2020-03-06, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ogunquit
Varför har Tyskland klarat sig?

En fråga som jag har ställt mig under dagen, men jag har inte svarat ännu.

Antar att i vissa populationer är det inte äldre och inte redan sjuka på något sätt som drabbas. Vet inte om det är så i Tyskland dock.
Citera
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av balthazar01
Enl der spiegel så lägger Tyskland mest pengar i hela eu på sjukvård. Kan ju påverka ev dödstal?

Tyskland har 670 fall men inte en enda döing ännu. Det är mycket bra resultat men inte klart bara 17 friskförklarade så det återstår tid, mycket kan hända särskilt med 8 kritiskt sjuka.
Citera
Avslutad
https://omni.se/a/OpAgVV
50 skåningar uppmanas isolera sig.
Hur fungerar nu detta? Om arbetsgivaren är gniden och ingen möjlighet att arbeta hemifrån finns, vad händer med dessa personer?

Har man rätt sjukanmäla sig i två veckor trots att man är frisk?
Citera
Medlem
fluffypuffys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ünder
Hur menar du? Förklara.

https://www.youtube.com/watch?v=dcJDpV-igjs

Rak rygg, vältalighet och kostym är inte detsamma som sunt förnuft.
Att människan har så kort minne att de glömt virusepidemierna 2002, 2004, 2008, 2010, 2012, 2014, 2016 och 2018 är skrämmande.
2022 kommer nästa farliga "pandemi", som ett urverk.
Nu får ni faktiskt ta och ge er i tråden när det gäller rädsla för just denna "2020 fara"
Om två månader är denna bortblåst, det kommande vaccinet har sålts i miljarder och helt plötsligt är det IS-attacker på agendan igen, eller klimathot. Eller nåt annat.
Nu får ni faan ta o vakna till!
Öppna ögonen och använd hjärncellerna livet begåvat dig med.
Citera
2020-03-06, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strommingen
Blir minst sagt överraskad om det blir No 1.
Genier är ju oftast missförstådda för att vi andra inte förstår vad han gör eller säger. Tänk på teorin jag länka förut. Dock såg man på honom att han var väldigt nervös och oroligt över det som händer. Fas 2 kan hända när som helst. Vi får se, ny vecka snart. Hoppas vårdpersonalen tar en lugn kväll och vilar upp sig.
Citera
2020-03-06, 22:50
Medlem
antoneriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vanartad
193 medlemsländer i FN och 97 länder har smittan, dvs mer än hälften av alla länder på planeten är drabbade av COVID-19, vilket rimligtvis borde karakteriseras som en pandemi.

Varför skulle det inte vara en pandemi? Finns det ett enda tecken på att det vi bevittnar just nu inte är en pandemi? Om det inte är en pandemi när man sätter norra Italien i karantän så kan jag inte tänka mig något scenario som är en pandemi.
Citera
2020-03-06, 22:51
Medlem
28dagar-senares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Skulle något land i Europa (eller Asien) ens komma på tanken att arrangera en mello-konsert med 30.000 fullpackade personer i dagsläget? Är det ens möjligt att tänka sig?

Sen att Sverige är ett av världens mest drabbade länder, sett per capita, gör ju inte saken bättre.

Jag har svarat dig tidigare utan något svar och nu upprepar du dig.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adjektivet
Fast det är knepigt att räkna så. Vi har LUNGSJUKA som ligger med måttliga syndrom just nu, varit sjuka i en vecka och de är inte oroliga. De mår bra liksom.

Att några kommer dö, är ofrånkomligt. Men som vi spekulerade i tidigare i tråden, de hade kanske/förmodligen dött ändå av dina övriga tillstånd inom kort.

Absolut är det så. Det var bara ett mönster jag har iakttagit och det är ju inte på något sätt riktig statistik.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Region Skåne kommer inte att skicka ut någon bulletin om nya fall under helgen.

Är det likadant i andra regioner?

http://www.mynewsdesk.com/se/region_skane/pressreleases/pressbulletin-om-covid-19-6-mars-2979574?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign =Subscription&utm_content=current_news

Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Oprofessionellt.

Men jag är inte förvånad. Det är ju mello, då kan man inte begära att folk ska jobba. Dessutom smittar inte corona på helgen.

Så står det ju inte riktigt dock. Vid behov skickar de ut på helgen, men det kanske inte blir minut per minut uppdatering som varit under veckan. FHM uppdaterar antalet en gång per dag och det borde väl räcka för de flesta?

https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/aktuellt-epidemiologiskt-lage/
Citera
Medlem
Nästan alla smittade i Sverige är folk som blivit sjuka utomlands. Så ni behöver inte köpa munskydd och därmed framstå som psykiskt sjuka dårar.
Citera
2020-03-06, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fiskoega
https://omni.se/a/OpAgVV
50 skåningar uppmanas isolera sig.
Hur fungerar nu detta? Om arbetsgivaren är gniden och ingen möjlighet att arbeta hemifrån finns, vad händer med dessa personer?

Har man rätt sjukanmäla sig i två veckor trots att man är frisk?

Smittspridarpenning kan man få i denna situation.
Citera
2020-03-06, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aki04
Det är riktigt tråkigt att så många galningar skrivet av sin panik här och hetsar upp varandra istället för att prata sakligt och uppmuntrande. Visst detta är ett virus och dom gamla och sjuka är riskgruppen, tänk istället hur vi kan hjälpa och tänka på dem istället för att bara skrika ut som galningar som om allt går sönder inom 5 dagar. Chilla lite och slappna av, har ni panik så ta upp det med en psykolog eller nåt skit

De flesta kanske är människor som är stabila nog att inte känna sig så needy vad gäller uppmuntran. Det är som det är. Slappna av du om du behöver.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in