död
20-29 år 7 döda
30-39 år 18 döda
......
.....
Skriver inte mer för dessa siffror blir obehagliga efter dessa!!!
Detta är inte enbart för 98 åriga cancersjuka Berit med bortopererade ben !

Läskiga siffror

Skicka gärna siffrorna i pm till mig. Tack!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vasteras
Jag gillar din inställning, antagligen har du haft ett gott liv.
Jag känner inte så mycket rädsla, mer oro över mina barns framtid.
I had my time.
Så känner jag också. Ingen rädsla för egen del, men oro för barnen om vi skulle bli dåliga, för mina sjuka gamla föräldrar , och utanför min egna sfär känner jag empati för de som drabbats/ kommer att drabbas av detta.
Citera
Medlem
everythingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Du läser ju den infon som fan läser bibeln.

Den absoluta majoriteten om inte alla fall, härstammar ju från smitthärdar som Italien och Iran. När nu folk kommit hem i lämmeltåg från dessa områden ökar ju såklart fallen.
Innan vi har fri inhemsk spridning, kommer vi ju inte ha den tillväxten på antal fall.
Det händer först när/om vi får sammhälsspridning.
Vi har förmodligen redan samhällsspridning.... Inte fan stannar folk hemma vid förkylningssymptom? 80 % får milda symptom, och går till jobbet dopade med Alvedon.... Visserligen är man oftast mindre smittsam med milda symptom, men några av de sk superspridarna har smittat ett gäng fast symptomen varit milda.
Citera
Bannlyst
Hur många fall har det varit i Malmö än? Hur många har det varit i Norrland?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in