2020-03-07, 12:05
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagertha
Det var 1 500 för någon dagar sedan och visst är det möjligt att det är 3000 nu men argumentet är likväl lika starkt.

Sydkorea testar 10 000 personer VARJE DAG och redan förra veckan hade Italien testat över 200 000 personer. Om Sverige har testa 1500, 3000 eller 5000 så är det oavsett för få för att FHM ska få lov att vinkla det som att vi endast har 144 smittade i Sverige.

Jag förstår inte varför man testar en jävla massa folk, ge dem ett knippe andningsskydd istället.
Både billigare och samhällseffektivare samt tar minimal tid. Man kan ju också skicka med en lapp om tips och råd om hur man bör förfara sig i dessa smittider.
Citera
2020-03-07, 12:05
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manbo
Ja, jag läste att vi troligen redan har fem miljoner sjuka vara en halv miljon ligger på inteNsiven och två hundra tusen döda. Jag var på en promenad och inte en enda människa var ute. Det är snart bara jag kvar. Och ni andra här på flashback. Fast ni jobbar väl åt regeringen också. Har ni sett The Truman Show????

Då bor du förmodligen i Flen eller Fittja. I Stockholm business as usual. Nu båtmässa, jag ska passa på att pussa alla jag ser och slicka lacken på samtliga segelbåtar. Och finns där en Swan ja då jävlar blir det Corona-party deluxe
Citera
2020-03-07, 12:06
Medlem
Lagerthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jack.daniels
Intressant att se myndigheternas, med Corona-Bob i spetsen, försöka att tona ner allvaret i det hela, kontra domedagsprofetiorna hör på flashback. Troligen ligger sanningen nånstans mittimellan och framåt sommaren kan vi se tillbaka på den här perioden med nostalgi och börserna tuffar på igen

I mina ögon har myndigheterna agerat svagsint, folk är oroliga och vill se handlingskraftiga ledare. Stäng nåt, stoppa flyg, skicka ut folk i rymddräkter som mäter temperatur på folk. Effektivt mot smittan eller ej, men visa lite gammaldags action!

Syftet är att hålla igång ekonomin och att förhindra panik.

Detta gör man genom att minimera antalet tester och släppa information i små portioner, lite värre varje gång men lite i taget. Sen är det en trevlig bonus att man efteråt kan säga "VI SÅG DET INTE KOMMA..."
Citera
2020-03-07, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jack.daniels
Intressant att se myndigheternas, med Corona-Bob i spetsen, försöka att tona ner allvaret i det hela, kontra domedagsprofetiorna hör på flashback. Troligen ligger sanningen nånstans mittimellan och framåt sommaren kan vi se tillbaka på den här perioden med nostalgi och börserna tuffar på igen

I mina ögon har myndigheterna agerat svagsint, folk är oroliga och vill se handlingskraftiga ledare. Stäng nåt, stoppa flyg, skicka ut folk i rymddräkter som mäter temperatur på folk. Effektivt mot smittan eller ej, men visa lite gammaldags action!
Verkligheten är oklar och ligger troligen någonstans mittemellan som du säger.
Du tar dock över som ledare för corona bob falangen när du säger att vi kommer se tillbaka på detta med nostalgi om några månader.
Citera
2020-03-07, 12:07
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkylatorn95
Igår var det en man i Västerås med mask som hostade något frenetiskt i matbutiken närmast tågstationen (vid mcdonaldsen förbi konserthuset). Han hade munskydd på sig men man kunde urskilja hans svett i pannan. Jag estimerar hans ålder runt ca 30-38, normalbyggd. Han hostade i handen (trots mask på ansiktet = antagligen p.g.a. reflex?)

Detta kan ju vara vad som helst, men man vet ju aldrig. Jag höll någorlunda distans iallafall men det hela kändes plötsligt så mycket verkligare.

Det var inte jag!
Går inte längre utan för dörren.
Citera
2020-03-07, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Payback66
Tomt på alla läktare på alla skidtävlingar som går på TV nu.
Känns som SVT inte riktigt förstår varför andra länder reagerar så starkt på den ”ofarliga” influensaliknande sjukdom!
Vi i Sverige kör ju på som vanligt och litar blint på vad våra myndigheter säger!
Han ena kommentatorn låter lite risig i halsen.
Citera
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Island deklarerar nu undantagstillstånd, efter det har visat sig att smittan sprids mellan människor på Island. Totalt nu 45 bekräftat smittade i det lilla landet, vilket ger en per capita-placering långt före Italien, Iran och Kina och i samma klass som Sydkorea.
Citera
Medlem
Lagerthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popll
På Grand verkar de inte rädda för Corona..

Nej, inte alls. FHM sa ju för tre dagar sedan att det värsta var över. Då när vi hade 33 bekräftat smittade.

Livet blir så mycket lättare som man litar på myndigheterna och bara tittar på svt.
Citera
Avslutad
Ett tips är att utvinna antikroppar från någon som är immun och skapa ett vacin från det
Citera
2020-03-07, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Då bor du förmodligen i Flen eller Fittja. I Stockholm business as usual. Nu båtmässa, jag ska passa på att pussa alla jag ser och slicka lacken på samtliga segelbåtar. Och finns där en Swan ja då jävlar blir det Corona-party deluxe
padsa på att boka upp dig på en exotisk corona lyxkryssning också. det är fyndläge.
Citera
2020-03-07, 12:09
Medlem
Lagerthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vasteras
Jag förstår inte varför man testar en jävla massa folk, ge dem ett knippe andningsskydd istället.
Både billigare och samhällseffektivare samt tar minimal tid. Man kan ju också skicka med en lapp om tips och råd om hur man bör förfara sig i dessa smittider.

I Sveriges fall håller jag med dig. Vi är ändå inte förberedda och det är för sent för att begränsa. Ge istället människor rätt information och låt dem agera rätt och ta sina egna beslut baserat på sanning.
Citera
2020-03-07, 12:11
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vasteras
Förstår du fullt ut folkökning, Kina gjorde en ideologisk/ politisk insats. Bevisa din kunskap genom att representera hur många Kineser vi skulle ha i världen idag om de inte vidtagit åtgärder.

Nu blandar du bort korten. Du började prata om Epidemin som en del av evolutionen.

Men 100 år efter Spanskan så har jordens befolkning ökat med 6 miljarder. Så därför krävs en epidemi mycket värre än Spanskan för att drastiskt minska jordens befolkning.

Jag förstår inte vad Kinas enbarnspolitik har med evolutionen att göra. Men givetvis har de lyckats minska sin befolkningsökning genom enbarnspolitiken. Den har ju varit så effektiv att de numera övergett den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in