2020-03-08, 06:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dompan75
Men för sjutton. När ska det tränga in i din skalle att det som de kallar "mild cases", tvärtemot vad idiotmedia och FHM här i Sverige tror, innebär också de som får lunginflammation?

Är du så trög? Det har tagits upp 20 ggr minst.

Sid 12:

https://www.who.int/docs/default-source/coronaviruse/who-china-joint-mission-on-covid-19-final-report.pdf

Annars kan du ju läsa intervjuer med folk som haft det, där de beskriver det som det värsta de varit med om. Unga personer med "milda" symptom.

Givetvis finns även de som knappt märkt av det, men tro inte att 80% "mild" betyder att det är en "walk in the park" för alla dom.

En lättare lunginflammation som inte kräver sjukvård klarar de flesta hyfsat friska unga människor av. Kul? Nej, men det är inte en rejäl influensa heller.
Citera
2020-03-08, 06:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ovcharka
Har känts töntigt innan. En influensa liksom? Överlevde både fågel och gris utan vaccination.

Men när nu Italien stänger av hela gränsen till deras halvö...

Undrar vad som händer. Är det verkligen så illa? Har jag skratta åt nåt som faktiskt är allvarligt?

Har de kommit underfund med nåt vi inte vet?

Dör jag så dör jag. Jag bryr mig inte om mig. Men andra.

En hel halvö är avstängd...

En influensa har det ju aldrig varit, för det första. Men nä de har nog inte kommit på något nytt mer än att det blir jävligt jobbigt för samhället när en ny sjukdom slår till särskilt mot gamla (många gamla verkar ha fått det i Italien) och överväldigar sjukvårdssystemet. Det blir dyrt, turismen sinar, folk blir rädda, vissa blir väldigt sjuka. Dessutom försöker man såklart begränsa spridningen även för de områden som inte skulle klara av corona alls för de inte har någon som helst vårdkapacitet.
Citera
2020-03-08, 06:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OneTwoZero
"Utsatts för risk av smitta". Hur många har inte utsatts för risk för smitta??
Tycker ni är väldigt många här som skruvat upp riskerna helt galet.
Alla människor kommer inte att dö...Corona kommer vi snart att kunna se i backspegeln likt svininfluensan som hausades upp senast..

Jag har inte skrivit att alla människor kommer att dö. Tror att normalbegåvade människor förstår att om vårdpersonal på akuten blir smittade och måste sitta i karantän 2 veckor så blir det konsekvenser, sjukvården som redan innan detta går på knäna. Samt att sjuka människor med underliggande sjukdomar och äldre finns redan på sjukhuset och akuten. Lägg hela pusslet och förstå innebörden av ringar på vattnet. Man vill framförallt inte ha en smittspridning på sjukhus och bland läkare och vårdpersonal! Titta på Italien där började smittspridningen på sjukhus.
Citera
2020-03-08, 06:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dudewhy
Jag har inte skrivit att alla människor kommer att dö. Tror att normalbegåvade människor förstår att om vårdpersonal på akuten blir smittade och måste sitta i karantän 2 veckor så blir det konsekvenser, sjukvården som redan innan detta går på knäna. Samt att sjuka människor med underliggande sjukdomar och äldre finns redan på sjukhuset och akuten. Lägg hela pusslet och förstå innebörden av ringar på vattnet. Man vill framförallt inte ha en smittspridning på sjukhus och bland läkare och vårdpersonal! Titta på Italien där började smittspridningen på sjukhus.

Trenger ikke se så langt som Italia engang, bare se hit til Norge: https://www.nrk.no/norge/280-ansatte-ved-ulleval-sykehus-er-satt-i-karantene-1.14927038
Citera
2020-03-08, 06:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Halpmeplz
Mange som ikke har tatt dette alvorlig. Men, Kina stenger ikke inne 800 mill innbyggere uten grunn, Italia stenger ikke 10 mill inne uten grunn, fly stopper ikke opp uten grunn, båter blir ikke nektet å legge til kai uten grunn.

Er ikke "bare influensa" this that osv, verre enn de fleste tror, men ikke så ille som doomsday folkene tror.

Det är väl ungefär så jag tänker också samt att det är mest farligt för äldre.
Citera
2020-03-08, 06:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av portarossa
Till skillnad från dig så har han nära och kära i olika åldrar och med olika åkommor.

Och nej, det är inte lika farligt som en förkylning för honom, ditt troll.

Då får han undvika att träffa dem den närmsta tiden.
Citera
2020-03-08, 06:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bombayduck1
Det är väl ungefär så jag tänker också samt att det är mest farligt för äldre.

Jepp, det er det. Men jeg ville ikke vært for rask med å tenke at "jeg er ikke gammel så fuck it". Hva om det muterer til noe virkelig ille? Eller hva om det faktisk dreper unge folk mer enn det vi vet? Hva vet vi? Hva har Kina fortalt og ikke fortalt oss? Alt for mange varibles i likningen
Citera
2020-03-08, 06:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snuttis73
Är du över 85 och/ eller multisjuk?

Om inte kan du köpa en ask halstabletter istället för att dra på dig det där.

För dig är det lika farligt son en förkylning. Men troligen biter inte fakta på dig.

I Italien i dag är det 5883 insjuknade och över 2500 av dessa ligger på sjukhus. Låter det som en vanlig förkylning? Vem är du som inte blir orolig för dessa siffror?
Citera
2020-03-08, 06:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Halpmeplz
Trenger ikke se så langt som Italia engang, bare se hit til Norge: https://www.nrk.no/norge/280-ansatte-ved-ulleval-sykehus-er-satt-i-karantene-1.14927038

Ja precis. Det är mycket allvarligt. Jag känner inte till om sjukvården i Norge var ansträngd redan innan utbrottet men i Sverige var den mycket sårbar redan innan det nya viruset.
Senast redigerad av Dudewhy 2020-03-08 kl. 06:56.
Citera
2020-03-08, 06:53
Avslutad
Under Aftonbladets liverapportering kan man följa bekräftat smittade dag för dag i Sverige. Finns det någonstans där man kan få motsvarande info om Italien?
Citera
2020-03-08, 06:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dudewhy
Ja precis. Det är mycket allvarligt. Jag känner inte till om sjukvården i Norge var ansträngd redan innan utbrottet men i Sverige var det mycket sårbart redan innan det nya viruset.

Nei helsevesenet her drev bare å spilte tetris på pcn på jobb helt til det smalt...
Kom en lege fra ferie fra Nord-Italia ---> Dro på jobb ----> Ble syk ---> Spurte på sykehuset han/hun jobbet om h*n trengte å teste seg ---> Sykehuset sa nei ---> Jobber videre ---> Testet seg ----> Hadde covid-19 ---> Hadde vært i kontakt med 200 pasienter ----> Fail
Citera
2020-03-08, 06:56
Medlem
Social distancing now!

See new Tweets
Conversation
Gregg Gonsalves
@gregggonsalves
So, there is an emerging consensus among colleagues that the time for social distancing is now. There is no advantage to being a late adopter, you get all the downsides (e.g. disruption) with none of the upsides (e.g. mitigation of spread). 1/
12:41 AM · Mar 8, 2020·Twitter Web App

https://twitter.com/gregggonsalves/status/1236436756234489861

Medans vi hade virusfesten Mello igår. Barnen bestämmer i det här landet. Och medierna.

Minns då media förfasade sig över några som hade mässlingsfest som ändå var väl i kontrollerade former. Men vi arrangerar Mello då andra länder exvis Danmark tar sånt utan publik. Men Mello ger klirr i kassan hos medierna så den är helig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in