Citat:
Ursprungligen postat av
OY
Det är en hypotes, jag har en annan.
Till Italien har många åkt för att åka skidor, det är inte osannolikt att många svenskar har åkt till samma skidorter. Det kan räcka med att många av dem har ätit på samma lokala sylta där en ohygienisk smittad kallskänka har hostat över alla mackorna när hon bredde dem, ungefär så som Tegnell hostade på en kollegas dricksglas, ja ni vet, det kan förklara att många svenskar kom hem och var smittade.
Det behövs bara en sådan ohygienisk smittad kallskänka eller kock för att vederbörande skall utgöra en
superspridare.
Japp, på mitt hotell i Italienska alperna under vecka 9 gick det omkring gäster och hostade hejvilt omkring matbuffén, en del hostade rakt ut, andra i näven (ett fåtal i armveck eller servett). I receptionen hostade personalen också i näven och skyllde på rökhosta. Det fanns flera svenskar på samma hotell som även de glatt hostade rätt i näven (Tegnell är inte ensam om detta oskick).
Jag satte mig själv i hemmakarantän efter hemkomsten. Fick hosta. Testades för Corona. Svaret var negativt. Hoppas det håller hela inkubationstiden ut.
Så för de som oroade sig över att jag hade en fp3-ansiktsmask på mig på resan hem kan jag lugna med att jag (ännu) inte bär på coronavirus. Funkade masken? Vad vet jag. Det kändes rätt där och då, trots alla härligt hånande kommentarer från folk runtomkring under resans gång.
Varför stannade jag inte hemma? Jag tyckte inte situationen var så alarmerande dagarna innan avresa. Men jag tar mitt ansvar och håller mig undan folk nu efteråt istället. Det är ju trots allt några dagar kvar på inkubationstiden...