2020-03-05, 20:23
Medlem
Daniel501s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Termos99
Hitler var kristen i bemärkelsen att "kristen" kan betyda ganska så vitt skilda sett att tolka Bibeln. Vad är likheten mellan KKK, pingstkyrkan och Egyptens kopter? Alla kallar sig kristna.

Sedan blandade Hitler lite friskt med nordisk mytologi, och uråldrig indisk symbolism för solen (hakkorset).

Hitler oath:

"I swear by God this holy oath,
that I want to ever loyally and sincerely serve my people and fatherland
and be prepared as a brave and obedient soldier
to risk my life for this oath at any time."

De svor inför Gud, kan ej finna något som tyder på annat än att det just skulle varit den kristna trons gud de menade. Likaså texten på deras bälten. "Gott mit uns". Gud är med oss.

Hitler kan absolut kallas kristen men han tog även andra religiösa influenser.

Det beror på helt vart man själv står, jag ser mig enbart som Kristen, jag fascineras över Nordisk mytologi för det tillhör mitt ursprung, jag tycker Anglo-Saxernas historia är fantastisk, för även de är en del av mitt ursprung, Jesus kamp mot judarna är som valfri kamp mellan Godhet och Ondska i en skapelse av Homer.

Hitler inspirerades, som många andra gör över Ariska, Kaukasiska, Saxiska, Frankiska, Germanska, Grekiska och många fler historier, kulturer och traditioner för de är alla en del av oss vitas ursprung, men hans andliga övertygelse var Kristendomen, gjorde han misstag och till och med syndade? Självklart, vem har inte det? Hans belöning i Himmelriket står mellan honom och Yahweh.

Och "uråldrig Indisk" symbolism är Skyternas historia, solkorset är en vit symbol. Finns en intressant youtube serie i min signatur om du är intresserad.
Citera
2020-03-05, 20:25
Medlem
Daniel501s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsjohansson
Det är ganska uppenbart att de som var radikala och "upplysta" i samhällstoppen i mångt och mycket var emot kristendom. Men den meningen är ju bara fraser som folk säger för det ska låta bra.

Det är också ganska uppenbart att om tredje riket med Hitler hade fortsatt existera så hade kristendomen fasats ut och avskaffats. Folk som envisades med att vara kristna skulle nog bli gjorda till åtlöje eller inburade om det var mer betydelsefulla personer.

Skulle du kunne visa källor på detta? Du hittar på och ljuger friskt.. hur många kyrkor brände Hitler ner? Hur många präster och nunnor slaktade Hitler och Tyskarna? Du blandar ihop vad de ateistiska kommunist judarna i Sovjet gjorde och anklagar oskyldiga Tyskar för det..

https://www.hf.uio.no/ilos/english/research/news-and-events/news/2018/many-russians-hoped-that-hitler-would-free-them-fr.html
"Many Russians hoped that Hitler would free them from Stalin"

"Another reason for the relative popularity of the occupiers was their policy on religion. They re-opened the churches the Soviet regime had closed, something which caused something close to a religious renaissance for the Russian orthodox church and a real revival movement in parts of the occupied areas.

“This shows that the Stalinist oppression of the church in no way managed to break the religiousness in the peasant populations. The Russian orthodox faith was still a completely central part of their identity,” Enstad explains.

Jaja åter till topic, tråden handlar om Jesus och Kristendomen och inte Hitler och Tredje Riket.

EDIT: Kristendomen och Kyrkan är inte perfekt, Hitlers klagomål mot kyrkan är inte konstiga, det är en mänsklig instutition, hans klagomål var riktade mot de mänskliga aspekterna och ja, tidigt 1900-tal var inte mycket bättre än idag när det gäller vad som lärs ut i kyrkor.
Senast redigerad av Daniel501 2020-03-05 kl. 20:34.
Citera
2020-03-05, 20:35
Medlem
Termos99s avatar
Citat:
Det är ganska uppenbart att de som var radikala och "upplysta" i samhällstoppen i mångt och mycket var emot kristendom. Men den meningen är ju bara fraser som folk säger för det ska låta bra.

Det är också ganska uppenbart att om tredje riket med Hitler hade fortsatt existera så hade kristendomen fasats ut och avskaffats. Folk som envisades med att vara kristna skulle nog bli gjorda till åtlöje eller inburade om det var mer betydelsefulla personer.

Jag kan hålla med om att fler religioner och filosofier än kristendom inspirerade Hitler, vad som hade hänt på sikt vågar jag inte sia om. Den information vi har idag består däremot utav Nazi-Tyskland kontakter med vatikanen, att 94 % av Tyskarna var kristna men att personer som Himmler även intresserade sig för paganism. Skrivits hyllmeter om Nazisterna och religion.

Ska inte ta ämnet OT, men diskuterar det gärna i annan tråd.

Positive Christianity
https://en.wikipedia.org/wiki/Positive_Christianity
Clerical fascism
https://en.wikipedia.org/wiki/Clerical_fascism
Religious aspects of Nazism
https://en.wikipedia.org/wiki/Religious_aspects_of_Nazism

Kontenta är att det går utmärkt att vara Nazist eller fascist och kristen, bara för att dessa inte gillade andra kristna blir de inte mindre kristna för det. Gick även utmärkt att vara sydstatare och kristen "Deo vindice".

Citera
2020-03-06, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Daniel501
Jesus kamp mot judarna är som valfri kamp mellan Godhet och Ondska i en skapelse av Homer.

Hitler inspirerades, som många andra gör över Ariska, Kaukasiska, Saxiska, Frankiska, Germanska, Grekiska och många fler historier, kulturer och traditioner för de är alla en del av oss vitas ursprung, men hans andliga övertygelse var Kristendomen, gjorde han misstag och till och med syndade? Självklart, vem har inte det? Hans belöning i Himmelriket står mellan honom och Yahweh.

Den historiska personen Jesus kamp mot judarna är en kamp mellan judar som är avundsjuka och arga på varandra. Den kristne Jesus är en skapelse av den kristna fantasin. Du är en vettig och bra människa som kanske kommer på rätt tankemässigt spår senare i livet.
Citera
2020-03-06, 00:11
Medlem
KinaTorterarSvensks avatar
Citat:
Du det går utan att vara religiös att diskutera dom här sakerna.

Att inte vara religiös, är en förutsättning för att objektivt kunna diskutera kristendomen, och andra religioner.
Citera
2020-03-06, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KinaTorterarSvensk
Att inte vara religiös, är en förutsättning för att objektivt kunna diskutera kristendomen, och andra religioner.

Å andra sidan förstår du dig förmodligen inte på poängen med religion om du är typisk svensk "upplyst" ateist.
Citera
2020-03-06, 00:17
Medlem
Citat:
Å andra sidan förstår du dig förmodligen inte på poängen med religion om du är typisk svensk "upplyst" ateist.

Du gör två starka antaganden, utan att ha belägg för något av dem.
Citera
2020-03-06, 00:21
Medlem
Citat:

Vad skulle det vara för belägg? Tror du jag ska posta en referens till en artikel eller? Jag vet av erfarenhet att den typiske västerlänske "upplyste" ateisten inte förstår religioner och är inte är intresserad av att förstå dem. Naturligtvis förstår den inte att den inte förstår för den tror sig veta precis allt.
Citera
2020-03-06, 00:25
Medlem
Citat:
Tror du jag ska posta en referens till en artikel eller?

Gärna! 👍

Du har ej heller belägg för att jag skulle vara ateist, vilket enkom är ditt (felaktiga) antagande.

"Assumption is the mother of all fuckups."
Citera
2020-03-06, 02:33
Medlem
Daniel501s avatar
Citat:

Citat:

Citat:
Gärna! 👍

Du har ej heller belägg för att jag skulle vara ateist, vilket enkom är ditt (felaktiga) antagande.

"Assumption is the mother of all fuckups."

Ta ditt jävla "låt mig få leka fåtölj analytiker snälla, utmana mitt medelmåttiga IQ snällaaaaaa seee mig.. jag är inte kristen men jag dissar Kristendomen i hopp om att någon seeeer mig snällllaaaaaa " och stick till någon tråd där du kanske kan tillföra något, typ vänsterforumet.
Citera
2020-03-06, 07:33
Medlem
Citat:
Ta ditt jävla "låt mig få leka fåtölj analytiker snälla, utmana mitt medelmåttiga IQ snällaaaaaa seee mig.. jag är inte kristen men jag dissar Kristendomen i hopp om att någon seeeer mig snällllaaaaaa " och stick till någon tråd där du kanske kan tillföra något, typ vänsterforumet.

Hela den här tråden borde flyttas till forumet 'Konspirationer och alternativa teorier', för den innehåller huvudsakligen dina självpåfunna konspirationsteorier.

Vänster kan du vara själv.
Senast redigerad av KinaTorterarSvensk 2020-03-06 kl. 07:46.
Citera
2020-03-06, 12:07
Medlem
Citat:
Inga konservativa högerkristna skulle hålla med dig och dina stolle teorier då du är nazi kristen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in