2020-03-05, 23:13
Medlem
barkies avatar
Enligt Aftonhoran är ingen av 59 allvarligt sjuka. Kan tyvärr inte kalla det källa.
Citera
2020-03-05, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ogunquit
Läste i Daily Mail om en en 101 åring som tillfrisknat från Corona.

Sen kom denna artikel om en 36 åring som dog av Corona 5 dagar efter han skrivits ut från sjukhuset i Wuhan som helt tillfrisknad.

Konstigt.

https://www.dailymail.co.uk/news/article-8077987/Recovered-coronavirus-patient-dies-disease-five-days-discharged-hospital.htmlhttps://www.dailymail.co.uk/news/article-8077987/Recovered-coronavirus-patient-dies-disease-five-days-discharged-hospital.html

101 åringen hade väl hunnit ha varenda jävla virus man kan ha Det kasnke gick någon släng på tidigt 20-tal. Kanske t.o.m. hade Spanska sjukan som bäbis.
Citera
2020-03-05, 23:14
Medlem
Passepartouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zvennee
Det här är ändå den bästa

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/qLdWBz/statsepidemiologen-pagar-en-mobbningskampanj-mot-mig?fbclid=IwAR2p7GOaTvlKL3tKBu6A_L9pz83nEJzU-geTCT rsrT3VPGZ20oDgw5zfelY

Hur i hela friden gick det till när kritik bytte namn till hat?

Citat:
Även på Folkhälsomyndighetens Facebooksida har hatiska inlägg fyllt kommentarsfälten de senaste dagarna:

Hur kan ni vara så ansvarslösa med att vidta preventiva åtgärder?”

Ni har ju ingen koll alls!https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/qLdWBz/statsepidemiologen-pagar-en-mobbningskampanj-mot-mig?fbclid=IwAR2p7GOaTvlKL3tKBu6A_L9pz83nEJzU-geTCT rsrT3VPGZ20oDgw5zfelY

Tegnells hybris är ofattbar. Att han stod och hostade i sina händer, tvärtemot rekommendationerna, är enligt honom oväsentligt. Allt är trollens fel.

Citat:
Det virala klippet har gjort att Anders Tegnell fått utstå hån och personliga påhopp om att han själv inte följer myndighetens råd.

– Det är en hat- och mobbningskampanj i sociala medier mot mig just nu som jag tycker är väldigt otrevlig, säger han till Aftonbladet.

– Man har valt ut ett klipp för att driva en kampanj mot mig personligen. Man hade kunnat välja en massa andra klipp från presskonferensen men man har valt det här, som nu har spridits av troll och folk med olika politiska åsikter. Jag har ingen anledning att acceptera sånt, fortsätter han.
Senast redigerad av Passepartout 2020-03-05 kl. 23:20.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dbloods
Fyfan, Sierra Leone 50.1 år i medellivslängd. Då kommer bara max 0.4% dö där av viruset.

Hur kommer du fram till det? Medellivslängden är ju snarare ett mått på att de är i ett uselt skick redan då. Och är man i uselt skick, ja då kolar man av Corona.
Citera
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
CNN rapporterar nu att självaste Betlehem i Israel/Palestina sätts i omedelbar karantän. Ingen får resa in eller ut. Detta efter att 7 personer funnits smittade i den lilla staden.
Citera
2020-03-05, 23:15
Medlem
Dbloodss avatar
Mer intressant detaljerad förklaring av mutationen för S / L typen -av viruset.

https://www.youtube.com/watch?v=7YI2tOoVVpk
Citera
Medlem
kan någon snälla hjälpa mig hitta en bra ansiktsmask, dock får den inte vara dyr, och den sak sitta bra samt ska den ha något sorts filter, och dessutom undrar jag om man behöver byta filter, och hur länge varar filtret?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orkanuz
Orkar du sammanfatta lite?

Vad hemligstämplas?

Sambo och barn sover bredvid vill inte väcka dem.
Vad hemligstämplas?

Sambo och barn sover bredvid vill inte väcka dem.[/quote]

Låt dom sova eller plocka fram hörlurarna..
Hur som helst, det är ett pressmöte med tre samhällsorganisationer... Folkhälsomynd. Socialförvaltningen och Myndigheten för samhällsberedskap.

Det är den sistnämnda som tar upp det. Hon har ett anförande - och nämner denna viktiga fråga sist, som en bisats.

Sedan blir det frågor och journalister återkommer till detta. Får svävande och oprecisa svar. Det kan gälla vad som helst. säger dom..
Sen finns det också ett inslag med en från Göteborg, Peter Ulleryd, som säger saker som att folk kan bli hämtade i sina hem för ganska små misstankar om smitta. Förs till något (hemligt)? institut, varifrån dom eventuellt kan få komma hem.. Det är inget fängelse tillägger han!
Nämen leta upp hörlurarna och lyssna.. Denne Peter får frågan per telefon, och det första han svarar är hur dom ska hantera människor som är intresserade..
Citera
2020-03-05, 23:16
Medlem
Detta virus är mycket kraftigt. Även unga och friska som drabbades av det och överlevde har nu skakade organ och men för livet. Viruset attackerar lungorna samt hela blodcirkulationen. Blodtillförsel till händer och fötter hindras, hjärnan och hjärtat får mindre syre än vad de behöver. Det är inte en vanlig infektion utan en mycket kraftig sådan. Viruset överlever på ytor i upp till 15 dagar. Viruset verkar trivas i kallt väder. Inkubationstiden kan dröja upp till en månad. Har en i hushållet fått det så har alla fått det. Regeringen i Sverige har inte skött denna kris på korrekt sätt och många medborgare tar inte detta hot på allvar.

För att minimera risken:
- bär ansiktsmask.
- rör aldrig munen, näsan eller ögonen.
- tvätta händerna ordentligt och ofta.
- använd handsprit.
- ha med dig näsdukar hela tiden till hands.
- använd disinficerande medel för alla ytor och hantag.
- rengör toaletter och kök extra noga.
- undvik salad bar.
- undvik folksamlingar.
- res absolut inte någonstans om det är inte riktigt nödvändigt.
- jobba hemifrån för de få som kan.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flygandetiger
Någon som vet om sjukhusen räddar kvinnor i högre utsträckning?
Min uppfattning är att när man måste prioritera i samhället så kommer alltid barn > kvinnor > män så det är mycket möjligt att dom räddar kvinnor i högre utsträckning.

Om man tittar tex på cancer patienter i Sverige så har kvinnor mycket högre överlevnad än män vid samma diagnos och stage, det här gäller de flesta cancer former men det är inget man pratar om.
Senast redigerad av skytoker 2020-03-05 kl. 23:18.
Citera
Medlem
Dbloodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Hur kommer du fram till det? Medellivslängden är ju snarare ett mått på att de är i ett uselt skick redan då. Och är man i uselt skick, ja då kolar man av Corona.

Fanns en viss ironi i mitt inlägg, men 50.1 det är lågt!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snuttis73
Tycker det börjar bli dags att omvärdera Tegnells insatser. Kritiken har varit hård, på FB givetvis x100, vi har sett ett rent hat florera utan hämningar.

Jag har också varit rätt skeptisk, men tycker att han verkar plocka poäng nu, och förvånar mig inte om han blir årets hjälte när vi summerar detta när allt är över.

Han behåller lugnet trots stormen runt honom och verkar få rätt i att vi inte haft en allmän urspårad spridning, utan nästa bara Italien-resenärer som högst väntar fört in smittan i landet.

Känns kul att vara först ute, och minns var ni hörde det först, att Tegnell fick rätt!

Ja, antingen är han ett geni eller så är han en dåre. Att stänga ner flyglinjen från Iran tror jag var idiotiskt dock, men det var väl Transportstyrelsen först och främst. De människorna kommer ta sig till Sverige i.a.f. men vi kommer att ha noll koll på dom. Det kändes lite som att man ville ta billiga poäng och gemene man tycker ju det var jättebra och handlingskraftigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in