2020-03-08, 11:00
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barfotalasse
Kan inte alla foliehattar lugna sig lite nu?! Nu er vi ju att viruset inte är så farligt och dödssiffran avtar. Av 106 tusen konstaterade fall har 3600 dött men eftersom många inte ens påvisar symptom så är det säkert över 200 000 som egentligen är smittade, vilket ger en dödsprocent på under 2.

Visst är det bra med åtgärder och alla virus ska tas på allvar etc, men jag förstår verkligen inte hypen och domedagsscenariot många försöker måla upp. Tror ni det är en slags zombiefilm? Har ni inget liv?

Det är ingenting att oroa sig över mer än vanlig influensa. Gå vidare och sluta tramsa.
Egentligen skulle man ju kunna ha sagt detsamma om spanska sjukan. "dom flesta kommer inte att dö - det är inget att oroa sig för"

Du inser att dödligheten i vanlig influensa är 0,1% va? Detta har alltså enligt dig själv 20 gånger så hög dödlighet, men ... är trams.

Hur många gånger mer dödligt måste ett virus vara for att det inte ska vara trams?
Citera
2020-03-08, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Sydkorea har testat ca 180 000 människor hittills. Wow.

7000 är smittade.

50 är döda.

https://www.cdc.go.kr/board/board.es?mid=a20501000000&bid=0015&list_no=366488& act=view, ida

Dvs i Sydkorea är andelen döda i förhållande till antal diagnosticerat smittade, 0.7%.

I Italien är motsvarande andel hela 4% (5883 diagnosticerat smittade och 233 döda enl BNO). Varför råder denna stora skillnad Italien och Sydkorea?

Mina förslag på svar:

1. Jag skulle tro att den stora skillnaden mellan Sydkorea och Italien beror på den massiva testningen som Sydkorea gjort (jag har inga siffror på hur många Italien testat) - dvs Sydkorea har fångat upp och diagnosticerat en större proportion av sina smittade, vilket i sin tur skulle betyda att Italien har många fler smittade än Sydkorea även i absoluta termer (de två länderna har ungefär lika många invånare). Det är svårt att föreställa sig att Italien skulle ha flera ggr fler smittade än Sydkorea men kanske Sydkoreas åtgärder (vilka är det?) för att hindra smittspridning har varit effektiva samt sattes in tidigare.

2. Eventuellt är vården sämre eller mer ansträngd i Italien än i Sydkorea.

3. En annan förklaringsmodell skulle kunna vara om Italien har en mycket äldre befolkning än Sydkorea (är det så?).

4. Jag har även hört något om att Italien eventuellt är drabbad av en mer allvarlig variant av viruset, men det vet jag inte mycket om än så länge. Någon som har något vederhäftigt om relevanta virusskillnader som kan förklara de många fler dödsfallen i Italien?

(Jag hade gärna vetat hur många smittade de har i intensivvård i Sydkorea. Det framgår inte av Googles översättning till engelska av den länkade sidan till det koreanska CDC. Italien har hiskeliga 462 kritiskt corona sjuka enligt BNO)
Du har nog rätt att de fyra punkterna spelar stor roll. Det anade man innan men kontrollerade mer nu. Sverige ligger illa till om det stämmer och man får väl hoppas myndigheterna skaffat mer testkit, många fler. Men eftersom dom tidigt hade inställningen att det aldrig skulle komma hit är det väl inte troligt.

Vad det gäller åldersstruktur så ligger det mycket i det. I sydkorea är 14.55% över 65 år och i Italien 21.69%. Sverige ligger på 20.37% och ligger då illa till. China 11.27% och dom hanterar det hela nu som det verkar. Afrikanska länder på som Tanzania 3.04% över 65 år kommer att se det som en förkylning i så fall.

Italien har 5883 smittade nu, 567 kritiska och 233 döda. 60 miljoner människor. 201.3/km2
Sydkorea har 7313 smittade, 36 kritiska och 50 döda. 50 miljoner människor. 507/km2

Enlig olika rangordningar vad det gäller hälsovård ligger Taiwan och Sydkorea i top, Sverige, Italien och Kina under 30-strecket.

Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Selfefficacy
I Tyskland har alla masker och desinfektionsmedel sålts slut vilket har lett till en katastrof för personal inom sjukvården som arbetar med potentiellt sjuka. !

Hahaha tror du att de masker som köpts in av bättre vetande personer fran DM, Müller alla Byggvarumarknader osv skulle köpts in av sjukvarden i tyskland?? Gimme a break. Sjukhusen handlar alltid direkt de gar inte till Lidl och handlar masker.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Ja, man undrar om detta gäller även barn. Är det så riskfritt utsätta barn för det här som Corona Bob säger?

Om man får tro en av de första artiklarna i the Lancet så hittades det virus i lungorna på en symptomfri 10-åring (om jag minns rätt ålder). Känns inte riskfritt.
Citera
2020-03-08, 11:02
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Ja, man undrar om detta gäller även barn. Är det så riskfritt utsätta barn för det här som Corona Bob säger?

Troligtvis klarar barn sig bättre än vuxna, men smittas i samma omfattning. Det brukar vara så, men det är ju omöjligt att veta säkert. Vilket är ganska obehagligt, att man så lätt tillåter att en smitta sprider sig i ett land, när man inte verkar riktigt veta.
Citera
2020-03-08, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochro
Så vida inte ”varma” länder mörkar för att de är rädda för att tappa turismen så verkar det så. ja.

Nja, viruset har dålig smittspridning i varmt (+30) och kallt (-20). Den optimala temperaturen tycks vara +6 grader, inte optimalt för Sverige dvs.
Citera
2020-03-08, 11:03
Medlem
Europaländer lär väl inte kunna dölja lika mycket som kona försökt och gör
Citera
Medlem
hejsan07s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lifeinplastic
Jag tänker att ett av de få bra vapen mot viruset Sverige hade kunnat ta till är social distansering. Uppmana folk att inte resa utomlands. Införa flygstopp och karantäner. Nu är deras karantänregler under all kritik - ett skämt. Vi hade kunnat ta höjd för risken med sjukhusspridd smitta, protokoll för skydd och sanering för sjukhus och enskilda vårdcentraler. Sjukhuspersonal som kan ha kommit i kontakt med smittan bör tas ur tjänst tills smittan kunnat avstyrkas.
Skolor och universitet borde stängas och så långt möjligt gå över till distansundervisning. Förbjud av stora folksamlingar osv.

Allt detta hade vi kunnat göra medan tid fanns. Historien får utvisa resultaten.
Exakt så har de flesta tunga experter inom WHO samt epedemiologer i flertalet länder resonerat.
Känns som vi alla som fötstår måste påverka våran omgivning och förklara sakligt att vi måste äbdra vissa sociala spelregler, ibte kramas pussas ta i hand om vi är riskgrupp, alla måste respektera detta. Inte packa bussar och tåg utan uppmana alla som kan att jobba hemifrån för att avlasta kollektivtrafik .
Citera
Avslutad
Här är en sån här gnällartikel so skyller på staten för att de blivit sjuka.

https://www.expressen.se/nyheter/smittade-maries-ilska-mot-varden-sa-arg/

Men om man var så dum att man åkte till Italien efter den 23e Februari får man skylla sig själv.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av barfotalasse
Det är klart jag kan säga det, det är ju fakta.

Självklart är det tragiskt när gamla för av virus, men det är det när de dör av vanlig influensa också. Försöker du få mig att lämna skuld eller nåt? Jag förstår inte.

Du förstar inte att om sjukhuspersonal är smittade sa finns Ingen sjukvard att tillga oavsett vilken patologi man drabbats av?
Citera
Medlem
Vasterass avatar
[quote=Schwedenland|70595763]
Citat:
Ursprungligen postat av Tyranitar
Så New York har 89 smittade, och utlyser undantastillstånd, när har det hänt senast? I Stockholm har vi 101 smittade med en mycket mindre befolkningsmängd. Nu kan man ju vrida statistik lite hur man vill, men borde inte ta det här på större allvar? Får vi liknande utveckling som alla andra länder så kommer det förstöra samhället om det här får fäste, folk kommer inte gå på restauranger, eller evenemang, till jobb eller liknande. Att inte ta till drastiska åtgärder kommer få enorma ekonomiska konsekvenser och dödsfall. Sverige jämför statistik med utlandet, men vi ligger ju säkert 2-3 veckor efter t ex Italien pga att smittan kom hit senare, så med facit i hand hur det ser ut i denna process i hela världen, borde vi inte utöka från bara smittspårning till att även förhindra förloppet?[/QUOTE

Exakt så ser jag också på det. Stäng skolorna nu och låt de jobbar i stan men som kan sköta sina jobb jobba hemifrån. Detta gör att vi förhoppningsvis förhindrar en händelseutveckling liknande den i Italien. Hoppas att myndigheterna nu tar till sig detta och ger nya råd inför morgondagen när tusentals människor trängs på bussar och tunnelbana på väg till jobben i Stockholm 😥

Varför inte bara låta de svagaste dö, du kan ge dig fan på att regeringen låter folk dö för att behålla masken. Ondska eller idioti, resultatet blir det samma. Kanske vi ska acceptera evolutionen som skapade oss.
Citera
2020-03-08, 11:04
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vasteras
Jag ser ingen logik i att barn skulle vara immuna, kanske ett dumsnack för att inte sprida panik.

Det ser jag som självklart att de inte är. Däremot kan det vara som med andra virus, att barn får ett lindrigt förlopp. Men vad gäller förändringar i lungorna har jag inte hittat information om barn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in