2020-03-07, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lamplight99
Kan det ha något att göra med olika hantering i de båda länderna? Jag har familj i Schweiz och har inte varit ett dugg oroliga. Myndigheter gick för ett par veckor sedan ut med att det bara var en vanlig influensa i princip, och på en av släktingarnas arbetsplats, en stor sådan som har med sjukvården att göra, sa de att detta inte var särskilt allvarligt, alltså som en förkylning eller influensa. Vet inte hur det såg ut i Österrike med åtgärder och information.
Det man inte vet om har man inte ont av, visst heter det så? Betraktar man det som bara en ny typ av influensa är det kanske inte så mycket att bråka om. För visst är vi väl alla lite extra uppmärksamma på handhygien, stannar hemma när vi krassliga osv under influensasäsongen?
Citera
2020-03-07, 19:41
Medlem
bulletproofsouls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Hoppas verkligen inte det.
3 Mars, Dag 1. Värk bihålor, feber
Dag 2, Värk bihåler försvinner. Alla kötlar hals, nacke, käke, svulnar upp och gör ont, alla muskler samma område gör ont. Feber
Dag 3 Samma som dag 2 , samt börjar värka insida revben, utslag på halls samt bakom öron.
Dag 4 Samma som dag 3, samt torrhosta, ont när man hostar
Dag 5 Samma som ovan, hosta minskar, utslag hals och bakom öron blir som avlagringar, man kan klia bort.

Har aldrig haft vanlig flunsa. Så vet ej symtom på det. Men skall ringa akademiska i morgon och fråga om de haft corona fall på MRI avd. Eller om de haft personal som kommit tillbaka från riskzon.
Be dem kolla upp det, och fråga om test. Ingen annan kontakt än personal, MRI på akademiska, efter
28feb.

Hade exakt samma symptom förra veckan dag 1 till dag 4. Sedan ont i halsen/nacken/ryggen då och då, snorig av och till samt matthet av och till. Känner mig fortfarande inte helt återställd utan får attacker av nysningar, hosta eller ont i halsen. Efter någon timme är det borta igen. Jag har jobbat i veckan. Eftersom det inte är någon idé att testa sig har jag inte ens försökt. Kurerar mig med vitlök och ingefära. Har haft flunsan lite då och då och det är inte alls som den klassiska influensan mina symtom. Jag har inte besökt något riskområde och inte träffat (vad jag vet) någon som gjort det heller...
Senast redigerad av bulletproofsoul 2020-03-07 kl. 19:45.
Citera
2020-03-07, 19:41
Medlem
Enligt listan längre ned på den här sidan så har en person smittats i Tyskland. Är det Stockholmare nr 22 idag eller någon annan i landet?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset

* Majoriteten har smittats då de varit på resa i norra Italien, några är närstående till dessa personer. Några personer har smittats i Iran, en person i Kina och en person i Tyskland
Citera
2020-03-07, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gs20
Söker länk/källa med bevis att ffp3 mask hjälper mot corona. Hittar ej. Har en diskussion mot en som säger att det ej hjälper.

Läser på flera ställen att WHOo säger att FFP3 hjälper men finner inget på deras hemsida.

Tacksam för hjälp!

Här är lite fakta.
https://www.srsafety.com/support/articles/corona
Citera
2020-03-07, 19:43
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PurpleGermany
Varför är det svårt att tro att det är som han säger? bara nyfiken!
Jag vet vad dödlighet betyder. Den är max 1%. Se mina tidigare inlägg.
Citera
2020-03-07, 19:44
Medlem
Frozzzts avatar
I Norge uppmanas nu alla att stanna hemma i 14 dagar efter hemkomst från norra Italien, oavsett symptom eller ej.
Citera
2020-03-07, 19:45
Medlem
MorT2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ünder
Nä förstår. Det behöver du inte göra heller. Är bara rädd att det ska mörkas ifall det är sant.

Tror det inte kommer ut om det är sant. Med hänvisning till patientsekretessen, som det så fint heter.
Tror endast det kommer ut om familjen godkänner detta.
Citera
Medlem
naturtvåls avatar
New York Gov. Andrew Cuomo declared a state of emergency on Saturday as the number of novel coronavirus cases surge across the US.

Twenty more people in New York have tested positive for coronavirus, Cuomo said Saturday, bringing the total number of confirmed cases in the state to 76.

Källa: https://www.businessinsider.com/new-york-declares-state-of-emergency-amid-coronavirus-outbreak-2020-3?r=US&IR=T
Citera
Medlem
Norge kl 18:00: 136
Norge kl 18:30: 147
Norge kl 19:30: 155

+ 19 smittede på 1.5 time = 19/1.5 = 12.6 smittede i timen (mest sannsyneligvis not even close to being accurate men eneste måten jeg kan regne ut time-smitte på lol )
Citera
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Det är bara Stockholm och Skåne som rapporterarat nya smittade idag. Är det noll i de andra regionerna eller håller deras pressavdelningar helgstängt?

Garanterat stängt. Nån av regionerna uppgav redan igår att man inte skulle uppdatera under helgen.
Citera
2020-03-07, 19:46
Medlem
RadioDDR1s avatar
*** SIFFROR FRÅN ITALIEN 2020-03-07 ***

Medelåldern för avlidna covid-19 positiva patienter: 81,4år
Män: 69%
Kvinnor: 31%

Dödligheten är:
14,3% för patienter över 90 år,
8,2% för patienter mellan 80 och 89 år
4% för patienter mellan 70 och 79 år
1,4% för patienter mellan 60 och 69 år
0,1% för patienter mellan 50 och 59 år
Citera
2020-03-07, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Det kan ju bero på att dom flesta inte har internet och inte har nåtts av informationen.
Många är fattigpensionärer och prenumererar inte heller på någon tidning för det är för dyrt.

Frågan är.... hur får man ut informationen till dom och alla som inte varken läser eller pratar svenska?

Tittar man på hur andra länder har löst svaret på din fråga så ser det ut så här:
- Tal till nationen på TV, regeringschef eller annan högt uppsatt och betrodd person. Tydlig information och instruktioner till befolkningen
- Seriösa och informativa TV program
- Affischer uppsatta ute i samhället med information på fler språk
- Information genom arbetsgivare
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in