2020-03-06, 10:38
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Tror du överskattar SD:s empatiska sida här.

Nu jobba inte Lena som pastor utan på boende, hade många kids och relativt låg lön.

Ingen bra matte för SD.

Hade du sett över SD:s ekonomiska situation och kontoutdrag ser du han är beroende av HD:s välvilja att kunna bo kvar i huset.
Något som inte funkar om HD träffar en ny och vill skaffa gemensamt.

Som jag ser det skulle HD pröjsa utgifter och lån medan SD ensam ägde.

För du tror väl inte han har tänkt och gifta om sig med henne?

Så manipulativ som SD och kär som Lena var hade han sannolikt lyckats förmå henne att byta arbete till pastor och arbeta 12-14 h varje dag. Lena ville inget hellre än ha det liv HD hade. Det framgick tydligt i chattarna. Lena hade därför gladeligen betalat för hela boendekostnasen och mer därtill om SD gått med på att flytta in henne hos sig.

Om SD tänkte på ekonomisk vinning skulle han alltså valt LW och utnyttjat henne till max även på det viset, inte bara sexuellt.

Nej motivet till mordet ter sig vara att SD ville återförenas med sin fru som han alltid velat ha. Det var därför Lena blev hotfull och bitter när hon insåg detta att SD endast utnyttjat henne i åratal bara för att HD var sjuk.
Senast redigerad av Rosamund 2020-03-06 kl. 11:00.
Citera
2020-03-06, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brin
Tar de upp det överhuvudtaget?
MGM säger i förhör(Akt bil 147, sid 313) att han kommunicerar timmar varje dag med BO. Han säger också att hon inte trodde att resan var aktuell(sid 96). Uppenbart har de talat om resan tidigare men att den nu skulle vara avblåst.
Han verkar alltså inte ha berättat att han ska åka till USA två veckor med sin fru. Varför? Resan är ju bara dagar bort. När hade han tänkt berätta? BO skulle ju fått reda på det/upptäckt det ganska snart efter avfärd. Det måste ju ha betytt VÄLDIGA problem för honom eftersom han inte berättar om en sån sak som en USA-resa.
Var mord den bästa lösningen på det problemet?

Ja, det är mycket troligt! För egen del vill jag påstå att han också var oerhört kränkt och svartsjuk pga Ls nya relationer. Hon hade hintat om något liknande nystart för hennes del. Det klarade inte hans hjärna av. Allt sammantaget tror jag var en orsak. Att han ensam bär ansvaret är klart eftersom han tog beslutet och hade mordvapnet. En normalt funtad person hade, som sagt, löst det på ett vettigare sätt.
Citera
2020-03-06, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Men menar åklagaren att NFC har kunnat konstatera förekomst av LW:s blod i SD:s hus och/eller på hans sko? Det är väl det som är den mer intressanta frågan här.

Åklagaren menar att det är högst sannolikt att LW:s blod inte kommit till i SD:s hus/lösöre på det sättet han hävdar. Alltså via blodig sex överallt.

Det ger då även att förekomsten av LW:s blod på tvättmaskinen och på NB skorna måste kommit dit på annat sätt.

Det bevisar även att SD visste det kunde finnas risk att blod av LW fanns i och runt om i huset/lösöret. Annars hade han inte haft en blekaste aning och bestämt hävdat att det inte fanns något blod av LW där.
Senast redigerad av viperstyle 2020-03-06 kl. 10:49.
Citera
2020-03-06, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Min tes är att paret av förklarliga skäl dolt sin försoningsresa till USA och att Lena givet sin perversa svartsjuka fick reda på det och att detta utlöste mordet. Den varma kvällen den 14 maj gick Lena för långt då hon försökte hindra paret att komma iväg, tror jag.

På vilket sätt hindrade hon konkret paret att åka? Han tog helt fel beslut, finns inget förmildrande här.
Citera
2020-03-06, 10:42
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Åklagaren menar att det är högst sannolikt att LW:s blod inte kommit till i SD:s hus/lösöre på det sättet han hävdar. Alltså via blodig sex överallt.

Det ger då även att förekomsten av LW:s blod på tvättmaskinen och på NB skorna måste kommit dit på annat sätt.
Det du skriver besvarar inte min fråga.
Senast redigerad av Draifos 2020-03-06 kl. 10:45.
Citera
2020-03-06, 10:46
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:
Men vad blir svaret på min fråga?

Att SD hade LWs blod på kläderna när han kom hem efter att han mördade LW.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amazongirl
Fast han var ju uppenbarligen besatt av henne samtidigt...
så helt hatisk relation var det inte.

Han fick av L det han inte fick av sin fru, antar jag. Han tackade ju inte nej under alla år med L. Särskilt rakryggad var han inte och det har vi sett i förhören också. En mupp som i vissa situationer kunde bli livsfarlig.
Senast redigerad av VigosRos 2020-03-06 kl. 10:49.
Citera
Medlem
Otto Flicks avatar
Citat:
Ex-mannen berättar nu att han tyckte Lena förändrades under tiden hon var inblandad i triangeldramat med 45-åringen och hans dåvarande fru.
– Hon kunde visa upp sms från NN (45-åringen) som jag inte ens tänker nämna vad de innehöll här under förhandlingen. Jag upplevde det som fruktansvärt obehagligt, säger han.

Gissar att det finns mycket osedd konversation. Eller kan han avse sådana som redan setts i FUP:en?

Edit: Ändrade min kommentar lite
Senast redigerad av Otto Flick 2020-03-06 kl. 10:50.
Citera
2020-03-06, 10:51
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Men menar åklagaren att NFC har kunnat konstatera förekomst av LW:s blod i SD:s hus och/eller på hans sko? Det är väl det som är den mer intressanta frågan här.

Hade man nu vid förhören fått honom att felaktigt tro att man hade konstaterat blod från LW i hans hus så faller väl bevisvärdet av hans egna fantasifulla spekulationer och "bortförklaringar" till noll. För vad skulle han annars kunna göra i den situationen, än att försöka begripa hur blodet skulle ha kunnat hamna där?

Jag förstår inte frågan. Eller mer korrekt jag förstår inte varför du frågar - igen.
Flertalet har försökt förklara detta för dig flera gånger, och tom kopierat in direkt från FUP.

Varför tar du inte åt dig information?
Du har hållit på så här ända sedan tråden startade.
Det känns som att du bara traskar runt i cirklar. Och hela tiden återkommer till samma frågeställningar, trots att du fått svar antingen i form av hänvisningar till officiella dokument eller länkar till tidningsreferat.

Det känns ibland rätt meningslöst att diskutera med dig då du inte tar in ren källinformation.

Läs själv Aktbilagan med NFCs sakkunniguttalanden. Bilaga 160.
Citera
2020-03-06, 10:52
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amazongirl
Fast han var ju uppenbarligen besatt av henne samtidigt...
så helt hatisk relation var det inte.

Ja men SD blir av med denna sjukliga besatthet också efter hennes död. Så varför ska han sörja när livet blir lättare? Sorg är ingen naturlig känsla under de omständigheterna. Förstår inte varför en del postare är förvånade över att han inte kände sorg, i synnerhet när de fått FUP och sett hur destruktiv affären verkligen var.
Senast redigerad av Rosamund 2020-03-06 kl. 10:55.
Citera
2020-03-06, 10:53
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Jag förstår inte frågan. Eller mer korrekt jag förstår inte varför du frågar - igen.
Flertalet har försökt förklara detta för dig flera gånger, och tom kopierat in direkt från FUP.

Varför tar du inte åt dig information?
Du har hållit på så här ända sedan tråden startade.
Det känns som att du bara traskar runt i cirklar. Och hela tiden återkommer till samma frågeställningar, trots att du fått svar antingen i form av hänvisningar till officiella dokument eller länkar till tidningsreferat.

Det känns ibland rätt meningslöst att diskutera med dig då du inte tar in ren källinformation.

Läs själv Aktbilagan med NFCs sakkunniguttalanden. Bilaga 160.
Jag försöker förstå vad som avhandlas i rättegången. Menar åklagaren att NFC har kunnat konstatera förekomst av LW:s blod i SD:s hus och/eller på hans sko?
Citera
2020-03-06, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos
Ja, det är mycket troligt! För egen del vill jag påstå att han också var oerhört kränkt och svartsjuk pga Ls nya relationer. Hon hade hintat om något liknande nystart för hennes del. Det klarade inte hans hjärna av. Allt sammantaget tror jag var en orsak. Att han ensam bär ansvaret är klart eftersom han tog beslutet och hade mordvapnet. En normalt funtad person hade, som sagt, löst det på ett vettigare sätt.
Vilket mordvapen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in