2020-03-06, 17:03
Medlem
Loveaffairs avatar
Har länge nonchalerat och bagatelliserat detta då folk är så jäkla nojiga och blir hysteriska över småsaker. Men från och med idag börjar jag följa liverapporteringen. Har ju naturligtvis inte läst trådens 5300 sidor, varav jag generellt brukar läsa tråden innan jag kommenterar, men kan gissa på att många delar min uppfattning om att knappast oroa sig för sin egen del då de flesta smittade får lindriga till måttliga symptom. Men skulle väldigt många bli smittade skulle samhället kollapsa. Och Sveriges välfärd är ju överansträngd redan som det är. Är det som börjar bli lite oroväckande. Går snabbt nu. Läste statistik om att Sverige räknas kunna evakuera/vårda 2000 personer. Sen är gränsen nådd. Och nu sker en exponentiell ökning.

Kommer bekräftade smittade nå sin kulmen nu och sen klinga av? Eller kommer tempot fortsätta dubblas från dag till dag? Vad tror ni?
Senast redigerad av Loveaffair 2020-03-06 kl. 17:06.
Citera
2020-03-06, 17:03
Medlem
3zas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Det är en hypotes, jag har en annan.

Till Italien har många åkt för att åka skidor, det är inte osannolikt att många svenskar har åkt till samma skidorter. Det kan räcka med att många av dem har ätit på samma lokala sylta där en ohygienisk smittad kallskänka har hostat över alla mackorna när hon bredde dem, ungefär så som Tegnell hostade på en kollegas dricksglas, ja ni vet, det kan förklara att många svenskar kom hem och var smittade.

Det behövs bara en sådan ohygienisk smittad kallskänka eller kock för att vederbörande skall utgöra en superspridare.

Japp, på mitt hotell i Italienska alperna under vecka 9 gick det omkring gäster och hostade hejvilt omkring matbuffén, en del hostade rakt ut, andra i näven (ett fåtal i armveck eller servett). I receptionen hostade personalen också i näven och skyllde på rökhosta. Det fanns flera svenskar på samma hotell som även de glatt hostade rätt i näven (Tegnell är inte ensam om detta oskick).

Jag satte mig själv i hemmakarantän efter hemkomsten. Fick hosta. Testades för Corona. Svaret var negativt. Hoppas det håller hela inkubationstiden ut.

Så för de som oroade sig över att jag hade en fp3-ansiktsmask på mig på resan hem kan jag lugna med att jag (ännu) inte bär på coronavirus. Funkade masken? Vad vet jag. Det kändes rätt där och då, trots alla härligt hånande kommentarer från folk runtomkring under resans gång.

Varför stannade jag inte hemma? Jag tyckte inte situationen var så alarmerande dagarna innan avresa. Men jag tar mitt ansvar och håller mig undan folk nu efteråt istället. Det är ju trots allt några dagar kvar på inkubationstiden...
Citera
2020-03-06, 17:04
Medlem
Jag tror inte vi får några nya siffror före måndag. Det är helg nu och då super vi, även ansvariga myndigheter har rätt att kröka skallen av sig i 48 minst tim/vecka
Citera
2020-03-06, 17:05
Medlem
Sitter och uppdaterar sll.se som ett barn på julafton. 😆
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lardest
Frågan är vad han menar med går upp något, 115 fall just nu utan att Stockholm har rapporterat ännu.

Det borde vara viss eftersläpning, för Stockholmshemvändarna borde toppen komma detta veckoslut. Under nästa vecka kommer nära kontakter som kontaktspåras att öka.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Som jag läst ska det huvudsakligen vara att lungorna pajar genom en lunginflammation. Man får helt enkelt inte tillräckligt med syre och kvävs till döds.

Lite rolig läsning på rasterna idag, om hur det verkar fungera.

När viruset är klart i din värdcell lämnar det, men det lämnar även en influenza markör som får t-cellerna att mumsa på dina lungar. Öppnar för andra baciller och sporer ifrån svampar.

D vitamin verkar med vara något bra att inte ha brist på. D-vitamin i bra doser verkar ge fördel till de vita blodkroppscellerna, så T cellerna aktiveras i mindre skala.

https://www.prohealth.com/library/guarding-against-the-dangers-of-vitamin-d-deficiency-34448

Just T cells aktivering verkar vara farligt i detta fall, lite intressant då de i normala fall är livsviktiga för att slå lunginflammation.

https://www.sciencedaily.com/releases/2017/05/170517111631.htm
Citera
Medlem
Jävlar vad smittsamt det verkar.
Citera
2020-03-06, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fabriksbyggnad
Åh fy f-n. Och då behövs Ecmo.

Låg på intensiven i influensa som ledde till allvarlig lunginflammation under januari. Om det är någon tröst så är kroppen så trött så att iallafall JAG upplevde att man helt enkelt började ta mindre andetag. När det "bara" var illa så fick man kämpa med all kraft att andas, speciellt om man behövde svara på tilltal och dyl.

När jag var som absolut värst och kände för att ge upp upplevde jag inte att jag behövde kippa efter andan iallafall. Det var som att förlika sig med att andas genom ett sugrör och började andas extremt lite bara.

Sen vet jag inte om dödskippandet infaller i nästa stadie, och det är jag ganska glad att jag slapp få reda på. Är glad att det finns syrgas och dyl, men det är en hemsk känsla att både känna och se på mätaren att det inte hjälper tillräckligt.

(Vill återigen understryka att detta var min upplevelse, endast)
Citera
2020-03-06, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vasteras
Det är en allvarlig misstro gentemot sjukvården, personligen så ser jag denna personal som hjältar.
De är väldigt uppoffrande och sätter sitt eget liv i risk för att hjälpa andra.

Gud bevare denna arbetsgrupp!
Instämmer, de är verkligen hjältar. I en sån här kris ska de få den uppskattning de behöver, och jag hoppas verkligen att samhället, utöver det som avtalats, kommer ge dem belöning med råge för sina insatser när den här krisen är över.
Däremot undrar jag vad i helvetes jävlar deras genuint usla fackförbund pysslar med som genom åren totalt misslyckats med att ge yrkesgruppen det den förtjänar.
Citera
2020-03-06, 17:07
Medlem
Fabriksbyggnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vasteras
Jag håller mig inomhus tills jag absolut måste gå ut. Jag har gott till närbutiken med försvarets skyddsmask, regnrock, regnbyxor, gummistövlar och handskar för att testa hur det fungerar och det fungerar väldigt väl.

Jag har även testat mer normal klädsel med ansiktsskydd och täta glasögon.
Den militära skyddsmasken är överlägsen för den ger inte imma på glasen och enligt vad jag lärt mig militärt så är jag väldigt väl skyddad.

Dumskallar rensas ut per automatik 😉
Citera
2020-03-06, 17:08
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Åh herregud.. Det är ju knäppgökar såsom du man kan se nattetid på Discovery ID, jag hade iaf sprungit hårt åt motsatt håll om jag fått syn på dig.

Det är ju faktiskt pryda människor som dig som hellre dör än går med skydd som blir smittade och tenderar att även smitta andra.
Citera
2020-03-06, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tumidanda
På presskonferensen idag så mumlade de om att vanliga standardläkemedel kan komma att bli en bristvara. Detta pga att vi inte har någon självständig lokal tillverkning och importerar både färdiga läkemedel och nödvändiga ingredienser från Kina och Indien.

Om du inte dör av corona så kanske du dör av någon vanlig sjukdom eller ett infekterat småsår, som folk gjorde förr i tiden. Eller så kanske du svälter ihjäl...

Ja precis, Kina producerar visst en rätt stor del av världens antibiotika t ex.

Stänger man ner för mycket och för snabbt, kanske fler dör av andra anledningar än av corona....

Världsekonomin är nog inte så stabil som vissa vill påskina, snarare tvärtom, den ökade komplexiteten och globaliseringen har gjort den mer känslig. The Butterfly effect är ju bekant men the Corona effect kan bli sju resor värre om det vill sig illa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in