2020-03-06, 13:41
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Jag pallar inte att ha en diskussion om dessa masker (det finns några tusen inlägg om det). Men ja - jag tror att de är näst intill värdelösa ja.

Citat:
Ursprungligen postat av AlbertEnben
Så du går direkt in i duschen och tvättar hud som varit framme? Vad gör du med kläderna?

Säger inte att jag gör något av detta i nuläget. Men ja, vill man vara helt säker så är det såklart bäst att duscha direkt efter man varit ute samt tvätta kläderna.

Poängen är dock att en ffp3 mask samt glasögon naturligtvis är mycket säkrare än ingen mask oavsett eftersom de direkt minskar de potentiella tillfällena och sätten du kan smittas.

En annan självklar anledning till att även vanligt munskydd, utan virusskydd, är att föredra framför inget alls är faktumet att det minskar risken att man smittar andra. Man kan gå runt i inkubationstiden utan att veta om det och smitta andra, även ett vanligt munskydd motverkar det här.

Det här är råder det inga som helst tvivel om och säger sig självt. Folk som litar på myndigheterna i den här frågan är totalt lurade och måste ha ytterst dålig kunskap om det hela.

I flertalet Asiatiska länder bestraffas man redan hårt om man ej bär mask i det offentliga.
Citera
2020-03-06, 13:42
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Blir bara aktuellt vid smittspridning inom Sverige. Dessutom tror jag att en rekommendation skulle räcka. Bryter för många dårar emot den hamnar saken i ett annat läge.

Fast även här gäller ju pengafrågan. Med ett officiellt förbud kan folk få sina pengar tillbaka, för t.ex. festival-, konsert- och teaterbiljetter. Kanske även för resan dit, hotellrum o.s.v.. Utan ett officiellt förbud, så sitter folk där och våndas och är dumsnåla.
Citera
Medlem
Kedoslavs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soltorkadetomater
Får jag fortfarande flyga till Italien om jag vill?
Tycker UD det är okej så finns det ingen fara med att resa dit ^^
Åker du dit så stanna gärna där, vården är gratis där nere
Citera
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Tips...koncentrerad spolarvätska funkar lika bra som handsprit...

Spolarvätska från Biltema innehåller Butanone. Är det helt säkert att regelmässigt tvätta händerna spolarvätska då?
Citera
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Hennes släktingar är läkare då förstår jag och har forskat på verkningarna i hur många år för att kunna ställa ut sådana uppgifter?

Dessa jävla anekdoter som kommer med jämna mellanrum.. Den ena orimligare än den andra
Citera
2020-03-06, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjallepetter
Pratade precis med en utbytesstudent från Kina på mitt campus.
Hon pratar dagligen med sina släktingar där och häpnas över hur lätt vi tar på det här viruset i Sverige.

Enligt hennes släktingar förstör viruset lungorna kroniskt och är väldigt svårt att bli av med. Det är ett väldigt farligt virus så gå inte på Tegnell och co falska trygghet.
Viruset angriper lungorna, men kan inte förstöra dem helt på egen hand - problemet blir akut om immunförsvaret spårar ur. Cytokinstormar får som resultat att immunförsvaret börjar bryta ned kroppen. Då uppstår permanent ärrbildning i lungorna, bland andra otrevliga saker.
Citera
Medlem
RadioDDR1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Tills du har källa är det här en bra skräckhistoria.

Glömde tillägga att migranten nu riskerar tre månaders fängelse för att inte ha självisolerat sig enligt artikel 650 i den italienska strafflagen.
Citera
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av babymamacita
Ni dårar som vräkte ur er domedagsprofetior och som börjat hamstra utan dess like, det är ni som är den faktiska faran för samhället. Hade alla gjort likt er hade katastrofen varit ett faktum.

Nu har vi drygt 100 smittade varav alla antingen har varit i ett Corona-smittat land (Italien och Iran) och sedan smittat närstående. Alla har tydligen även milda symptom och ingen står inför livsfara. Man ska inte ta lätt på viruset men ert hamstrande och era domedagsprofetior var det som satte skräcken i folk.
Så ca 100 pers på Flashback som varnade för att detta kommer till Sverige har satt skräck i folk. Jo, men visst, så är det naturligtvis. Alltid någon annans fel.

Dessutom är det bara en nysning så är det över, eller hur det var vissa skrev här.

Hade alla gjort lika så skulle myndigheter blivit tvungna att stänga gränser och då hade vi troligtvis inte haft ett fall löst i samhället i skrivande stund.
Citera
2020-03-06, 13:44
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Tips...koncentrerad spolarvätska funkar lika bra som handsprit...
Spolarvätska som effektivt tar bort hudens skyddande fettlager, vilket sedan leder till sprickor i huden som sedan blir till perfekta hem för för smitta och allmän misär.

Så att det fungerar lika bra som handsprit är inte riktigt korrekt.
Citera
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Vill man helt förstöra kroppens egna skyddslager huden så visst.
Man hade ingen handsprit på stenåldern och det gick bra ändå.

Och folk nådde den sköna höga medelåldern av 30. Du kan inte jämföra detta vidriga virus med något annat.

Jag undrar fortfarande hur det fick fäste i Kina, om det blev utsläppt med flit. Om en dator hade räknat fram bästa ställe att maximera spridning vid utsläpp gissar jag att det hade varit mainland China.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Melodifestivalen blir av med publik

Sverige är ett jävla clown-land.

Aftonbladet rapporterar.

Idag spelas det bla

SM-semifinal i bandy
2 matcher i handbollsligan för herrar
4 matcher i handbollsligan för damer
3 matcher i basketligan för herrar.
Sen kommer tusentals människor i Sverige går bio och andra föreställningar bara idag.
Imorgon spelas 6 matcher i svenska cupen.

Är precis lika stor spridningsrisk på de evenemangen. Förstår inte varför folk snöat in så mycket på att finalen av melodifestivalen ska bli av. För min del hade de gärna fått lägga ner melodifestivalen för gott men så länge vi har andra evenemang som pågår är det meningslöst att ställa in ett.
Citera
Medlem
qwerty-66s avatar
Så nu är Sverige med i 100 klubben. Grattis Tegnell

https://c19.se/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem